تبعات سازش عربستان با رژیم صهیونیستی بر جهان اسلام

تبعات سازش عربستان با رژیم صهیونیستی بر جهان اسلام
پنج‌شنبه 6 مهر 1402 - 15:22

کارشناسان عرب سازش احتمالی عربستان با رژیم صهیونیستی را متفاوت توصیف کرده و هشدار می دهند که این نوع سازش، از سازش مصر و دیگر کشورها با رژیم صهیونیستی، حطرناک تر خواهد بود و به فرسایش امت اسلامی منجر خواهد شد.

العالم - نظرکده

خالد الرواس، پژوهشگر عرب گفته است که ریاض، بر خلاف آنچه که تصور می شود، سازش با رژیم صهیونیستی عامل قدرتش نخواهد بود. وی خاطرنشان کرد که وعده های "اسرائیل" به عربستان محقق نخواهد شد و سعودی ها خیلی دیر متوجه این حقیقت خواهند شد.

این پژوهشگر تأکید کرد که سعودی ها اگر تصور می کنند با سازش با "اسرائیل"، به تشکیلات خودگردان نزدیک تر می شوند، در اشتباهند.

وی گفت: تا وقتی که رژیم صهیونیستی به نفوذ به عمق جهان عرب چشم دارد، هیچ سازشی معنی نخواهد داشت.

خالد الرواس همچنین تصریح کرد، آنچه که در حال حاضر رخ داده است، عقب نشینی از مسأله فلسطین است و این حقیقت بر خلاف تصور سعودی ها هیچ گاه عامل قدرت نخواهد بود.

یحیی حرب از پژوهشگران سیاسی عرب نیز در این باره معتقد است که ریاض به دنبال توافق "ابراهیم پلاس" در سازش با رژیم صهیونیستی است. این کشور توافق هایی را که سایر کشورها با این رژیم امضا کرده اند، برای خود ناکافی می داند. وی همچنین با اشاره به این موضوع که عربستان طرح استراتژیک کاملی را برای همکاری با رژیم صهیونیستی در نظر دارد، هشدار داد که سازش عربستان بسیار خطرناک است چرا که مبنای فرسایش امت (اسلامی و عربی)خواهد بود.

این کارشناس سیاسی، سازش عربستان را سازشی متفاوت با سبک و سیاق جدید توصیف کرد و هشدار داد که این نوع سازش، از سازش مصر و دیگر کشورها با رژیم صهیونیستی، حطرناک تر خواهد بود.

وی همچنین خاطرنشان کرد که محمد بن سلمان شاید از "بهبود شرایط زندگی فلسطینی ها" سخن گفته باشد اما هیچ گاه از کشور فلسطین و حقوق تاریخی ملت فلسطین و قدس و بازگشت آوارگان حرفی نزده است. وی تصریح می کند که اینها مسائل اساسی و بنیادینی هستند که در طرح عربی عربستان که در سال 2002 در بیروت ارائه و تصویب شد هم ذکر شده اند و رسانه های سعودی هم تا همین چند روز پیش پیوسته اعلام کردند که این کشور ذره ای از مواضع خود در خصوص تأسیس کشور فلسطین به پایتختی قدس، کوتاه نمی آید.

وی همچنین هشدار داد که حالا با عقب نشینی عربستان از مواضع خود و امضای طرح سازش، همه کشورهای اسلامی حتی کشورهای دوردست آفریقایی و آسیایی نسبت به پذیرش "اسرائیل" و سازش با آن واکنش نشان خواهند داد لذا سازش عربستان بسیار خطرناک است چون مبنای فرسایش امت اسلامی شده و آن را به زانو درخواهد آورد.

پربیننده ترین خبرها