اولین گروه از ارامنه قره باغ وارد ارمنستان شدند

اولین گروه از ارامنه قره باغ وارد ارمنستان شدند
دوشنبه 3 مهر 1402 - 03:00

اولین گروه از ارامنه قره باغ که دولت ایروان می‌گوید از ترس پاکسازی قومی توسط جمهوری آذربایحان فرار کرده‌اند وارد خاک ارمنستان شدند.

العالم-آسیا

دولت ارمنستان از ورود اولین گروه از ارامنه ساکن قره باغ کوهستانی به این کشور در بعدازظهر یک شنبه به وقت محلی خبر داده است.

طبق گزارش روزنامه واشنگتن پست، اولین گروه از ارامنه فراری ساکن قره باغ که بعد از عملیات ضدتروریستی ارتش جمهوری آذربایجان و تحت کنترل درآمدن این منطقه توسط باکو به مقصد خاک ارمنستان حرکت کرده بودند وارد این کشور شدند.

براساس گزارشها بیش از 1000 نفر از این افراد تا اواخر شامگاه یک شنبه با عبور از مرز رسمی وارد ارمنستان شده‌اند.

نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان می‌گوید ترس از پاکسازی قومی منجر به مهاجرت دسته‌جمعی از قره باغ شده است.

براساس گزارش الجزیره، دولت ایروان اعلام کرده است که آماده پذیرش آنهاست.

پیش از این «داوید بابایان» مشاور «ساموئل شهرامانیان» رئیس ارامنه قره باغ کوهستانی در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز، گفته بود که ۱۲۰ هزار قومیت ارامنه قره‌باغ قصد دارند این منطقه را ترک کنند زیرا تمایلی ندارند بخشی از جمهوری آذربایجان باشند و نگران پاکسازی قومیتی هستند.

ارامنه قره‌باغ کوهستانی، قلمرویی که جامعه بین‌الملل بعنوان بخشی از جمهوری آذربایجان به رسمیت می‌شناسند اما از زمان فروپاشی جماهیر شوروی از کنترل باکو خارج شده بود، مجبور شدند در تاریخ ۲۰ سپتامبر (۲۹ شهریور ماه)، یک روز پس از عملیات نظامی برق‌آسای ارتش جمهوری آذربایجان در این منطقه، اعلام آتش‌بس کنند.

جمهوری آذربایجان می‌گوید که حقوق ارامنه قره‌باغ کوهستانی را تضمین می‌کند و این منطقه را با جمهوری آذربایجان ادعام می‌کند اما رهبری ارامنه قره باغ به رویترز گفته‌ است که آن‌ها قصد ترک این منطقه را دارند. با این‌حال باکو به طور مکرر هرگونه قصد برای آزار دادن ارامنه قره‌باغ کوهستانی را رد می‌کند.

بابایان در این خصوص به رویترز گفت: «مردم ما نمی‌خواهند بعنوان بخشی از آذربایجان زندگی کنند. 99.9 درصد ترجیح می‌دهند سرزمین‌های تاریخی‌امان را ترک کنند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها