آمادگی ایران برای برگزاری نشست کمیسیون عالی مرزی با ترکیه

آمادگی ایران برای برگزاری نشست کمیسیون عالی مرزی با ترکیه
دوشنبه 13 شهريور 1402 - 03:22

وزیر امور خارجه سوریه در دیدار همتای ترکیه‌ای در تهران آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری جلسه کمیسیون عالی مرزی ۲ کشور را اعلام کرد.

العالم-سوريه

حسين امیرعبداللهیان‌ وزیر امور خارجه ظهر امروز (یکشنبه) ۱۲ شهریور، میزبان «هاکان فیدان» وزیر امور خارجه جمهوری ترکیه و هیأت همراه وی بود.

در دو دور گفت‌وگوی انجام شده بین دو وزیر خارجه و هیأت همراه، موضوعات مختلف دوجانبه و برخی موضوعات مورد اهتمام مشترک منطقه‌ای و بین‌المللی مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار گرفت.

وزیر امور خارجه ایران ضمن ابراز خرسندی از این دیدار، گفت: دوستی ایران و ترکیه قدیمی، عمیق و ریشه دار است و امیدواریم بتوانیم در چارچوب هدف‌گذاری‌های انجام شده به ویژه در قالب دیپلماسی سران، روابط دوجانبه را بیش از پیش افزایش دهیم.

امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه توافقات زیادی بین ایران و ترکیه بویژه در دیدار رؤسای جمهور دو کشور امضا شده، گفت: موضوعات مختلف و مهمی در حوزه‌های اقتصادی، تجاری، انرژی، امنیت در دستورکار ما قرار دارد و وظیفه ما در وزارتخانه‌های امور خارجه دو کشور است که ظرفیت‌های موجود در دو کشور را با برنامه‌ها، همکاری‌ها و پروژه‌های مشترک به فعلیت برسانیم و به ویژه هدفگذاری دو رئیس جمهور برای ارتقای روابط تجاری فیمابین به ۳۰ میلیارد دلار را محقق کنیم.

وزیر امور خارجه ایران روابط دو کشور را رو به پیشرفت و در مسیر درست ارزیابی کرد و اظهار داشت: فعال سازی سازوکارهای موجود و برگزاری نشست‌های تخصصی بین دو کشور، به رفع موانع و سرعت بخشیدن به توسعه روابط کمک خواهد کرد.

امیرعبداللهیان با اشاره به اهمیت اجرای مفاد سند همکاری‌های جامع بین دو کشور، تنظیم و تسهیل همکاری‌های تجاری بخش خصوصی دو کشور را حائز اهمیت توصیف کرد.

وی همچنین با تاکید بر اهمیت همکاری‌ها در حوزه حمل و نقلی در تقویت تجارت بین دو کشور، پیشنهاد کرد جلسه کمیته مشترک حمل و نقل دو کشور بزودی برگزار شود.

امیرعبداللهیان کریدورهای ترانزیتی را زمینه مهم همکاری بین دو کشور خواند و بر اهمیت تقویت همکاری‌های مکمل در این زمینه تاکید کرد.

وی همچنین آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری جلسه کمیسیون عالی مرزی بین دو کشور را اعلام کرد.

وزیر امور خارجه ایران همکاری در زمینه انرژی و برق را از دیگر زمینه‌های مهم همکاری ایران و ترکیه برشمرد و گفت: می‌توانیم همکاری‌ها در این زمینه را در قالب سازمان اکو و نیز بازار انرژی منطقه‌ای تقویت کنیم. همچنین در خصوص مسائل گمرکی نیازمند همکاری بیشتر هستیم تا به هدف‌گذاری ۳۰ میلیارد دلاری دست یابیم.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همکاری در حوزه‌های علم، فناوری، بهداشتی و درمانی را از دیگر زمینه‌های همکاری دو کشور برشمرد و افزود: برای تقویت همکاری‌های کشاورزی و دامی نیز آماده برگزاری هشتمین نشست کمیته همکاری‌های کشاورزی و دامی هستیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی مسأله آب و مشکلات ناشی از کم آبی و حساسیت‌های ایجاد شده در این خصوص را مورد توجه قرار داد و با تاکید بر لزوم تسریع در برگزاری دور جدید نشست کمیته فنی دو کشور، خواستار اتخاذ تدابیر لازم در خصوص استفاده منصفانه از آب رودخانه ارس، به نحوی که حق‌آبه تاریخی، عرفی و زیست محیطی مناطق پایین دست رودخانه ارس به‌طور کامل رعایت شود، شد.

امیرعبداللهیان همکاری در زمینه‌های زیست محیطی را نیز با اهمیت توصیف کرده و بر اهمیت مشارکت نماینده عالی دولت ترکیه در کنفرانس بین‌المللی محیط زیست و مقابله با گردوغبار که قرار است بزودی در تهران برگزار شود، تاکید کرد.

وزیر امور خارجه ایران با تشکر از مواضع دولت ترکیه در مقابله با اسلام هراسی و اهانت به مقدسات اسلامی و دینی در برخی کشورهای اروپایی، بر اهمیت همکاری نزدیک دو کشور در چارچوب سازمان همکاری اسلامی و دیگر مجامع منطقه‌ای و بین‌المللی برای مقابله با جریان اسلام هراسی و هتک حرمت کتب آسمانی تاکید کرد.

وزیر امور خارجه ایران اشتراک نظر و همکاری و همفکری طرفین در خصوص تحولات منطقه‌ای و جهانی با یکدیگر را عامل مهمی در تامین صلح و ثبات منطقه‌ای ارزیابی کرد. وی همچنین با تاکید بر اهمیت مسأله فلسطین بعنوان مسئله محوری جهان اسلام، بر لزوم تقویت حمایت جهان اسلام از فلسطین تاکید کرد و افزود: حضور رژیم صهیونیستی در منطقه هیچ نتیجه‌ای جز فتنه انگیزی و اختلاف افکنی بین کشورهای مسلمان نخواهد داشت.

امیرعبداللهیان همچنین با اشاره به تحولات منطقه قفقاز، گفت: برای ما صلح و امنیت در قفقاز به اندازه صلح و امنیت در خانه اهمیت دارد و آذربایجان و ارمنستان هر دو همسایه ما هستند و ما از صلح بین دو کشور حمایت می‌کنیم.

وی اضافه کرد: معتقدیم در قفقاز، زمان عبور از دوره تنش و درگیری به دوره صلح و همکاری فرا رسیده است و ما از توافقات صلح بین دو کشور همسایه جمهوری آذربایجان و ارمنستان حمایت می‌کنیم و آنچه مورد مخالفت ماست تغییر در مرزهای جغرافیایی و ژئوپلتیک منطقه و مسدودسازی مسیرهای تاریخی و ترانزیتی در منطقه است.

وزیر امور خارجه ایران همچنین با اشاره به تحولات اوکراین و تاکید بر مواضع اصولی و اعلام شده ایران در خصوص بحران این کشور گفت: هیچگاه پهپادی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین نداده‌ایم.

امیرعبداللهیان درخصوص سوریه نیز، با تاکید بر ضرورت احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها از جمله سوریه و درک متقابل نگرانی‌ها و دغدغه‌های جمهوری ترکیه و جمهوری سوریه اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از مسیر گفتگوهای دیپلماتیک که باعث ایجاد روابط سیاسی بین دو کشور، بازگشت پناهجویان سوری به کشورشان و مبارزه با گروه‌های تروریستی شود، استقبال می‌کند.

هاکان فیدان وزیر امور خارجه ترکیه نیز در این دیدار ضمن تشکر از میزبانی گرم جمهوری اسلامی ایران گفت: برای توسعه روابط دوجانبه، مسؤولیت بزرگی بر عهده وزارتخانه‌های امور خارجه دو کشور است.

وی اهمیت زمینه سازی برای برگزاری هشتمین نشست شورای عالی روابط راهبردی ایران و ترکیه را مورد تاکید قرار داد و گفت که رئیس جمهور کشورش مشتاقانه آماده میزبانی از آقای رئیسی در آینده نزدیک در ترکیه است.

هاکان فیدان با یادآوری اهمیت همکاری‌های دوجانبه در حوزه‌های گوناگون و تاکید بر اهمیت گفتگوهای منطقه‌ای دو کشور، جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه را دو کشور قدرتمند منطقه خواند که مسؤولیت تحکیم صلح و ثبات در منطقه را به عهده دارند.

فیدان، به روابط تاریخی و فرهنگی غنی دو کشور اشاره کرد و افزود: زلزله اخیر در ترکیه عمق همدردی و همبستگی دولت و ملت ایران را با دولت و ملت ترکیه نشان داد.

در دو دور گفتگوهای دو وزیر امور خارجه و هیأت همراه، دو طرف برای ارتقای همه جانبه مناسبات از جمله تحقق حجم تجارت ۳۰ میلیارد دلاری بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه، فعال سازی بازارچه‌های مرزی، ایجاد گذرگاه مرزی جدید و توسعه منطقه آزاد در مرز مشترک دو کشور گفتگو و تبادل نظر کردند.

طرفین همچنین در خصوص برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی، گسترش همکاری‌های تجاری و گمرکی و توسعه مناسبات در حوزه‌های گردشگری، انرژی، حمل و نقل، کشاورزی، دامی، بهداشت و درمان، علم و فناوری، سرمایه گذاری، بانکی، تبادل استاد و دانشجو و همکاری های ورزشی به بحث و تبادل نظر پرداختند.

موضوعات کنسولی به ویژه فرآیند انتقال محکومان و تسهیل تردد اتباع از مرزها نیز از دیگر موضوعات مهم مورد بحث در ملاقات وزاری خارجه دو کشور بود.

تشکیل فرمت‌های سه جانبه ایران، ترکیه و آذربایجان، و ایران، ترکیه و عربستان سعودی و نیز وضعیت جاری در اوکراین، یمن و افغانستان، از دیگر محورهای منطقه ای مورد مذاکره بین دو طرف بود.

پربیننده ترین خبرها