شکایت تاریخی آمریکا از گوگل به اتهام انحصارگرایی

شکایت تاریخی آمریکا از گوگل به اتهام انحصارگرایی
يکشنبه 19 شهريور 1402 - 09:41

گوگل در صورت شکست احتمالی در این پرونده با پیامدهایی دشوار و غیر قابل پیش‌بینی مواجه خواهد شد.

العالم - آمریکا

به نقل از خبرگزاری فرانسه، گوگل روز سه‌شنبه با بزرگترین چالش حقوقی خود در یک دادگاه واشینگتن روبرو می‌شود. دولت ایالات متحده گوگل را متهم کرده است به شکل غیرقانونی برای ایجاد انحصار در حوزه جستجوی آنلاین (سِرچ) اقدام کرده است.

در طول بیش از ده هفته شهادت با حضور بیش از ۱۰۰ شاهد، گوگل خواهد کوشید یک قاضی فدرال را متقاعد کند پرونده مهمی که توسط وزارت دادگستری آمریکا ارائه شده است، از وجاهت برخوردار نیست.

این محاکمه بزرگترین پرونده ضد انحصار در آمریکا علیه یک ابرشرکت فناوری از زمانی محسوب می‌شود که دولت آمریکا بیش از دو دهه پیش، مایکروسافت را به دلیل ایجاد انحصار در سیستم‌عامل ویندوز به دادگاه کشاند.

جان لوپاتکا، از دانشکده حقوق ایالت پِن، در این خصوص می‌گوید: «فناوری در دو دهه اخیر پیشرفت زیادی داشته است، بنابراین نتایج این پرونده تأثیر شگرفی بر نحوه عملکرد پلت‌فرم‌های فناوری در آینده خواهد داشت.»

پرونده شکایت از گوگل بر این استدلال دولت متمرکز است که این شرکت به طور غیرقانونی سلطه و انحصار خود را بر حوزه جستجوی آنلاین، با بستن قراردادهای انحصاری با سازندگان دستگاه‌ها، اپراتورهای تلفن همراه و سایر شرکت‌ها ایجاد کرده است؛ موضوعی که فرصت و امکان رقابت را از سایر فعالان این حوزه سلب می‌کند.

گوگل از طریق پرداخت‌های سالانه میلیارد دلاری به شرکت‌های اپل، سامسونگ یا اپراتورهایی مانند تی-موبیل یا اِی‌تی‌اند‌تی، حضور پیش‌فرض موتور جستجوی خود را در تلفن‌ها و مرورگرهای وب تضمین کرده و ظاهراً موفقیت خود را بر پایه ضرر و زیان رقبا استحکام بخشیده است.

در شکواییه وزارت دادگستری آمریکا آمده است: دو دهه پیش، گوگل به عنوان یک استارت‌آپ نامتعارف با روشی نوآورانه برای جستجوی اینترنتِ در حال ظهور، محبوب سیلیکون ولی شد. «این گوگل مدت‌هاست که از بین رفته است.»

بزرگترین قربانیان این پرونده، موتورهای جستجوی رقیب - مانند بینگِ مایکروسافت و داک‌داک‌گو - هستند که هنوز نتوانسته‌اند سهم معناداری از بازار را در مقابل گوگل به دست بیاورند.

گوگل همچنان مهمترین موتور جستجوی جهان است و ۹۰ درصد از بازار را در ایالات متحده و سراسر جهان در اختیار دارد که بیشتر آن از طریق استفاده از تلفن‌های همراه آیفون و تلفن‌های مجهز به سیستم‌عامل اندروید متعلق به گوگل محقق می‌شود.

این شرکت در دفاع از خود ادعا می‌کند موفقیتش به دلیل کیفیت بی‌نظیر موتور جستجویش است که از زمان راه‌اندازی در سال ۱۹۹۸ توسط بنیانگذاران سرگئی برین و لری پیج، بیش از سایر رقبا اقبال عمومی را به خود جلب کرده است.

کنت واکر، رئیس امور جهانی گوگل در یک پست وبلاگی در این خصوص نوشت: «در مجموع، مردم از گوگل استفاده نمی‌کنند به این دلیل که مجبور هستند -- آنها از گوگل استفاده می‌کنند زیرا چنین چیزی را می‌خواهند.»

ریاست و تصمیم‌گیری در این پرونده بر عهده قاضی آمیت پی. مهتا خواهد بود و حکم وی ماه‌ها پس از جلسات حدود ۹۰ روزه دادگاه صادر خواهد شد.

اگر قاضی مهتا از یک یا همه استدلال‌های دولت آمریکا حمایت کند، گوگل با پیامدهایی دشوار و غیر قابل پیش‌بینی مواجه خواهد شد.

اقدام اصلاحی دیکته‌شده به گوگل می‌تواند شامل انحلال کسب‌وکار گسترده گوگل یا دستور تغییر روش کار آن باشد.

این شرکت با شکایت‌های حقوقی گسترده‌ای در اروپا نیز مواجه شده، جایی که بیش از ۸.۲ میلیارد یورو (۸.۸ میلیارد دلار) به دلیل موارد نقض مختلف در حوزه ضد انحصار جریمه شده است اگرچه این احکام در مرحله تجدید نظر هستند.

در نهایت هرچه قاضی مهتا حکم دهد، تقریباً به طور حتم در آمریکا با تقاضای تجدید نظر طرف مقابل مواجه خواهد شد؛ موضوعی که رسیدگی به این پرونده را احتمالاً سال‌ها به درازا خواهد کشاند.

پربیننده ترین خبرها