آغاز فرایند خلع سلاح جدایی‌طلبان قره‌باغ کوهستانی

آغاز فرایند خلع سلاح جدایی‌طلبان قره‌باغ کوهستانی
شنبه 1 مهر 1402 - 10:46

همزمان با هشدار درباره وضعیت ساکنان ارمنی منطقه، فرایند خلع سلاح جدایی‌طلبان قره‌باغ کوهستانی آغاز شد.

العالم _ ارمنستان

به نقل از رویترز، سران گروه جدایی‌طلب ارمنی قره‌باغ کوهستانی که پس از حمله نظامی چند روز پیش جمهوری آذربایجان،‌ پیشنهاد خلع سلاح را پذیرفتند، قرار است روز شنبه بر اساس توافق با باکو سلاح‌های خود را زمین بگذارند.
روسیه تأیید کرد این گروه نظامی روز جمعه، برخی سلاح‌های خود را تحویل داد و این روند با کمک صلحبانان روس در طول هفته جاری ادامه خواهد داشت.
وزارت دفاع روسیه گفت صلحبانان روس که بعد از پایان درگیری نظامی سال ۲۰۲۰ در منطقه باقی مانده‌اند، از دو سمت جاده منتهی به قره‌باغ کوهستانی بیش از ۵۰ هزار تن غذا به مردمی که در محاصره اند، رساندند.
از زمان حمله ۲۴ ساعته هفته گذشته جمهوری آذربایجان به این منطقه،‌ این نخستین محموله غذایی است که از طرف ارمنستان برای ساکنان ارسال شده است.
در حالی که جمهوری آذربایجان می‌خواهد این منطقه و ۱۲۰ هزار ارمنی ساکن در آن را به تابعیت خود درآورد، ارمنی‌های ساکن قره‌باغ می‌گویند بیم آزار و اذیت از طرف باکو را دارند و جهان را به رها کردن خود متهم می‌کنند.
آلمان نیز خواستار تضمین رعایت حقوق ساکنان منطقه قره‌باغ کوهستانی شده است. این موضعگیری پس از گفت‌وگوی تلفنی اولاف شولتز، صدراعظم آلمان با نخست‌وزیر ارمنستان اعلام شد.
پیش از این اعلام شده بود باکو و جدایی‌طلبان ارمنی روز پنجشنبه نخستین دور مذاکرات را به پایان رسانده اند. ریاست جمهوری جمهوری آذربایجان هم گفته بود مذاکرات در فضایی «سازنده و آرام» انجام شده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها