خطاب به بلینکن.. آیا آمریکا در قبال برجام مسئولیت پذیر بوده است؟

خطاب به بلینکن.. آیا آمریکا در قبال برجام مسئولیت پذیر بوده است؟
يکشنبه 2 مهر 1402 - 10:45

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گفت تصمیم ایران مبنی بر عدم امکان دسترسی برخی بازرسان ارشد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به سایت‌های هسته‌ای ایران نشان می‌دهد که تهران علاقه‌ای ندارد به‌عنوان یک بازیگر مسئولیت ‌پذیر در برنامه هسته‌‌ای‌ اش عمل کند.

العالم - یک خبر چند تحلیل

تحلیل:

  • این اظهارات بلینکن را نمی توان جز وقاحت چیز دیگری توصیف کرد. اگر او وقیح نبود هرگز چنین حرفی نمی زد و همه جهانیان می دانند که در این میان چه کسی مسئولیت پذیر نیست و چه کسی از برجام خارج شد و بی هیچ توجیهی و صرفا برای جلب رضایت رژیم صهیونیستی بسته های تحریمی علیه ایران وضع کرد.
  • کاملا روشن است که صفت هایی که آمریکا به دیگر کشورها نسبت می دهد، هیچ ارتباطی به عالم واقع ندارد. هر کشوری که گوش به فرمان آمریکا باشد و با رژیم صهیونیستی سازش کند، از نظر این کشور مسئولیت پذیر است اما اگر پایبند حاکمیت سیاسی و استقلال خود باشد و دیکته های آمریکا را نپذیرد، مسئولیت پذیر نیست.
  • نمی دانیم کسی مثل بلینکن به رژیم صهیونیستی که از 70 سال پیش در حال جنگ با عربها و فلسطینی ها است و سلاح هسته ای دارد آنهم در منطقه ای خالی از سلاح و اجازه بازرسی تأسیسات هسته ای خود را نمی دهد و خود را فراقانون می‌داند چطور نگاه می کند؟! آیا این رژیم از نظر آمریکا مسئولیت پذیر است؟!
  • بلینکن فراموش کرده است که اقدام ایران به کاهش تعداد بازرسان بین المللی، طبق نظامنانه آژانس بین المللی انرژی هسته ای، یک اقدام قانونی است که با حاکمیت ملی این کشور در ارتباط است. کما اینکه این اقدام ایران پس از آن صورت گرفته است تروئیکای اروپایی از تعهدات برجامی خود شانه خالی کردند و حاضر به لغو تحریم تسلیحاتی ایران بعد از 18 اکتبر نشدند.
  • بلینکن باید بداند که نمی تواند از ایران توقع داشته باشه که یک طرفه به برجامی که آمریکا در سال 2018 از آن خارج شد و تحریم های یک جانبه و ظالمانه ای را علیه ایران وضع کرد و طرف های دیگر را هم برای خروج از آن تحت فشار قرار داد، پایبند بماند. هر چند اروپا هم در نهایت همین کار را کرد و به امضای خودش پایبند نماند. اما ایران با همه کشورها یکسان رفتار می کند و حتی در این یک مورد هم استثنایی قائل نیست. اما تا وقتی که آمریکا با دیگر کشورها مثل نوچه های خود رفتار می کند، ایران از هر اقدامی که در زمینه برنامه هسته ای خود انجام داده است، عقب نشینی نخواهد کرد. یک توافق معمولا چند جانبه است نه یک طرفه و قوانین بین المللی هم اجازه نقض معاهدات بین المللی را به هیچ کشوری نمی دهد لذا آمریکا در تعامل با ایران هیچ چاره ای ندارد جز این که به توافق هسته ای برگردد و تحریم ظالمانه خود از سر ملت ایران بردارد.

پربیننده ترین خبرها