اتصال ایران به مدیترانه با خط آهن شلمچه-بصره/ مخبر: روابط تجاری در غرب آسیا متحول می‌شود

اتصال ایران به مدیترانه با خط آهن شلمچه-بصره/ مخبر: روابط تجاری در غرب آسیا متحول می‌شود
شنبه 11 شهريور 1402 - 09:22

معاون اول رئیس‌جمهور برای بازدید از پایانه‌های مرزی و شرکت در مراسم آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن شلمچه - بصره که با حضور محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق برگزار می‌شود، راهی استان خوزستان شد.

العالم ـ ایران ـ اقتصادی

«محمد مخبر» پیش از عزیمت به این سفر یک‌روزه، پروژه راه‌آهن شلمچه - بصره را طرحی راهبردی برای ایران و عراق و تحول در منطقه غرب آسیا خواند که علاوه بر اتصال راه‌آهن دو کشور، می‌تواند تکمیل کننده مسیرهای بین المللی حمل و نقل باشد.

وی افزود: در راستای سیاست تقویت روابط با همسایگان و پس از دو سال پیگیری مداوم این مسیر مهم با همراهی دو کشور حداکثر تا دو سال آینده به سرانجام می‌رسد که امیدواریم برای هر دو کشور ایران و عراق و همچنین کشورهای منطقه منشاء خیر و برکت باشد.

معاون اول رئیس‌جمهور، اتصال خطوط ریلی ایران به عراق و امتداد آن تا دریای مدیترانه پس از چند دهه را اتفاقی مبارک دانست و تصریح کرد: با تکمیل راه‌آهن شلمچه به بصره، علاوه بر جهش فوق العاده در تبادلات تجاری و بازرگانی دو کشور، سایر کشورهایی که در شرق جهان قرار دارند، می‌توانند از خطوط ریلی ایران به نیمه غربی و کشورهای حوزه مدیترانه دسترسی پیدا کنند؛ همچنین امیدواریم این خط پس از راه‌اندازی در تسهیل مسافرت بین ایران و عراق خصوصاً در شهرهای زیارتی نجف و کربلا نقش ویژه‌ای داشته باشد.

عملیات اجرایی ۳۲ کیلومتر راه آهن شلمچه تا بصره، امروز (شنبه) در مراسمی با حضور معاون اول رئیس‌جمهور ایران و نخست‌وزیر عراق در نقطه صفر مرزی آغاز می‌شود.

پربیننده ترین خبرها