چین: آمریکا از خط قرمزها عبور کرده است

چین: آمریکا از خط قرمزها عبور کرده است
شنبه 11 شهريور 1402 - 01:26

دولت چین به اقدام آمریکا در ارسال یک بسته کمکی نظامی جدید به تایوان واکنش نشان داد و گفت که واشنگتن از خط قرمزها عبور کرده است.

العالم-آسیا

چین به آمریکا هشدار داد که با کمک به تایوان و حمایت از آن از خط قرمزها عبور کرده و این کار «تبعاتی مرگبار» در پی خواهد داشت.

روزنامه گلوبال‌تایمز که به عنوان تریبون رسمی دولت چین شناخته می‌شود در یادداشتی روز پنجشنبه به انتقاد تند از اقدام اخیر آمریکا در تخصیص ۸۰ میلیون دلار کمک نظامی به تایوان پرداخت.

این روزنامه نوشته است: «با افزایش تعداد و شدت مداخله‌جویی‌ها نمی‌توان طوفان قریب‌الوقوع تبعات مرگبار برای تایوان را نادیده گرفت

در ادامه این مطلب آمده است: «نارضایتی شدید و مخالفت مستحکم چین با این اقدام واضح است اما پاسخ چین به استمرار اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا در خصوص تایوان تنها به صدور بیانیه محدود نخواهد ماند

این مقاله بلافاصله بعد از آن منتشر شد که خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد دولت جو بایدن ارسال یک بسته کمک نظامی به ارزش ۸۰ میلیون دلار ذیل برنامه‌ای به نام «تأمین مالی ارتش‌های خارجی» را تأیید کرد.

به گزارش ایرنا وزارت خارجه آمریکا در اطلاعیه‌ای به کنگره برای اطلاع‌رسانی درباره این بسته کمک نظامی خاطرنشان کرده از آن «برای تقویت توانمندی‌های نظامی تایوان برای دفاع از خود» استفاده خواهد شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشته که برنامه‌ای که آمریکا از آن برای ارسال کمک نظامی استفاده کرده برنامه‌ای است که معمولاً از آن برای اختصاص کمک به کشورهای دارای حکومت مستقل استفاده می‌شود. این در حالی است که چین تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند.

در همین حین، رسانه‌ها امروز گزارش دادند باوجود هشدارهای مکرر چین به غرب درباره هرگونه تماس دیپلماتیک مستقیم رسمی با تایوان یا فروش تجهیزات نظامی به این جزیره، یک هیأت از قانونگذاران آمریکایی به تایپه سفر کرد.

«راب ویتمن» نایب رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا، که در رأس هیأتی از قانونگذاران این کشور به تایوان سفر کرده، امروز (جمعه) با «تسای اینگ‌ون» رئیس دولت منطقه‌ای تایپه دیدار کرد.

پکن همواره با هرگونه تماس بین نمایندگان تایوانی و مقامات غربی به ویژه مسئولان عالی‌رتبه سیاسی یا نظامی از کشور‌هایی که پکن با آن‌ها روابط دیپلماتیک دارد، مخالف بوده و می‌گوید این سفرها، اصل چین واحد را نقض می‌کند و سیگنال‌های نادرستی به نیرو‌های جدایی‌طلب تایوان ارسال می‌کند.

آمریکا به‌عنوان مهمترین تأمین‌کننده تسلیحات تایوان، در ماه جولای بسته کمک نظامی به ارزش ۳۴۵ میلیون دلار را برای این جزیره اعلام کرد. هفته گذشته نیز فروش احتمالی ۵۰۰ میلیون دلاری سامانه‌های جستجو و ردیابی فروسرخ برای جنگنده‌های «اف-۱۶» و همچنین سایر تجهیزات به تایوان تایید شد.

سخنگوی وزارت خارجه چین هم از کمک نظامی آمریکا تایوان ذیل برنامه تامین مالی نظامی خارجی انتقاد کرد.

وانگ‌ون‌بین گفت: «تصمیم آمریکا برای ارسال تسلیحات به منطقه تایوان چین ذیل این برنامه که برای کشورهای مستقل است نقش اصل چین واحد و مفاد سه بیانیه مشترک آمریکا و چین است

وی اضافه کرد: «این اقدام به شدت نقض قوانین بین‌المللی و هنجارهای اساسی حاکم بر روابط بین‌المللی است و موجب تضعیف حاکمیت و منافع امنیتی چین می‌شود، ضمن آنکه صلح و ثبات در سراسر تنگه هرمز را به خطر می‌اندازد و سیگنال‌های بسیار اشتباهی به نیروهای جدایی‌طلب تایوان ارسال می‌کند. چین به شدت با چنین اقداماتی مخالف است و آنها را محکوم می‌کند

وانگ تأکید کرد: «تنها یک چین در دنیا وجود دارد و تایوان بخشی جدایی‌ناپذیر از خاک چین است. مسئله تایوان کاملاً مسئله داخلی چین است و هیچ دخالت خارجی را نمی‌پذیرد

پربیننده ترین خبرها