افزایش آمار جان باختگان زلزله مغرب و امتناع رباط از پذیرش کمک های بین المللی

دوشنبه 20 شهريور 1402 - 17:44

آمار قربانیان زلزله مغرب به 2497 کشته و 2476 مجروح افزایش یافت؛ این در حالی است که دولت این کشور فقط با پیشنهاد 4 کشور برای ارسال کمک موافقت کرد.

العالم - مغرب

امدادگران و نیروهای داوطلب همچنان برای نجات افراد گرفتار در زیر آوار زلزله که هزاران قربانی، زخمی و آواره برجای گذاشت، تلاش می کنند.

نکته قابل توجه این است که مقامات مغرب به پیشنهاد بسیاری از کشورها برای ارائه کمک در زمینه های مختلف از جمله آواربرداری و استفاده از تجهیزات پیشرفته برای جستجوی بازماندگان پاسخ منفی داد و تاکنون فقط پیشنهاد کمک انگلیس، اسپانیا، قطر و امارات را پذیرفت.

وزارت کشور مغرب در خصوص عدم پذیرش کمک از بسیاری از کشورها توضیحی ارائه نداد و تاکید کرد که در صورت نیاز به دریافت کمک از کشورهای دیگر که پیشنهاد کمک دادند، روی خواهد آورد.در عین حال وزارت مغرب از تمام ابتکارها برای همبستگی از سوی تمام کشورهای جهان استقبال کرد.

عبداللطیف وهبی، وزیر دادگستری مغرب اعلام کرد که تعدادی از روستاهای واقع در کانون زلزله ویرانگر برای همیشه ناپدید شده اند.

سایر کشورها از جمله ایران تمایل خود را برای ارائه کمک های مختلف اعلام کردند. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران از نخستین کسانی بود که بلافاصله پس از وقوع زلزله برای ارسال کمک ها اعلام آمادگی کرد.

اخیراً ایالات متحده نیز آمادگی خود را برای ارائه کمک اعلام کرده است. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه هم گفت که پاریس تمام تیم‌های فنی و امنیتی را آماده کرده است تا بتوانند در صورت درخواست مقامات مغربی برای شرکت در عملیات نجات وارد مغرب شوند.

سوئیس پیشنهاد ارائه سرپناه های موقت، تجهیزات تصفیه و توزیع آب، تأسیسات بهداشتی و لوازم بهداشتی را ارائه کرده که تاکنون پیشنهاد سوئیس بی پاسخ مانده است.

بلژیک، ایتالیا و لهستان نیز از تخصیص کمک های فوری و مالی به قربانیان این فاجعه خبر دادند. ترکیه، عراق، عربستان سعودی و اردن نیز پیشنهاد کمک کرده اند.

پربیننده ترین خبرها