تحریم‌های جدید آمریکا؛ فارس و تسنیم و پرس تی وی تحریم شدند

تحریم‌های جدید آمریکا؛ فارس و تسنیم و پرس تی وی تحریم شدند
جمعه 24 شهريور 1402 - 19:39

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که ۲۵ شخص و ۴ مؤسسه رسانه‌ای ایران را به لیست تحریم‌های خود اضافه کرده است.

العالم - ایران

وزارت خزانه‌داری آمریکا امروز (جمعه) به بهانه‌های دروغین حقوق بشری و تلاش برای دخالت در امور داخلی و ایجاد تنش و ناآرامی در جمهوری اسلامی ایران، تحریم‌های جدیدی را اعلام کرد.

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی (اُفک) وزارت خزانه‌داری آمریکا طی بیانیه‌ای اعلام کرد که خبرگزاری «فارس»، خبرگزاری «تسنیم» و شبکه «پِرِس تی‌وی» به لیست تحریم‌های این کشور اضافه شدند.

در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا ادعا شده که ۲۵ شخص از جمله «پیام تیرانداز» مدیرعامل خبرگزاری فارس و ۴ مؤسسه رسانه‌ای (رسانه‌های فوق‌الذکر بعلاوه شرکت یافتار پژوهان پیشتاز یارانش) به بهانه «سرکوب آزادی بیان و محدود کردن دسترسی آزاد» به اطلاعات را تحریم کرده است.

این وزارتخانه در بیانیه خود آورده است: «امروز اُفک ۲۹ فرد و نهاد را در ارتباط با سرکوب خشونت‌آمیز اعتراض‌های سراسری توسط رژیم ایران در پی کشته شدن مهسا امینی و تلاش‌های مستمر رژیم برای ساکت کردن صداهای مخالف و محدود کردن دسترسی به اینترنت آزاد، تحریم کرد».

وزارت خزانه‌داری آمریکا در ادامه مدعی شد: «[این تحریم‌ها] در ارتباط با سانسور سیستماتیک رژیم و مسدود کردن دسترسی به اینترنت... و در هماهنگی با انگلیس، کانادا، استرالیا و سایر شرکای خود انجام می‌شود که آنها نیز تحریم‌هایی را علیه کسانی که در سرکوبگری رژیم ایران دست دارند، اعمال می‌کنند».

اسامی افراد اضافه‌شده به لیست تحریم‌های آمریکا بدین شرح است: «محمد عبدالله‌پور، علیرضا عابدی‌نژاد، عبدالرضا عابدزاده، دلاور القاصی‌مهر، حسین امجدیان، رهام بخش‌حبیبی، غلامحسین غیب‌پرور، مجید قلی‌زاده، محمد معظمی، سهیلا کسایی، مظاهر مجیدی، حمیدرضا مقدم‌فر، غلامعلی محمدی، سعید منتظرالمهدی، عباسعلی محمدیان، احمد نادریان، عامر نجفیان‌پور، علی‌اکبر پورجمشیدیان، بهمن ریحانی، سید خلیل صفوی، خدارحم سارانی، حسن مفخمی شهرستانی، جمال شاکرمی، احمد طاهری و پیام تیرانداز».

«برایان نلسون» معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی در این بیانیه گفت: «آمریکا در کنار انگلیس، کانادا، استرالیا و دیگر متحدان و شرکای بین‌المللی خود، به اقدامات فراگیر علیه کسانی که حقوق بشر ایرانیان را سرکوب می‌کنند، ادامه خواهد داد».

نلسون با بیان اینکه تحریم‌های امروز سیزدهمین دور تحریم‌های اُفک در ارتباط با اغتشاشات سپتامبر ۲۰۲۲ است، افزود: «همزمان، وزارت امور خارجه محدودیت‌های روادیدی را برای ۱۳ مقام ایرانی و افراد دیگر به دلیل دست داشتن در بازداشت یا قتل معترضان یا ممانعت از حقوق آنها برای آزادی بیان یا تجمع، از جمله از طریق سانسور و قطع اینترنت در سراسر ایران اعمال می‌کند».

این بیانیه درباره دلیل مضحک خود برای تحریم رسانه‌های ایرانی که نمود آشکار سرکوب آزادی بیان و رسانه توسط آمریکا است، ادعا می‌کند: «رسانه‌های تحت کنترل دولت ایران نقش کلیدی در سرکوب اعتراضات علیه رژیم از جمله اعتراضات پس از مرگ مهسا امینی ایفا کرده‌اند. بسیاری از این سازمان‌ها در کنار سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی ایران کار می‌کنند و خطوط بین دولت و رسانه‌ها را محو می‌کنند و دامنه ستم رژیم را گسترش می‌دهند».

وزارت خزانه‌داری آمریکا درباره عواقب این تحریم‌های نمایشی نیز اظهار داشت: «در نتیجه اقدام امروز، کلیه اموال و منافع افراد و نهادهای مذکور که در آمریکا یا در اختیار یا کنترل اشخاص آمریکایی است باید مسدود شده و به اُفک گزارش شود. تحریم‌های اُفک عموماً کلیه معاملات افراد آمریکایی یا در داخل آمریکا را که شامل هرگونه دارایی یا منافع افراد تحریم شده باشد، ممنوع می‌کند».

در پایان این بیانیه آمده است: «علاوه بر این، اشخاصی که در معاملات معینی با افراد یا نهادهای تحریم‌شده امروز شرکت می‌کنند، ممکن است خودشان در معرض تحریم قرار بگیرند. علاوه بر این، هر مؤسسه مالی خارجی که آگاهانه یک تراکنش مهم برای هر یک از افراد یا نهادهای تحریم‌شده امروز را فراهم کرده یا خدمات مالی قابل توجهی به آنها ارائه کند، می‌تواند مشمول تحریم‌های ایالات متحده شود».

از سوی دیگر، بامداد جمعه بود که دولت انگلیس اعلام کرد که این کشور به همراه آلمان و فرانسه تصمیم گرفته است تا تحریم‌هایی که قرار بود ماه آینده علیه ایران پایان یابد، همچنان باقی بماند.

پربیننده ترین خبرها