وزارت بهداشت غزه: وضعیت بیمارستان‌ها فاجعه بار است/ شهادت 195 نفر از کادر درمان در غزه

وزارت بهداشت غزه: وضعیت بیمارستان‌ها فاجعه بار است/ شهادت 195 نفر از کادر درمان در غزه
جمعه 19 آبان 1402 - 13:10

سخنگوی وزارت بهداشت نوار غزه با اشاره به وضعیت فاجعه‌بار بیمارستان‌ها و مراکز درمانی نوار غزه از افزایش آمار شهدای کادر درمان این شهر تا ۱۹۵ نفر خبر داد.

العالم - فلسطین اشغالی

«اشرف القدره» سخنگوی وزارت بهداشت غزه در این باره اعلام کرد: تعداد شهدای کادر پزشکی و درمان در این شهر به ۱۹۵ نفر رسیده است، ۵۱ آمبولانس منهدم و ۱۲۰ موسسه بهداشتی نیز تخریب شده است، ۱۸ بیمارستان از کار افتاده و ۴۰ موسسه بهداشتی - درمانی اولیه نیز از دسترس خارج شده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه رژیم اشغالگر اسرائیل قصد دارد سیستم بهداشت و درمان را هدف قرار دهد، از جامعه جهانی خواست تا برای حفاظت از نظام سلامت و کارکنان آن در فلسطین فورا مداخله کند.

وی تصریح کرد: تیم‌های پزشکی ۳۵ روز است که میدان را ترک نکرده‌اند و تلاش می‌کنند با وجود امکانات محدودی که در اختیار دارند و تا جایی که می‌توانند به نجات جان مجروحان تجاوزات اسرائیل بپردازند، با این وجود خودشان هم هدف قرار گرفته شده‌اند.

القدره گفت: قلب ما در فراق دو برادر بزرگوار دکتر هاشم البدری و دکتر عبدالله البدری که به صورت شبانه روزی در مجتمع پزشکی الشفاء مشغول به کار بودند پر از درد است. آنها در حال ترک چند لحظه‌ای بیمارستان برای دیدار از منزل و بررسی وضعیت فرزندان و همسران خود بودند که هنگام بازگشت به مجتمع پزشکی الشفاء، خودرویشان هدف قرار گرفته شد و این حمله منجر به شهادت هر دو و شهادت بستگانشان که درحال انتقال آنها به بیمارستان بودند، شد. بسیاری از این تیم‌های پزشکی خانواده‌، عزیزان و بسیاری از فرزندان خود را از دست داده‌اند و برخی از آنها نیز پیگر فرزندان خود را در اورژانس و بخش‌های عمل تحویل گرفته و به آغوش گرفتند. با وجود اینکه این تیم‌ها امروز روحیه بسیار بدی دارند، اما وظیفه خود را برای نجات مجروحان تجاوز اسرائیل فراموش نکرده اند.

وی از جامعه جهانی و همه نهادهای بشردوستانه و حقوق بشری آن خواست که از نظام سلامت و کارکنان آن محافظت کنند تا بتواند بدون تهدید مطلق به وظایف خود عمل کنند.

وی همچنین با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی ۵ روز پیش نیز مجتمع پزشکی الشفاء را هدف قرار داد و در جریان آن یک کودک شهید و سه نفر دیگر مجروح شدند، افزود: رژیم اسرائیل همچنین بیمارستان های الرنتیسی و النصر را نیز هدف قرار داد که بر اثر آن ۸ شهروند شهید و ۱۴۰ کادر پزشکی نیز زخمی شدند. همچنین بیمارستان قدس نیز از این حملات مستثنا نبوده و مورد حمله قرار گرفت و در این حمله نیز چهار نفر شهید و ۱۶ نفر دیگر مجروح شدند،

علاوه بر این، آنها بیمارستان المعمدانی را هدف قرار داده و مرتکب قتل عام فجیعی در آن شدند. تهدیدات رژیم اشغالگر واقعی است و جامعه جهانی باید جلوی این تهدیدات را بگیرد؛ چراکه به تیم‌های پزشکی اجازه نمی‌دهد به وظایفشان عمل کنند، این درحالی است که قوانین حقوق انسانی بین‌المللی و کنوانسیون چهارم ژنو بر ایجاد فرصت کامل برای تیم‌های پزشکی برای انجام وظایف بشردوستانه خود در نجات جان مجروحان تاکید دارند، اما رژیم اشغالگر اسرائیل می‌خواهد این سیستم بهداشتی فروپاشیده شود و نتواند نقش خود را انجام دهد.

القدره در ادامه تاکید کرد: رژیم اشغالگر اسرائیل در حال گسترش دامنه هدف قرار دادن غیرنظامیان در نوار غزه است و در ساعات گذشته حتی یک وجب در نوار غزه را بدون بمباران باقی نگذاشته است.

وی اعلام کرد که خدمات تنها بیمارستان چشم پزشکی دولتی در نوار غزه در اثر تمام شدن سوخت متوقف شده است که خطرات زیادی برای بیماران به همراه خواهد داشت. همچنین تنها بیمارستان سلامت روان در نوار غزه نیز در نتیجه تمام شدن سوخت از کار افتاده است، اتفاقی که عواقب جدی برای بیماران روانپزشکی و جامعه خواهد داشت.

سخنگوی وزارت بهداشت غزه همچنین از توقف کلیه خدمات پزشکی به کودکان در بیمارستان تخصصی کودکان الرنتیسی و بیمارستان کودکان النصر خبر داد و گفت: عملیات مراقبت‌های ویژه در این دو بیمارستان تنها با بهره برداری از یک ژنراتور کوچک ادامه دارد. تعطیلی بیمارستان‌های کودکان، این کودکان بیمار را از جلسات دیالیز، درمان انکولوژی، خدمات قلبی، بیماری‌های قفسه سینه، درمان تشنج و خدمات داخلی محروم می‌کند و این امر عواقب جدی بر زندگی آنها خواهد داشت.

وی در ادامه تصریح کرد: شمارش معکوس برای توقف خدمات در بیمارستان اندونزی و بیمارستان «کمال عدون» در شمال نوار غزه و از کار افتادن آنها پس از ۲۴ ساعت به دلیل کمبود سوخت آغاز می‌شود.

القدره همچنین افزود: شمارش معکوس برای توقف خدمات حساس آغاز شده و مجتمع درمانی الشفاء تنها پس از ۳۶ ساعت از مدار خدمات رسانی خارج می‌شود.

وی فاش کرد که رژیم اشغالگر اسرائیل از سلاح گرسنگی علیه هزاران بیمار، مجروح، کادر پزشکی و آوارگان در بیمارستان‌ها استفاده می‌کند که این یک جنایت جنگی تمام عیار محسوب می‌شود.

این مقام بهداشتی فلسطینی در ادامه گزارش داد: ۹۰۰ هزار نفر از ساکنان غزه و شمال آن اعم از مجروحان، بیماران، کادر پزشکی و آوارگان، بدون سرپناه، بدون غذا، بدون آب، بدون دارو و بدون حفاظت هستند.

سخنگوی وزارت بهداشت غزه در پایان از همه طرف‌ها خواست فوراً برای ایجاد یک گذرگاه انسان دوستانه امن برای ورود تجهیزات پزشکی، سوخت و پرسنل پزشکی و خروج فوری هزاران زخمی تلاش کنند.

نیروهای مقاومت فلسطین روز شنبه ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳ عملیات غافلگیر کننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع تل آویو آغاز کردند و رژیم صهیونیستی برای تلافی و جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است.

به گزارش خبرنگار ایرنا در غزه، ده‌ها نفر از مردم نوار غزه در پی تعطیلی کامل زندگی در این باریکه، بیمارستان الشفاء را در جستجوی رفع نیازهای اولیه زندگی ترک می‌کنند و بسیاری از خودروها، هدف مستقیم بمباران رژیم صهیونیستی قرار دارند.

هیچ کالای اساسی و ضروری اجازه ورود و خروج به نوار غزه را ندارد و مردم به ذخایر استراتژیک اتکا دارند که با توجه به فشار شدید اشغالگران، در آستانه اتمام است.

این شرایط بیانگر آن است که تجاوزهای رژیم اسرائیل به نوار غزه فاجعه بزرگی را رقم زده و این باریکه را به منطقه ویران شده تبدیل کرده است.

پربیننده ترین خبرها