تحلیل خطاب دبیرکل حزب الله به آمریکا و رژیم صهیونیستی در جنگ غزه

تحلیل خطاب دبیرکل حزب الله به آمریکا و رژیم صهیونیستی در جنگ غزه
شنبه 13 آبان 1402 - 14:06

سخنرانی دیروز عصر سید حسن نصر الله، دبیر کل حزب الله لبنان در مراسم بزرگداشت شهدای "راه قدس" مشتمل بر پیام های مهمی است از جمله اینکه حزب الله و محور مقاومت هرگز اجازه نمی دهند که غزه سقوط کند، دیگر اینکه حزب الله از همان نخستین روزهای جنگ و دقیقا یک روز پس از آغاز عملیات "طوفان الاقصی" وارد جنگ با رژیم صهیونیستی شده است و پیام دیگر این است که آمریکا، گرداننده و عامل اصلی جنگ است و رژیم صهیونیستی ابزاری بیش نیست.

العالم - تحلیل روز

طی روزهای گذشته حرف های زیادی از دهان مغرضان شنیده ایم؛ آنها درگیری های خونین و شدید بین رزمندگان حزب الله و نظامیان رژیم صهیونیستی در مرز فلسطین اشغالی را نادیده گرفته و طوری در حمایت حزب الله از غزه تشکیک می کنند که انگار 22 کشور عرب با همه ارتش ها و سلاح و ساز و برگ و نظامیانشان دود شده و به هوا رفته اند و از کل عربها، جز حزب الله کسی باقی نمانده است تا مسئولیت سهل انگاری امت (عربی) در قبال غزه را بر عهده بگیرد!. حال آنکه همه دنیا دیدند که حزب الله از همان روز 8 اکتبر یعنی دقیقا یک روز پس از آغاز عملیات "طوفان الاقصی" وارد جنگ شد و تا کنون 56 شهید در "راه قدس" تقدیم کرده است.

اگر حزب الله هم در مواضع خود صرفا به ابراز همبستگی سیاسی با غزه و تظاهرات و اعتراضات کلامی بسنده می کرد وطی 28 روز گذشته وارد جنگ واقعی و تمام عیار با رژیم صهیونیستی نمی شد، این رژیم خیالش از جانب مرزهای شمالی راحت می شد و همه قوای خود را در غزه متمرکز می کرد. اما اتفاقی که در جبهه لبنان افتاد، بسیار مهم و در تاریخ رژیم صهیونیستی بی سابقه بوده است؛ زیرا جبهه لبنان حجم عظیمی از نظامیان صهیونیستی را که قرار بود در حمله به غزه شرکت کنند و تعداد زیادی از نظامیان نخبه این رژیم را به خود مشغول کرده است.

سید حسن نصر الله در سخنان خود تصریح کرد که یک سوم از ارتش رژیم اشغالگر در مرز لبنان مستقر شده اند؛ نیمی از امکانات و نیروی دریایی آن در دریای مدیترانه در مقابل سواحل لبنان موضع گیری کرده اند؛ یک چهارم نیروی هوایی این رژیم در آسمان لبنان سرگرم شده اند و حدود نیمی از توان موشکی آن، خاک لبنان را هدف گرفته اند. این خود، گواهی روشن بر ورود حزب الله به جنگ واقعی و تمام عیار با رژیم اشغالگر است و اگر رژیم از ناحیه مرزهای لبنان احساس ناامنی نمی کرد، ده ها هزار شهرک نشین صهیونیست را از شمال فلسطین اشغالی خارج نمی کرد.

نکته جالب توجه این است که حزب الله در حالی چنین قدرتمندانه وارد جنگ شده که – همان طور که سید حسن نصر الله دیروز فاش کرد – از همان روز نخست توسط آمریکا تهدید شده است که "اگر جبهه جنوب را باز کند هدف حملات جنگنده های آمریکایی قرار خواهد گرفت". اما این تهدیدها کوچکترین تأثیری در مواضع حزب الله نداشته اند و این حزب و در ورای آن کل محور مقاومت غزه را در مقابل یورشهای رژیم اشغالگر تنها نخواهند گذاشت.

از دیگر پیام های نهفته در متن سخنرانی دیروز سید حسن نصر الله، پیامی است خطاب به آمریکایی ها با این مضمون که گرداننده اصلی این جنگ آمریکاست و ضعف و سستی رژیم صهیونیستی بیش از همیشه عیان شده است و بیش از پیش مشخص شده است که این رژیم از لانه عنکبوت سست تر است و به همین دلیل است که آمریکا ناوها و ژنرال ها و نظامیان خود را عازم منطقه کرده است تا اولا به این رژیم بحران زده و شکست خورده وانمود کند که در امان است و ثانیا حزب الله و محور مقاومت را بترساند و مانع مداخله آنها در این جنگ شود. اما پاسخ سید نصر الله به آمریکایی ها هم دقیق و قاطعانه بود؛ وی آمریکایی ها را مخاطب قرار داد و گفت: "ناوگان های شما در دریای مدیترانه ما را هیچ گاه نترسانده و نخواهد ترساند؛ ما برای آنها هم برنامه داریم".

اشاره سید نصر الله به ورود مستقیم و علنی مقاومت عراق و مقاومت یمن به جنگ در کنار غزه و جاری بودن همه احتمالات در جبهه لبنان و شکست ارتش رژیم صهیونیستی در پیشروی به داخل غزه به رغم 29 روز جنایت مستمر و بی اعتنایی محور مقاومت به نمایش قدرت آمریکا در دریای مدیترانه همه و همه، این کشور را به تأمل در پیام های سید نصر الله واداشته و آن را مجبور می کند که اندکی به خسارت های اقتصادی و ژئوپولتیک در منطقه – در صورت ادامه حمایت از وحشی گری های رژیم صهیونیستی – بیاندیشد.

از این گذشته این کشور در صورت ادامه سیاست های افراطی کنونی و حمایت بی قید و شرط از جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، متحمل خسارت های بیشتر خواهد شد و دولتهای سازشکار عرب هم در صورت ادامه روابط با رژیم صهیونیستی، در مقابل ملت هایشان در تنگنا قرار خواهند گرفت.

حتی شخص جو بایدن در صورت ادامه حمایت از نتانیاهو و جنایاتش بازنده انتخابات بعدی آمریکا خواهد بود؛ گفتنی است برخی محافل آمریکایی هشدار داده اند که نتانیاهو می کوشد آمریکا را به جنگ خاورمیانه بکشاند تا شاید از این طریق خود را از سرنوشت قطعی یعنی محاکمه و زندان برهاند. لذا آمریکا چاره ای ندارد جز اینکه برای نجات منافع خود در منطقه، سیل خون را در غزه متوقف کند. غزه هیچ وقت تنها نبوده و تنها نخواهد ماند و همانطور که سید نصر الله اعلام کرد، پیروزی ازآن غزه خواهد بود.

پربیننده ترین خبرها