در مراسم آغاز عملیات اجرایی پروژه راه آهن بصره ـ شلمچه؛

نخست وزیر عراق: روابط بغداد - تهران راهبردی است

نخست وزیر عراق: روابط بغداد - تهران راهبردی است
شنبه 11 شهريور 1402 - 16:27

نخست وزیر عراق گفت: روابط بغداد و تهران راهبردی است و ما در حال کار بر روی ایجاد شهرهای صنعتی مرزی و راه های مواصلاتی مشترک بین دو کشور هستیم.

العالم - ایران

بنابر گزارش خبرگزاری رسمی عراق ( واع)، «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق در مراسم آغاز عملیات اجرایی پروژه راه آهن بصره ـ شلمچه که در نقطه صفر مرزی بین دو کشور در شلمچه برگزار شد، تاکید کرد که پروژه راه آهن بصره - شلمچه در ساختار اقتصاد ملی یک تکیه گاه شکل می دهد.

وی افزود: ما شاهد روزهای زیارت اربعین امام حسین (ع) هستیم و عراق از داخل و خارج کشور و از بیشتر کشورهای جهان از طریق زمین، هوا و دریا پذیرای زائران اربعین است.

نخست وزیر عراق با اشاره به اینکه بیشتر زائران اربعین از کشور ایران هستند، گفت: تعداد زائرانی که از تمامی گذرگاههای مرزی عراق وارد کشور شده اندُ به حدود سه میلیون نفر رسیده است که از این تعداد تاکنون ۷۰۰ هزار نفر از گذرگاه مرزی شلمچه وارد عراق شده اند.

وی با بیان اینکه دولت عراق به دنبال ایجاد زیرساختی است که باتوجه به افزایش تعداد زائران در سال های آینده بتواند ورود زائران را تسهیل و از شدت تصادفات مرگبار در جاده ها بکاهد افزود: پروژه اتصال خط ریلی بصره - شلمچه ستون دیگری برای تقویت زیرساخت های اقتصاد ما و افزایش قدرت عراق در برقراری روابط با کشورهای همسایه و پذیرش زائران از ایران و کشورهای آسیای مرکزی است.

السودانی با اشاره به اینکه این پروژه سال‌ها مورد بحث و بررسی همه دولت‌های گذشته بود تا اینکه در سال ۲۰۲۱ بین دو کشور توافق شد، افزود: تصمیم‌های متعددی گرفتیم که به تکمیل الزامات اجرای پروژه و به عقد قرارداد با یکی از شرکت های اجرا کننده منتهی شد.

وی از جمهوری اسلامی ایران به دلیل اتخاذ تصمیم برای مین زدایی در منطقه مشخص شده و اجرای پل بر روی اروند رود برای عبور خط ریلی تشکر کرد و افزود: راه‌آهن از لحاظ صرفه جویی اقتصادی و ارزان‌ترین و امن ترین در حمل‌ونقل همچنان بالاترین وسیله محسوب می‌شود و هیچ اقتصادی در دنیا وجود ندارد که شاخص‌های رشد مثبت داشته باشد و راه‌آهن جزء ساختار پشتیبان کننده آن نباشد.

نخست وزیر عراق تاکید کرد: ارتباط ریلی از طریق گذرگاه مرزی شلمچه پیوندی چندگانه است که امیدواریم به نجف اشرف و شهر مقدس کربلا و سراسر منطقه امتداد یابد.

وی تصریح کرد: پروژه جاده توسعه پس از تکمیل بندر فاو و شهرک صنعتی وابسته به آن، فرصت های بسیار خوبی برای تحولات توسعه ای ایجاد می کند و مسیر جدیدی را در بین مسیرهای مواصلاتی منطقه شکل می دهد و دولت عراق به موضوع مشارکت سازنده در آن توجه کرده است زیرا این امر ستون ثبات و توسعه در عراق و منطقه است.

سنگ بنای پروژه اتصال ریلی ایران و عراق امروز شنبه در گذرگاه مرزی شلمچه با حضور محمد شیاع السودانی و «محمد مخبر» معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران گذاشته شد.

احداث این خط ریلی که ۳۲ کیلومتر طول دارد در مدت ۱۸ ماه آماده بهره برداری خواهد شد.

۱۶ کیلومتر این پروژه در شلمچه توسط راه آهن جمهوری اسلامی و ۱۶ کیلومتر در خاک عراق توسط دولت این کشور احداث می‌شود.

این پروژه با هدف سفر ریلی با رفاه بالا و ارزان برای زائران ایرانی به کربلا و زائران عراقی به مشهد مقدس احداث می‌شود.

به گزارش ایرنا، اتصال ریلی ۲ کشور ایران و عراق، کمک به افزایش تعامل ۲ کشور از جمله اهداف این پروژه است.

پربیننده ترین خبرها