آمریکا موشک‌های دوربرد ATACMS را در اختیار اوکراین قرار می‌دهد

آمریکا موشک‌های دوربرد ATACMS را در اختیار اوکراین قرار می‌دهد
شنبه 1 مهر 1402 - 10:08

موشک‌های دوربرد ATACMS می‌توانند تا ۳۰۶ کیلومتر بُرد داشته باشند و مراکز فرماندهی و کنترل، دفاع هوایی و سایت‌های لجستیکیِ پشت خط مقدم را هدف قرار دهند.

العالم _ اوکراین

به نقل از رویترز، شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی نیوز به نقل قول از سه مقام آمریکایی و یک مقام در کنگره گزارش داد جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین اطلاع داده است که واشینگتن موشک‌های دوربرد ATACMS را در اختیار کی‌یف قرار خواهد داد.
کی‌یف بارها از دولت بایدن خواسته است سامانه‌های موشکی تاکتیکی ATACMS را دریافت کند تا با حمله به خطوط تدارکاتی، پایگاه‌های هوایی و شبکه‌های ریلی در مناطق تحت تصرف روسیه در آنها اختلال ایجاد کند.
اما زمانی که زلنسکی روز پنجشنبه برای گفت‌وگو با بایدن از واشینگتن دیدن کرد، کاخ سفید حتی با وجود اعلام بسته کمک نظامی جدید 325 میلیون دلاری به کی‌یف، هیچ تصمیمی را درباره ارسال موشک‌های ATACMS به اوکراین اعلام نکرد.
کاخ سفید و پنتاگون از اظهار نظر درباره گزارش ان‌بی‌سی خودداری کردند. پنتاگون همچنین از بیان اینکه آیا در جریان دیدارهای روز پنجشنبه زلنسکی در پنتاگون، وعده‌ای در مورد ATACMS به وی داده شده است یا خیر، خودداری و اعلام کرد: «ما درباره ATACMS چیزی برای اعلام کردن نداریم.»
در اتاوا، زلنسکی به طور مستقیم به گزارش ان‌بی‌سی پاسخی نداد، اما خاطرنشان کرد آمریکا بزرگترین تامین‌کننده تسلیحات اوکراین است.
زلنسکی که از طریق یک مترجم صحبت می کرد، در یک کنفرانس مطبوعاتی در جریان سفری رسمی به کانادا گفت: «ما درمورد انواع مختلف تسلیحات - تسلیحات دوربرد و توپخانه، گلوله‌های توپخانه با کالیبر ۱۵۵ میلی‌متری و سپس سامانه‌های دفاع هوایی بحث می کنیم.»
وی افزود: «ما یک بحث جامع داریم و در سطوح مختلف با ایالات متحده کار می‌کنیم.»
رویترز پیشتر گزارش داده بود دولت بایدن در حال بررسی ارسال موشک‌های ATACMS به اوکراین است که می‌توانند تا ۳۰۶ کیلومتر بُرد داشته باشند.
بنا بر اطلاعات مندرج در یک وب‌سایت ارتش آمریکا، ATACMS برای «حمله عمیق به نیروهای رده دوم دشمن» طراحی شده است و می‌تواند در حمله به مراکز فرماندهی و کنترل، دفاع هوایی و سایت‌های لجستیکیِ پشت خط مقدم مورد استفاده قرار گیرد.
بایدن روز پنجشنبه علناً به زلنسکی اطمینان داد علیرغم مخالفت برخی قانونگذاران جمهوری‌خواه با ارسال میلیاردها دلار کمک بیشتر، حمایت قوی ایالات متحده از نبرد او برای مقابله با روسیه ادامه خواهد یافت.
زلنسکی نیز روز پنجشنبه از بایدن برای تأیید آخرین بسته تسلیحاتی از جمله دفاع هوایی تشکر کرد و گفت: «این درست همان چیزی است که سربازان ما اکنون به آن نیاز دارند.»

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها