اهمیت معامله تبادل زندانیان ایران و آمریکا و آزادسازی منابع مالی مسدود شده

اهمیت معامله تبادل زندانیان ایران و آمریکا و آزادسازی منابع مالی مسدود شده
سه شنبه 28 شهريور 1402 - 18:49

توافق جمهوری اسلامی ایران و آمریکا شامل آزادی 5 زندانی آمریکایی در ایران در ازای آزادی 5 شهروند ایرانی در آمریکا و همچنین آزادی سرمایه های مسدود شده ایرانیان در کره جنوبی، در عملیاتی با میانجیگری عمان- قطر انجام شد.

العالم - نظرکده

طلال عتریسی، پژوهشگر دانشگاهی و سیاسی گفت: این توافق سوالات و نتایج بسیاری را به خصوص در رابطه پیچیده با ایالات متحده آمریکا مطرح و ثابت می کند که ایران با آمریکا یکسان معامله می کند که موضوع ساده ای نیست و در روابط بیشتر کشورهای جهان و منطقه با آمریکا یک استثناست.

عتریسی افزود: معامله ایران با امریکا بر این اساس است که اگر نفتکش ایرانی را توقیف کرد، در مقابل یک نفتکش را توقیف می کنیم، زندانی در برابر زندانی، مذاکره در مقابل مذاکره، شما اسرا را آزاد کنید، تا ما نیز اسرای شما را آزاد کنیم.

وی با اشاره به اینکه ایران فقط به زندانی در برابر زندانی بسنده نکرده بلکه علاوه بر آن، وجوه ایرانی به مبلغ تقریبی 5 و نیم میلیارد یورو که به ناحق و ظالمانه نگهداری می شد، آزاد شد که این حق ایران است زیرا بهای نفت خریداری شده از ایران توسط برخی کشورها بود.

وی افزود: ایران با این وضعیت پیچیده با آرامش برخورد کرد و در طول مدت مذاکرات هیچ سر و صدای رسانه ای بزرگی به دور از اظهارنظر وجود نداشت که برای سیاست خارجی ایران مهم است.

وی افزود: هیچ پیشرفت واقعی در پرونده هسته‌ای ایران وجود ندارد، زیرا ایران می‌گوید آماده است و آمادگی نشان می‌دهد، اما آمریکا مانع آن می‌شود که نشان می‌دهد این توافق خارج از موضوع پرونده هسته‌ای است

هادی افقهی ، دیپلمات سابق ایران نیز به نوبه خود گفت: آنچه اتفاق افتاد نتیجه مذاکرات سخت بود زیرا طرف آمریکایی با مشکلات بین المللی به ویژه پس از جنگ اوکراین مواجه است که برایش و متحدانش مشکلات و دردسرهایی ایجاد ه کرده است.

وی افزود: شاید از این طریق می خواستند در سطح سیاست بین المللی و خارجی به دستاوردهایی دست یابند و ایران از این فرصت استفاده کرد .

وی گفت: ایران در زمان اوباما و ترامپ روسای جمهور سابق آمریکا تعدادی جاسوس آمریکایی ایرانی الاصل را آزاد کرده است.

افقهی درباره دارایی های مسدود شده ایران توضیح داد : حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، از زمان آغاز مذاکرات پس از روی کار آمدن ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران ، خواستار این شد که به عنوان دلیل حسن نیت آمریکا، بخشی از دارایی های مسدود شده یعنی کره جنوبی آزاد شود. یعنی حدود دو سال و نیم پیش از زمان آغاز مذاکراتی بود که به دلیل لجبازی آمریکا و فرار از تعهداتش متوقف شد، بنابراین این توافق اولین فرصت و آزمون حسن نیت آمریکا بود و شاید در صورت جدیت و تمایل آمریکا، نشان دهنده بازگشت به میز مذاکره باشد زیراایران آماده بازگشت به میز مذاکره برای حل مشکل اصلی یعنی توافق هسته ای و نه آزادسازی سرمایه های بلوکه شده ایران یا تبادل زندانیان است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها