ارمنستان: کریدور لاچین جایگزینی ندارد

ارمنستان: کریدور لاچین جایگزینی ندارد
دوشنبه 13 شهريور 1402 - 21:03

وزارت خارجه ارمنستان با نکوهش ادامه محاصره قره‌باغ کوهستانی توسط جمهوری آذربایجان اعلام کرد مسیر لاچین هیچ جایگزینی ندارد.

العالم - آسیا

وزارت امور خارجه ارمنستان روز دوشنبه اعلام کرد که کریدور لاچین مسیر ارتباطی بین ارمنستان و قره باغ کوهستانی است وهیچ جایگزینی ندارد.

به گزارش خبرگزاری «نیوز آرمنیا» وزارت امور خارجه ارمنستان اعلام کرد که کریدور لاچین باید بازگشایی شود.

این وزارتخانه همچنین اعلام کرد که مواضع ایروان در خصوص سایر مناطق تغییر نکرده است و کار با شرکای بین‌المللی با هدف اجرای تصمیمات مربوط به دیوان بین‌المللی دادگستری و رفع محاصره غیرقانونی قره باغ کوهستانی ادامه دارد.

یکی از چالشی‌ترین مشکلات باقیمانده میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان پس از جنگ، گذرگاه لاچین است که جمهوری آذربایجان آن را مسدود کرده و یا ایست بازرسی شدید در آن اعمال می‌کند. این مسیر مهم منطقه قره‌باغ را به ارمنستان متصل می‌کند. «آرارات میرزویان» وزیر امور خارجه ارمنستان با بیان اینکه جمهوری آذربایجان در حال پاکسازی قومی در منطقه است، از اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد در پی تداوم مسدود شدن گذرگاه لاچین کمک خواسته است.

ارمنستان بارها تاکید کرده که تلاش رئیس جمهور جمهوری آذربایجان برای افتتاح مسیرهای حمل و نقل منطقه‌ای هیچ ارتباطی با مذاکرات و بیانیه‌های امضا شده در این زمینه تا به امروز ندارد و برای ارمنستان غیرقابل قبول است.

به گزارش فارس، اخیرا سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری این کشور گفت که ایران مخالف هرگونه تغییر مرزهاست و تمام مسیرهای ارتباطی باید تحت کنترل کشورهایی باشد که در قلمروی آنها قرار دارند.

«مهدی سبحانی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان افزود: «از حاکمیت و تمامیت ارضی ارمنستان حمایت می‌کنیم و مخالف هرگونه تغییر مرزها هستیم. ما حاکمیت و تمامیت ارضی همه کشورها را به رسمیت می‌شناسیم. البته مخالف باز شدن راه‌های ارتباطی نیستیم و این گونه مسیر‌ها را در اختیار جمهوری آذربایجان نیز قرار دادیم. اما تمام مسیرهای ارتباطی باید تحت کنترل کشورهایی باشد که در قلمروی آنها قرار دارند، به ویژه در مورد ارمنستان.»

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها