گزارش العالم از کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در تهران

يکشنبه 9 مهر 1402 - 22:09

همزمان با هفته وحدت اسلامی، 37امین دوره کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در تهران با حضور اندیشمندانی از تمامی مذاهب اسلامی به منظور گفتگو درباره مسائل جهان اسلام و ترویج وحدت، در سالن اجلاس سران تهران آغاز به کار کرد.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

«همکاری‌ اسلامی برای دستیابی به ارزش‌های مشترک» شعار و عنوان 37امین دوره کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در تهران است.

سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان با حضور در مراسم افتتاحیه گفت: توجه به وحدت توجه به یک امر فردی و نگاهی مقطعی نیست، بلکه یک منظومه فکری و اندیشه‌ای با محوریت حق و محور قرار دادن باور و اعتقاد به قرآن، نبی مکرم اسلام و عترت پاک اوست.

وی توجه به آزادی قدس شریف و فلسطین را مهم‌ترین شاخص امت اسلام برشمرد و تاکید کرد: حرکت در مسیر عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی شاخص دیگر حرکت در مسیر ارتجاعی و قهقرایی برای هر دولت و مسئول در کشورهای اسلامی است.

این کنفرانس موضوعات مهم بسیاری از قبیل جنگ، صلح عادلانه، برادری اسلامی و مبارزه با تروریسم ، جنگ مذهبی و پذیرش اجتهاد، مقابله با تکفیر و تندروی، احترام متقابل میان مذاهب اسلامی، دوری از نزاع و بی احترامی و همچنین موضوع عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر صهیونیستی را مورد بحث و بررسی قرار می دهد.

شیخ نعیم قاسم معاون دبیر کل حزب الله لبنان در گفتگو با خبرنگار العالم گفت: عنوان این کنفرانس «همکاری برای دستیابی به ارزشهای مشترک میان مسلمانان» است؛ ما برای مقابله با این چالشها باید به ارزشها و اصول دینی خود بازگردیم؛ باید با همدیگر همکاری کنیم تا همدیگر را تقویت نماییم و پشتیبان یکدیگر باشیم.

علامه شمس الدین شرف الدین مفتی یمن نیز به خبرنگار العالم گفت: مقابله با رژیم اشغالگر صهیونیست و حضور اشغالگران آمریکایی و بیگانگان در منطقه، مستلزم وحدت و یکپارچگی امت اسلامی و جمع شدن حول محور مقاومت است تا بتوان با حملات دشمن مقابله کرد. همچنین ما برای حل و فصل مسائل مسلمانان به این وحدت و یکپارچگی نیاز داریم.

37 سال است که کنفرانس‌های بین‌المللی وحدت در تهران به منظور تقویت وحدت و حل و فصل بحران‌ها و مسائل جهان اسلام و تقویت توانمندی و افزایش امکانات مسلمانان در عرصه های مختلف برگزار می‌شود.

در این کنفرانس کمیته‌های ویژه‌ای برای اجرایی کردن این اهداف و برداشتن موانع فراروری وحدت و توسعه تشکیل شده است.

پربیننده ترین خبرها