۶ مقام ارشد وزارت دفاع اوکراین برکنار شدند

۶ مقام ارشد وزارت دفاع اوکراین برکنار شدند
دوشنبه 27 شهريور 1402 - 17:00

دولت کی‌یف به دنبال انتصاب وزیر دفاع جدید اوکراین، امروز (دوشنبه) از برکناری ۶ معاون این وزارتخانه از جمله «هانا مالیار» خبر داد.

العالم - اروپا

به نقل از رویترز، دولت اوکراین تاکنون دلیل برکناری این ۶ مقام را اعلام نکرده است.

از جمله کسانی که از سمت خود برکنار شدند، هانا مالیار بود که به طور پیوسته اخبار جنگ اوکراین را منتشر و از سال ۲۰۲۱ به عنوان معاون وزیر دفاع اوکراین خدمت می‌کرد.

مالیار هفته گذشته پس از گزارش این خبر که نیروهای اوکراینی یک روستای شرقی را از روسیه بازپس گرفتند، با انتقاد مواجه شد.

وی مدتی بعد اعلام کرد که گزارش او صحت نداشت و درگیری در اطراف این روستا همچنان ادامه دارد.

حدود ۲ هفته پیش ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین، اولکسی رزنیکوف وزیر دفاع این کشور را برکنار و رستم اومروف را جانشین او کرد.

این تصمیم بزرگترین تغییر در تشکیلات دفاعی اوکراین پس از آغاز جنگ در فوریه ۲۰۲۲ (اسفند ۱۴۰۰) بود.

اتهام‌های فساد مالی در وزارت دفاع اوکراین و به درازا کشیده شدن جنگ مقابل روسیه از عواملی بود که منجر به برکناری وزیر دفاع این کشور شد و آینده‌ای نامشخص را پیش روی کی‌یف برای مقابله با مسکو قرار داد.

به گزارش ایرنا، برکناری رزنیکوف درحالی است که فشار رسانه‌های داخلی اوکراین از ماه ژانویه (دی/بهمن) بر روی وزیر دفاع آغاز شد؛ در آن زمان وزارت دفاع متهم شد که اقلام غذایی مورد نیاز برای نیروهای اوکراینی را به قیمت‌های ساختگی خریداری کرده است.

اگرچه گفته می‌شود که رزنیکوف به صورت شخصی در قراردادهای خرید اقلام غذایی دخالت نداشته اما برخی از مفسران اوکراینی معتقدند که وی می‌بایست مسئولیت آنچه اتفاق افتاده را بپذیرد.

پربیننده ترین خبرها