انتفاضه مسجد الاقصی .. حوادث و اسامی که فراموش نمی شوند

انتفاضه مسجد الاقصی .. حوادث و اسامی که فراموش نمی شوند
جمعه 7 مهر 1402 - 10:42

در بیست و سومین سالگرد انتفاضه مسجد الاقصی، کاربران شبکه های اجتماعی به مرور مهمترین حوادث این انتفاضه پرداختند.

العالم - داغ های مجازی

در بیست و هشتم سپتامبر 2000 با ورود آریل شارون، نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی به حرم مسجد الاقصی و گردش تحریک آمیز او در محوطه این مکان مقدس، دومین انتفاضه فلسطین (انتفاضه مسجد الاقصی) شعله ور شد.

این اقدام احساسات فلسطینی ها را جریحه دار کرده و باعث درگیری های شدیدی بین نمازگزاران و نظامیان رژیم صهیونیستی در مسجد الاقصی و قدس شد.

این درگیری ها که به مجروح شدن ده‌ها نفر انجامید، به سرعت به سایر شهرهای کرانه باختری سرایت کرد و غزه نیز رسید و به "انتفاضه مسجد الاقصی" معروف شد. در سی‌ام سپتامبر همان سال شهادت محمد الدره، کودک فلسطینی بار دیگر آتش خشم فلسطینی ها را شعله ور کرد و آنها را دوباره رو در روی نظامیان صهیونیستی قرار داد. در این درگیری ها ده ها تن از فلسطینی ها به شهادت رسیده یا مجروح شدند.

این انتفاضه، فصل مهمی در تاریخ مبارزات مردمی ملت فلسطین و جنایات گسترده و پی در پی رژیم صهیونیستی به شمار می رود. در این درگیری ها ده ها کودک و زن و مرد به شهادت رسیده یا مجروح شدند و هیچ جنبده‌ای از شر جنایات رژیم اشغالگر در امان نماند. به طوری که مرکز اطلاع رسانی فلسطین به نقل از منابع رسمی فلسطین آماری را منتشر کرد که طبق آن، 4412 فلسطینی به شهادت رسیده و 48322 نفر دیگر هم مجروح شدند.

منابع صهیونیستی هم اعلام کردند که در این درگیری ها 1069 صهیونیست کشته و 4500 نفر دیگر هم مجروح شدند.

در این انتفاضه، شارون چند تن از رهبران بزرگ رده اول احزاب سیاسی و نظامی فلسطین از جمله شیخ احمد یاسین، بنیانگذار جنبش حماس را ترور کرد به این امید که بتواند این انتفاضه را مهار کند.

با اینکه این انتفاضه نهایتا با امضای توافق آتش بس در کنفرانس شرم الشیخ مصر در 8 فوریه 2005 فروکش کرد اما هیچگاه به طور کامل متوقف نشد و تا امروز ادامه یافته است.

به همین مناسبت هشتگ های "انتفاضه مسجد الاقصی"، "مسجد الاقصی"، "قدس"، "فلسطین" در چند کشور عربی و اسلامی ترند شدند و کاربران به مرور حوادث مهم این انتفاضه پرداختند.

پربیننده ترین خبرها