بیانیه ترویکای اروپایی؛ گامی بلند در مسیری اشتباه

بیانیه ترویکای اروپایی؛ گامی بلند در مسیری اشتباه
شنبه 25 شهريور 1402 - 10:03

طبق توافق هسته ای که در سال 2015 بین ایران و گروه 5+1 شامل روسیه، چین، آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان به امضا رسید، تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه برنامه موشکی و هسته ای ایران می بایست در 18 اکتبر 2023 پایان یابد اما در بیانیه مشترک وزرای خارجه فرانسه، آلمان و انگلیس که روز پنج شنبه گذشته صادر شد، مشخص شده است که این کشورها به این توافقنامه پایبند نخواهند بود واین تحریم ها بعد از این تاریخ هم ادامه خواهد داشت.

العالم - تحلیل روز

نکته جالب در مورد بیانیه این سه کشور اروپایی، آکنده بودن آن از انواع دروغ های فاحش است که دلیلی جز وابستگی کورکوانه و ذلیلانه این کشورهای به اصطلاح ابرقدرت، به آمریکا ندارد. این سه کشور با تبعیت بی چون و چرا از سیاست های آمریکا در قبال جنگ اوکراین آن هم بدون توجه به منافع ملی خود، وابستگی کورکورانه خود را به آمریکا ثابت کردند.

این سه کشور در بیانیه ای مشترک در توجیه شانه خالی کردن از تعهدات خود در پایان دادن تحریم ها در هشتمین ماه از سال 2023 و اجرای برجام، بدون اشاره به خروج یک جانبه آمریکا از این توافق، ایران را به "عدم پایبندی به تعهدات هسته ای خود" متهم کرده اند. این در حالی است که ایران طی یک سال فرصتی که به این کشورها داد، خود، به همه بندهای این توافقنامه عمل کرده و این حقیقت در تمام 15 گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد تأکید قرار گرفته است. ایران یک سال کامل به این کشورها فرصت داد تا خسارتی را که به علت خروج یک جانبه آمریکا از برجام به ایران وارد شده است، جبران کنند.

چیزی که در این بیانیه ذکر نشده، این است که ایران پس از بازگشت تحریم های ظالمانه آمریکا و خروج شرکت های اروپایی از ایران در راستای اجرای سیاست های واشنگتن، طبق حقوق خود در بندهاب 26 و 36 برجام، اقدامات جبرانی را به طور تدریجی و البته بدون خروج از برجام، در دستور کار قرار داد تا به این ترتیب طرف مقابل از جمله کشورهای اروپایی را وادار به عمل به تعهدات برجامی خود کند.

از این گذشته در بیانیه سه کشور اروپایی هیچ اشاره ای نشده است که ایران به خروج یک جانبه آمریکا از برجام و عدم پایبندی اروپا به تعهداتش، همچنان با آژانس بین المللی انرژی هسته ای همکاری می کند و دوربین های این آژانس هر اتفاق ریز و درشتی را در تأسیسات هسته ای ایران ثبت و ضبط می کنند و بازرسان آژانس بی هیچ مانعی آزادانه در این تأسیسات گشت می زنند. این در حالی است که همه می دانند که آژانس ملعبه دست آمریکاست و در گزارش های دوره ای خود، تلاش زیادی برای سیاسی کردن مسائل فنی می کند.

بدیهی است که هر توافقی باید متقابل باشد اما نکته عجیب در اینجا این است که کشورهای اروپایی با توافق هسته ای طوری رفتار می کنند که انگار توافقی یک طرفه است و طرف های دیگر به رغم امضاهای خود پای این توافقنامه، هیچ تعهدی ندارند.

ایران حق دارد با اتخاذ تدابیری از منافع ملت خود دفاع و برای رفع تحریم های ظالمانه تلاش کند. چیزی که غیر طبیعی است این است که ایران به تمام بندها و جزئیات توافقنامه ای پایبند است که یک طرف از آن خارج شده است و آن را نقض می کند و طرف های دیگر فقط تماشا می کنند.

البته ایران گزینه های متعددی برای تعامل با کشورهای اروپایی در اختیار دارد، کشورهایی که پیوسته گام های بلندتری در مسیر اشتباه بر می دارند.

  • سعيد محمد

پربیننده ترین خبرها