رادیو ملی آمریکا: ممنوعیت پوشیدن عبای اسلامی در مدارس فرانسه آشوب به پا کرد

رادیو ملی آمریکا: ممنوعیت پوشیدن عبای اسلامی در مدارس فرانسه آشوب به پا کرد
شنبه 18 شهريور 1402 - 11:21

به گفته کارشناسان، ممنوعیت سراسری عبای اسلامی ممکن است جوانان را در فرانسه منزوی کند.

العالم ـ اروپا
وب‌سایت رادیوی ملی آمریکا (ان‌پی‌آر) در گزارشی آورده است: درحالی‌که دانش‌آموزان در فرانسه هفته گذشته به مدارس باز می‌گشتند، گروهی از آنها مجبور بودند در انتخاب لباس‌های معمول خود تجدید نظر کنند. این به معنای ممنوعیت لباس‌های کوتاه نیست؛ دقیقاً برعکس، لباس بلندی که اغلب توسط زنان مسلمان پوشیده می‌شود - معروف به عبای اسلامی - اکنون در مدارس راهنمایی و دبیرستان فرانسه ممنوع است. دیوان عالی فرانسه چند روز پیش این ممنوعیت را تایید کرد. اما جنجال مرتبط با عبای اسلامی همچنان به قوت خود باقیست.
گابریل آتال، وزیر آموزش و پرورش جدید فرانسه، درست پیش از آغاز فصل جدید مدارس اعلام کرد پوشیدن عبای اسلامی برای زنان ممنوع شده است. او گفت: «مدرسه رایگان است، برای همه، و سکولار است. و من مدارسی را نمی‌خواهم که بتوانیم دین دانش‌آموزان را با نگاه کردن به آن‌ها شناسایی کنیم یا روی دانش‌آموزان خاصی برای پوشیدن لباس مذهبی فشار وارد شود.»
همین اظهارات کافی بود تا گروهی از مخالفان هفته گذشته مقابل یک مدرسه منطقه‌ای بر روی دیگ‌ها و ماهیتابه‌ها بکوبند و این فرمان را نژادپرستانه ارزیابی کنند. کلمنتین اوتن، یک نماینده چپ‌گرا، آتال را متهم کرد مسئولان مدارس را به «پلیس لباس» تبدیل کرده است. وی در این خصوص گفت: «و او تصمیم گرفته است برای پنهان کردن مشکلات واقعی، مانند تعداد اندک آموزگاران و هزینه‌های سرسام‌آور مدرسه، به این روش متوسل شود.»
این ممنوعیت، موضوع اصلی تمام هفته در مناظره‌های بی‌شماری از برنامه‌های گفت‌وگوی تلویزیونی بود. با وجود مخالفان سیاسی به خصوص در میان چپ‌گرا‌ها، یک نظرسنجی نشان می‌دهد ۸۰ درصد فرانسوی‌ها با ممنوعیت عبایه موافق هستند. سکولاریسمِ سختگیرانه یک ارزش اصلی در فرانسه است، همراه با آزادی، برابری و برادری. اما یکی مجری شبکه تلویزیونی BFM در اظهارات جالبی به توضیح آنچه بسیاری از خارجی‌ها وسواسِ فرانسوی‌ها نسبت به سکولاریسم می‌دانند، پرداخت. وی گفت: «آیا ما در این مورد زیاده‌روی نمی‌کنیم؟ آنگلوساکسون‌ها می‌گویند فرانسه دیکتاتوری سکولاریسم دارد. آنگلوساکسون‌ها به مردم اجازه می‌دهند هر طور که می‌خواهند لباس بپوشند، و این برای کسی آزاردهنده نیست.»
اما آیا عبایه واقعاً لباس و پوششی مذهبی است؟ سامیه اسابا اینطور فکر نمی‌کند. اسابا به مدت ۲۰ سال در یک دبیرستان در محله‌ای عمدتاً مسلمان‌نشین در حومه پاریس تدریس کرده است.
او می‌گوید چند دانش‌آموز عبایه می‌پوشند چون اضافه‌وزن دارند یا می‌خواهند از اظهار نظر پسران اجتناب کنند، یا از لباس‌هایشان ناراضی هستند.
وی می‌افزاید: «اما این مربوط به ایدئولوژی نیست. آنها حتی این مباحث در اخبار را هم نمی‌فهمند. باید اجازه دهیم هر مدرسه با پوشش دانش‌آموزان خودش برخورد داشته باشد. ما دانش‌آموزانمان را می‌شناسیم و آنها هم ما را می‌شناسند. ممنوعیت سراسری عبایه می‌تواند برخی از جوانان را منزوی کند و آنها را در برابر نیروهای ضد سکولار که فرانسه از آنها به شدت می ترسد، آسیب‌پذیرتر کند.»

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها