نیجر: فرانسه نمی‌خواهد نیروهایش را خارج کند

نیجر: فرانسه نمی‌خواهد نیروهایش را خارج کند
چهارشنبه 12 مهر 1402 - 00:51

«محمد تومبا» وزیر کشور شورای نظامی نیجر که از ۴ مردادماه اداره این کشور را به دست گرفته است، سه‌شنبه شب گفت که فرانسه درصدد نیست که نیروهایش را از از نیامی خارج کند.

العالم-افریقیا

تومبا به شبکه الجزیره قطر گفت: ما موافق مهلتی هستیم که امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه برای خروج نیروهایش از نیجر تعیین کرده است.

وی افزود: فرانسه حامی تروریسم در نیجر است و مانع از آن می‌شود که از منابع خود بهره ببریم.

تومبا بار دیگر هشدار داد که فرانسه به دنبال آن نیست که تصمیم خود برای خروج از نیجر را اجرا و عملی کند.

شورای نظامی نیجر نیز هفته گذشته اعلام کرد که جدول خروج نیروهای فرانسوی از نیجر باید طبق آنچه که بر آن توافق می‌شود، انجام گیرد.

امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه پیشتر اعلام کرده بود که نیروهای فرانسوی تا پایان سال جاری میلادی از نیجر خارج خواهند شد.

خبرگزاری فرانسه نیز پیش تر گزارش داده بود که پاریس ممکن است بخشی از نیروهای فرانسوی حاضر در نیجر را با توجه به تنش دیپلماتیک بین دو کشور خارج کند.

این خبرگزاری به نقل از منابع آگاه نوشت که به دلیل بن بست سیاسی بین پاریس و نیامی، ممکن است بخشی از منابع انسانی و مادی مربوط به مبارزه با تروریسم از نیجر خارج شود.

نیروهای گارد ریاست جمهوری نیجر چهارم مردادماه جاری محمد بازوم رئیس جمهور این کشور را در داخل کاخ ریاست جمهوری در بازداشت قرار دادند و سپس او را از مقامش برکنار کردند.

نظامیان نیجر در تلویزیون دولتی این کشور پس از برکناری بازوم از بسته شدن مرزها و برقراری منع آمد و شد خبر دادند.

کودتاچیان نیجر ششم مرداد ماه ژنرال عبدالرحمن چیانی را به عنوان رئیس شورای انتقالی این کشور منصوب کردند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها