فضای مثبت مذاکرات هیات یمنی و عربستانی برای دستیابی به صلح و پایان جنگ

فضای مثبت مذاکرات هیات یمنی و عربستانی برای دستیابی به صلح و پایان جنگ
پنج‌شنبه 30 شهريور 1402 - 20:50

با بازگشت هیئت اعزامی دولت صنعا به مذاکرات عمان، برای رایزنی درباره نتایج مذاکره با هیئت سعودی در خصوص دستیابی احتمالی به توافق برای پایان جنگ، وزارت خارجه عربستان از جو مثبت در این مذاکرات خبر داد. صنعا نیز بر دستیابی به صلح و پایان جنگ تأکید کرده است.

العالم - نظرکده

در همینه زمینه طالب الحسنی خبرنگار یمنی، مذاکرات بین یمن و عربستان را ضروری و مهم توصیف و خاطرنشان کرد که این دور از مذاکرات آخرین فرصت دو طرف است. وی می گوید که ریاض و واشنگتن نمی خواهند نتایج جنگ را بپذیرند و همین امر بخشی از پیچیدگی های سیاسی است.

این خبرنگار یمنی معتقد است کاری که عربستان تا الان در سطوح سیاسی و رسانه ای انجام داده است، فریبی بزرگ بوده چرا که این کشور هنوز هم خود را واسطه و میانجی این مذاکرات می داند در حالی که در واقع، خودش، طرف مذاکرات است و این مذاکرات، مذاکره با عربستان است نه "تحت نظر عربستان". حتی مذاکره با کشورهای ائتلاف است و نه زیر نظر ائتلاف.

وی تأکید می کند که مشکل عربستان این است که در تعامل با یمن، خود و جامعه بین الملل را ملاک و تعیین کننده می داند و معتقد است که با روی کار آوردن عبد ربه منصور هادی، حکومت قانونی را برگردانده است.

الحسنی تصریح کرد که قانون اساسی یمن هیچ گاه هیچ مجوزی برای مداخله داخلی به عبد ربه منصور هادی نداده است و مشکل یمن با عربستان دقیقا همین مداخله خارجی است.

وی با ابراز امیدواری نسبت به این که جو مثبت کنونی به گام های عملی تبدیل شود، گفت: از اکتبر گذشته بدون امضای توافقی، به لطف ادامه مذاکرات و تلاش های عمان و طرف های منطقه ای و بین المللی، آتش بس برقرار بوده است.

پربیننده ترین خبرها