فؤاد حسین خطاب به امیرعبداللهیان: هیچ تهدیدی از سوی عراق علیه ایران صورت نمی‌گیرد

فؤاد حسین خطاب به امیرعبداللهیان: هیچ تهدیدی از سوی عراق علیه ایران صورت نمی‌گیرد
سه شنبه 28 شهريور 1402 - 14:16

وزیر خارجه عراق در دیدار با همتای ایرانی در نیویورک اطمینان داد که هیچ تهدیدی از سوی عراق علیه ایران صورت نمی‌گیرد.

العالم - عراق

رسانه‌های عراقی، امروز (سه‌شنبه، ۱۹ سپتامبر/۲۸ شهریور) از دیدار «فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق با «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امورخارجه ایران در حاشیه نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک خبر دادند.

به نوشته «الفرات نیوز»، وزیر خارجه عراق در این دیدار به همتای ایرانی خود اطمینان داد که هیچ تهدیدی از سوی اراضی عراق و منطقه کردستان، ایران را تهدید نخواهد کرد.

بر اساس این گزارش، وی در این دیدار که دوشنبه شب در محل اقامت امیرعبداللهیان در نیویورک صورت گرفت، تصریح کرد: «هیچ تهدیدی از سوی اراضی عراق و منطقه کردستان علیه ایران صورت نخواهد گرفت.

وزیر خارجه عراق در خصوص توافق تبادل زندانیان میان ایران و ایالات متحده آمریکا و آزادی دارایی‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی را اقدامی مثبت توصیف کرد و گفت: «اثرات این توافق بر دیپلماسی لغو تحریم‌ها اهمیت دارد».

فؤاد حسین، چهارشنبه هفته پیش (۲۲ شهریور/۱۳ سپتامبر) به ایران سفر کرده بود و در دیدار با همتای ایرانی درباره توافق امنیتی حاصل شده میان دو طرف تصریح کرد که قانون اساسی عراق به صورت واضح مشخص کرده که اجازه نمی‌دهد کسی از خاک عراق برای حمله به کشور دیگر استفاده کند و همکاری امنیتی بین عراق و ایران، براساس قانون اساسی عراق است.

وزیر خارجه عراق بیان کرد: «در حال حاضر به این نقشه راه متعهد هستیم و تلاش می‌کنیم به هدف نهایی برسیم. هدف نهایی این است که گروه‌های تروریستی در مرز ایران و عراق خلع سلاح شوند. این افراد به اردوگاه‌های پناهندگان منتقل خواهند شد و این اقدام تحت نظارت سازمان ملل و کمیساریای عالی پناهندگان صورت خواهد گرفت. دولت عراق و منطقه کردستان همکاری کردند و این برنامه ریزی صورت گرفته و متعهد شدند و آن را اجرایی کردند».

برچیدن مقرهای گروهک‌های تروریستی در نزدیکی مرز ایران و خلع سلاح ‌آن‌ها، در چارچوب یک توافق امنیتی امضا شده میان تهران و بغداد اجرایی شد. این توافق همکاری‌های مشترک امنیتی ایران و عراق ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ توسط «علی شمخانی» دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی و مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر عراق در بغداد امضا شد و ضرب‌الاجل تعیین‌شده در این توافق ۲۸ شهریور ماه (امروز) اعلام شده است.

پربیننده ترین خبرها