ٔ‌ٰ

ائتلاف امنیتی مشترک کشورهای ساحل آفریقا

ائتلاف امنیتی مشترک کشورهای ساحل آفریقا
يکشنبه 26 شهريور 1402 - 10:39

مالی، نیجر و بورکینافاسو، سه کشور تحت حکومت نظامی، توافقنامه امنیتی برای دفاع متقابل در برابر تروریسم یا تهاجم خارجی امضا کردند.

العالم - آفريقا

آسیمی گوتا، فرمانده گروه نظامی حاکم در مالی، گفت: «من با سران کشورهای بورکینافاسو و نیجر، منشور لیپتاکو-گورما را امضا کردم که اتحاد ایالات ساحل را ایجاد کرده و هدف آن ایجاد ساختاری برای دفاع مشترک و کمک های متقابل است که به نفع مردم ماست.

عبدالله دیوپ، وزیر دفاع مالی نیز در یک کنفرانس مطبوعاتی با اشاره به این که «این اتحاد ترکیبی از تلاش‌های نظامی و اقتصادی سه کشور خواهد بود» تأکید کرد: «اولویت ما مبارزه با تروریسم در سه کشور است.

متن منشور تصریح می‌کند که «هر گونه تعرض به حاکمیت و تمامیت ارضی یک یا چند کشور متعهد، تجاوز به سایر کشورها تلقی می‌شود که وظیفه هر یک از اعضای این ائتلاف ، کمک کردن از جمله استفاده از نیروی مسلح برای بازگرداندن امنیت و تضمین آن است.

منطقه لیپتاکو-گورما، محل تلاقی مرزهای مالی، بورکینافاسو و نیجر، سالهاست که صحنه اقدامات تروریستی است.

این سه کشور با یک شورش تروریستی روبرو هستند که در سال 2012 در شمال مالی آغاز شد و در سال 2015 به نیجر و بورکینافاسو نیز گسترش یافت.

این سه کشور ساحل همچنین صحنه کودتاهایی بودند که از سال 2020 شروع شد، جدیدترین آن در نیجر بود، به گونه ای که جولای گذشته، محمد بازوم رئیس جمهور را سرنگون کردند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها