راهبرد ایران در همگرایی امنیتی و تعامل با کشورهای همسایه

راهبرد ایران در همگرایی امنیتی و تعامل با کشورهای همسایه
دوشنبه 13 شهريور 1402 - 18:39

فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی از آمادگی ایران برای برگزاری رزمایش مشترک با کشورهای دوست و هم پیمان خبر داد.

العالم - کشکول

امیر سرتیپ علیرضا صباحی فرد، فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران این سخنان را امروز (دوشنبه) در جریان استقبال از وابستگان نظامی خارجی در تهران به مناسبت پانزدهمین سالگرد تأسیس نیروی پدافند هوایی ارتش ایراد کرد.

امیر سرتیپ صباحی فرد در سخنان خود تاکید کرد: پیام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به ویژه نیروی پدافند هوایی به همه کشورهای دوست و هم پیمان که نمایندگان آنها در این دیدار حضور دارند، پیام صلح و دوستی است. وی اعلام کرد این نیرو آمادگی دارد همکاری های نظامی در زمینه های آموزشی، تمرینات مشترک، تبادل تجربیات فنی و عملیاتی و نشست های دوجانبه را گسترش دهد.

آنچه سرتیپ صباحی فرد بیان کرد نشان دهنده راهبرد ایران مبنی بر تعامل با کشورهای همسایه، دوست و همپیمان در عرصه نظامی و امنیتی بر اساس یک اصل ثابت است که امنیت هر منطقه در جهان بر عهده کشورهای همان منطقه است و منطقه خلیج فارس، دریای عمان، دریای احمر و غرب آسیا از این قاعده امنیتی مستثنی نیستند.

همچنین ثابت شده است که امنیت کشورهای هر منطقه به هم گره خورده است؛ بنابراین امنیت هیچ کشوری از امنیت بقیه کشورها جدا نیست و هرگونه تهدیدی برای امنیت یک کشور، در واقع تهدیدی برای امنیت کل منطقه محسوب می شود.

امکان ندارد کشوری احساس امنیت کند در حالی که امنیت کشور همسایه اش در خطر است و این واقعیت علیرغم بدیهی بودن، توسط آمریکا در منطقه غرب آسیا به بازی گرفته شده است؛ واشنگتن در طول چندین دهه برای کشورهای منطقه، ایران را یک «دشمن خیالی» از درون خود منطقه معرفی کرد با این هدف که کشورهای منطقه از دشمن واقعی خود «اسرائیل» غافل شوند و امنیت رژیم غاصب بیت المقدس تامین شود بلکه در مرتبه بالاتر، این رژیم را به عنوان دوست کشورهای منطقه معرفی نمود.

این در حالی است که تجربه هفت دهه گذشته جای هیچ تردیدی باقی نگذاشته است که اولین و آخرین هدف از ایجاد این رژیم تروریستی در قلب جهان اسلام، حمله به امنیت و ثبات آن، از بین بردن ثروت ملی کشورهای مسلمان و مشروعیت بخشیدن به حضور غیرقانونی نیروهای آمریکایی در منطقه است.

ایران با سیاستی خردمندانه دست دوستی به سوی کشورهای همسایه و برادر عربی و اسلامی دراز کرده است و آمادگی خود را برای اجرای گشت‌های دریایی مشترک با هدف حفظ امنیت آبراه‌های منطقه اعلام کرد تا دست آمریکا را از ثروت و منافع کشورهای منطقه کوتاه کند.

واشنگتن همواره به دنبال ممانعت از هرگونه نزدیکی میان ایران و کشورهای دوست و همسایه اش، بوده و هست و همزمان همه کشورهای منطقه را برای عادی سازی روابط با یک رژیم تروریستی غاصب که روزانه فلسطینیان بی گناه را در مقابل چشمان جهانیان می کشد، تحت فشار قرار می دهد.

آمریکا در حالی برای تحمیل رژیم صهیونیستی به کشورهای منطقه فشار می آورد که سیاستمداران و رسانه هایش اذعان دارند که کابینه ای که امروز بر این رژیم حکومت می کند تروریست ترین، نژادپرست ترین و افراطی ترین کابینه در تاریخ این رژیم است، اما این رژیم با وجود این، برای تکمیل ناوگان 75 فروندی خود، 25 فروند هواپیمای F-35 به صورت رایگان از آمریکا دریافت می کند.

نکته اینجاست که واشنگتن و رژیم صهیونیستی از ارائه چنین امکاناتی به کشورهای عربی و حتی کشورهای سازشکار خودداری می کنند زیرا واشنگتن و تل آویو بر این اعتقادند که حتی اگر این کشورها امروز با این رژیم سازش کنند، به هرحال در آینده نزدیک، امنیت آنها با امنیت این رژیم در تضاد است.

پس از ازسرگیری روابط ایران و عربستان سعودی، بسیاری از کشورهای عربی و اسلامی به پیشنهاد ایران پاسخ مثبت دادند و ان شاءالله در آینده نزدیک شاهد مانورهای مشترک بین نیروهای مسلح کشورهای منطقه و گشت های مشترک دریایی برای حفظ امنیت ناوبری در منطقه خلیج فارس، دریای عمان و دریای سرخ خواهیم بود.

پربیننده ترین خبرها