ارتش رژیم صهیونیستی: حمله زمینی به غزه را آغاز نکرده‌ایم

ارتش رژیم صهیونیستی: حمله زمینی به غزه را آغاز نکرده‌ایم
شنبه 6 آبان 1402 - 00:27

سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی، توسعه عملیات زمینی در غزه را به معنی آغاز عملیات زمینی در این منطقه ندانست و آن را رد کرد.

العالم - فلسطین اشغالی

یک سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی شامگاه جمعه بعد از انتشار گزارش‌هایی از «توسعه عملیات زمینی» رژیم صهیونیستی در غزه، آغاز حمله زمینی به این منطقه را رد کرد.

ساعاتی قبل‌تر منابع خبری به نقل از یک سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی گزارش داده بودند که نیروهای این رژیم به دنبال «توسعه فعالیت‌های زمینی» هستند.

قطع اینترنت و دیگر ابزارهای ارتباطی در غزه و همچنین حملات سنگین هوایی رژیم صهیونیستی موجب شده بود عده‌ای این رویدادها را به منزله آغاز حمله زمینی رژیم به غزه قلمداد کنند.

با وجود این، پیتر لرنر، سخنگوی ارتش رژیم اسرائیل در مصاحبه‌ای با ای‌بی‌سی اینکه توسعه این عملیات به معنی آغاز عملیات زمینی در غزه است را رد کرد.

همزمان، پنج مقام آمریکایی به روزنامه واشنگتن‌پست گفته‌اند دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا از اسرائیل خواسته در طرح خود برای انجام حمله زمینی به غزه بازنگری کند.

به گفته این منابع آگاه، آمریکا از اسرائیل خواسته به جای حمله زمینی از «عملیات‌های هدفمند و محدود» (یا حمله‌های جراحی) استفاده کند و موضع‌ها و زیرساخت‌های متعلق به حماس را طی حملات دقیق و هدفمند هدف قرار دهد.

واشنگتن‌پست نوشته مقام‌های دولت بایدن به شدت درباره تبعات احتمالی حمله زمینی تمام‌عیار نگران هستند و درباره اینکه چنین حمله‌ای بتواند هدف اعلام‌شده اسرائیل در حذف حماس را محقق کند تردیدهای فزاینده‌ای دارند.

از جمله دیگر نگرانی‌های مقام‌های دولت بایدن این است که حمله زمینی می‌تواند مذاکرات برای آزادسازی ۲۰۰ اسیر را از ریل خارج کند، آن هم در زمانی که دیپلمات‌ها فکر می‌کنند در روزهای اخیر به پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در این زمینه دست پیدا کرده‌اند.

مطابق این روایت، دولت بایدن همچنین نگران است که حمله زمینی می‌تواند باعث ایجاد تلفات گسترده در میان غیرنظامیان فلسطینی و همچنین سربازان اسرائیلی شود و همین موضوع می‌تواند به شدید خصومت‌ها در منطقه منجر شود.

مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که یک عملیات محدود کمک بیشتری به مذاکرات برای آزادی اسرا خواهد کرد و احتمالاً اخلال‌های کمتری در ارسال کمک‌های انسانی ایجاد خواهد کرد. ضمن آنکه برای دو طرف نیز تلفات کمتری دارد و از احتمال بروز جنگ گسترده‌تر در منطقه می‌کاهد.

بعد از عملیات ۷ اکتبر کابینه رژیم صهیونیستی برای انجام یک عملیات زمینی گسترده برای محو کردن حماس تحت فشار افکار عمومی قرار گرفته است، اما مقام‌های آمریکایی از تل‌آویو خواسته‌اند با انجام ارزیابی‌های لازم مشخص کنند که آیا عملیات زمینی، به ویژه با توجه به بافت جمعیتی متراکم غزه و شبکه‌های تونلی حماس در این شهر، می‌تواند هدف اسرائیل در ریشه‌کن کردن این گروه را محقق کند یا خیر.

در اظهارات علنی جو بایدن و مقام‌های ارشد او گفته‌اند چنانچه اسرائیلی‌ها به این جمع‌بندی برسند که عملیات زمینی بهترین راهکار است از آن حمایت خواهند کرد. آنها در عین حل گفته‌اند که «سوالات سختی» دراین خصوص از اسرائیلی‌ها پرسیده‌اند.

واشنگتن‌پست نوشته موضع دولت بایدن در محافل غیرعلنی با اظهارات علنی آنها متفاوت است، ضمن آنکه در آن چرخش آشکاری نسبت به روزهای اول پس از عملیات ۷ اکتبر دیده می‌شود.

کاخ سفید از اظهارنظر درباره گزارش واشنگتن‌پست خودداری کرده است. این روزنامه نوشته درخواست دولت بایدن برای پیشبرد عملیات هدفمند و محدود به جای عملیات زمینی گسترده پیش از این توسط رسانه‌های دیگر گزارش نشده است.

برخی از منابع مورد استناد واشنگتن‌پست گفته‌اند که تغییر موضع آمریکا عمدی است. یک مقام آشنا از این رایزنی‌ها گفت: «آنها موضعشان را از حالتی که به اسرائیلی‌ها می‌گفتند "از شما حمایت می‌کنیم" به این تغییر داده‌اند که "لازم است شما در موضعتان بازنگری کنید". و دارند این کار را به صورت محتاطانه انجام می‌دهند.»

پربیننده ترین خبرها