یادداشت| نقش فشار اقتصادی بر تل‌آویو در پایان جنگ غزه

یادداشت| نقش فشار اقتصادی بر تل‌آویو در پایان جنگ غزه
شنبه 27 آبان 1402 - 19:12

همه شاخص‌های اقتصادی نشان می‌دهند رژیم صهیونیستی نمی‌تواند بیش از دو ماه به کارزار نظامی خود ادامه دهد، زیرا پس‌ازآن نمی‌تواند تبعات اقتصادی جنگ را تحمل کند، مگر اینکه آمریکا مداخله کند و حمایت نامحدودی از آنها انجام دهد.

العالم - فلسطین اشغالی

«شاهر الشاهر»، استاد روابط بین‌الملل دانشگاه چین با نوشتن تحلیلی در زمینه " نقش فشار اقتصادی بر تل‌آویو در پایان جنگ غزه" خاطرنشان کرد: اقدام جنایتکارانه رژیم اشغالگر صهیونیستی در نوار غزه پس از شکست در جنگ سال 2006 میلادی که 33 روز طول کشید و خسارت های اقتصادی بیش از 30 میلیارد دلاری برای صهیونیست ها بر جای گذاشت، به طولانی ترین جنگ تاریخ رژیم صهیونیستی تبدیل شده است. تاکنون هیچ یک از فراخوان های بین المللی و اعتراضات اعراب نتوانسته است رژیم اشغالگر را از ادامه جنایت هایش علیه کودکان و زنان در غزه منصرف کند.

روزهای آینده ممکن است شاهد پایان جنگ وحشیانه غزه به دلیل خسارت های واردآمده بر رژیم صهیونیستی در وهله نخست باشیم؛ مهم تر از آن، اینکه خسارت های وارد آمده بر رژیم صهیونیستی پس از عملیات «طوفان الاقصی» فراتر از حد انتظار بود و اکنون توانایی آنها برای کسب دستاورد میدانی تقریباً غیرممکن شده است. کاری که صهیونیست ها انجام می دهند، چیزی جز تداوم اقدامات جنایتکارانه شان علیه مردم بی دفاع فلسطین نیست.

عملیات «طوفان الاقصی» همان روز آغاز با پیروزی حماس و رسوایی ارتش رژیم صهیونیستی که رهبرانش مدعی بودند شکست ناپذیر است، پایان یافت. تمام عملیات های نظامی که پس از «طوفان الاقصی» انجام شد، جدا از عملیاتی است که تاریخ از آن به عنوان پیروزی نظامی و موفقیت بزرگ جنبش حماس یاد خواهد کرد.

مواضع منفعلانه دولت های عربی

گرچه شهروندان عرب اعتماد خود را به حاکمانشان از دست داده اند، اما رویکرد رسمی و منفعلانه دولت های عربی فراتر از حد انتظار و تصور بود. در حالی که بسیاری از کشورهای جهان همچون بولیوی، کلمبیا، هندوراس و شیلی خواهان قطع رابطه با رژیم صهیونیستی هستند و مواضعشان از صلابت و قاطعیت برخوردار است، کشورهای عربی کمتر از حد انتظار ظاهر شدند.

به جز ایران که همواره حامی ملت فلسطین است، مواضع دیگر کشورهای اسلامی دست کمی از مواضع اعراب ندارد. رویکرد ایران فقط اعلام موضع نیست، بلکه قبل از هر چیز اقدام می کند و همه می‌دانند تهران از روز نخست پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1979 حامی ثابت آرمان فلسطین بوده است.

سخنرانی آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران در اجلاس ریاض بازتاب همین رویکرد است که جنایت های رژیم صهیونیستی را علیه فلسطینیان در غزه افشا کرد و به بمباران غزه به وسیله صهیونیست ها که معادل هفت بمب اتمی است، واکنش نشان داد.

رئیس جمهور ایران با تأکید بر نقش آمریکا در این جنگ، آن را شیطان بزرگ و پدر نامشروع رژیم صهیونیستی توصیف کرد.

خسارت های اقتصادی بزرگ وارد آمده به رژیم صهیونیستی

گزارش های بین المللی نشان می دهد، رژیم صهیونیستی تا پیش از جنگ غزه بیشترین جذب سرمایه‌گذار را داشت، اما عملیات «طوفان الاقصی» نشان داد رژیم اشغالگر بیش از آنچه فکر می‌کردیم شکننده به نظر می‌آید. این موضوع باعث می‌شود بسیاری از کشورها و شرکت‌ها در سرمایه‌گذاری خود در سرزمین های اشغالی تجدیدنظر کنند.

از زمان عملیات «طوفان الاقصی» رژیم صهیونیستی متحمل خسارت های زیادی شده است، زیرا بیشتر گزارش ها نشان می دهند این رژیم از آغاز جنگ در هفتم اکتبر بیش از 50.8 میلیارد دلار زیان دیده و هزینه های نظامی جنگی که رژیم اشغالگر علیه غیرنظامیان در نوار غزه به راه انداخته است، روزانه حدود چهار میلیارد دلار برآورد می شود.

این خسارت سنگین با توجه به کاهش قابل توجه درآمدها که حدود 15 میلیارد دلار تخمین زده می شود، رخ می دهد. عملیات «طوفان الاقصی» همچنین رژیم صهیونیستی را مجبور به پرداخت روزانه حدود 5 میلیارد دلار غرامت به شرکت‌ها بابت زیانشان و همچنین پرداخت حدود 5 میلیارد دلار برای بازسازی شرکت‌ها می کند.

عملیات مقاومت فلسطین به شهرت جهانی تسلیحات رژیم صهیونیستی لطمه وارد کرد و باعث افزایش خسارت به شرکت های تسلیحاتی فعال در این زمینه شده است.

رژیم اشغالگر مجبور شد 1 میلیارد دلار برای بیمه مجدد شرکت های فعال و 6 میلیارد دلار نیز برای بیمه هوانوردی و حفاظت از این بخش بپردازد. همه اینها در سایه کاهش ارزش شِکِل (واحد پول رژیم صهیونیستی) رخ داد که باعث شد تل آویو حدود 80 میلیارد دلار به بازارها تزریق کند.

پیش از عملیات «طوفان الاقصی» انتظار می رفت درآمد سرانه در سال 2024 میلادی با افزایش حدود 6 درصدی همراه باشد، اما پس از عملیات مقاومت، درآمد فعلی به بیش از 4.2 درصد کاهش یافت؛ به این معنی که زیان درآمد حدود 10.2 درصد برآورد شده است.

در زمینه صنعت گردشگری، زیان آن به حدود 30 درصد رسید، در حالی که بازار سهام حدود هشت درصد سقوط کرد و رژیم صهیونیستی مجبور شد همه ارزهای خارجی خود را که 8.2 میلیارد دلار تخمین زده می شد، بفروشد. ذخایر ارزی از 198 به 191 میلیارد دلار کاهش یافت و تنها چهار روز پس از آغاز جنگ 2 میلیارد دلار کاهش یافت.

منطقه غزه حدود 75 درصد از نیاز رژیم صهیونیستی را به تولیدات کشاورزی تأمین می کند که باعث شد این رژیم حدود 1 میلیارد دلار برای حمایت از این بخش اختصاص دهد. تأمین ضررهای کشاورزی و دامی که به وسیله نوار غزه تأمین شده بود، رژیم اشغالگر را مجبور کرد به واردات متوسل شود که به معنای نیاز بیشتر به دلار است و در نتیجه پمپاژ مقادیر زیادی از شِکِل باعث کاهش حدود هشت درصدی بهای آن شد.

همه شاخص‌های اقتصادی نشان می‌دهند رژیم صهیونیستی نمی‌تواند بیش از دو ماه به کارزار نظامی خود ادامه دهد، زیرا پس از آن نمی‌تواند تبعات اقتصادی جنگ را تحمل کند، مگر اینکه آمریکا مداخله کند و حمایت نامحدودی از آنها انجام دهد.

جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا تأیید کرد، واشنگتن آماده و قادر به تأمین مالی جنگ در اوکراین و همچنین ارائه هرگونه کمک به رژیم صهیونیستی در جنگ علیه حماس است. این اظهارنظر ممکن است از منظر اقتصادی مناسب طبع تل آویو به نظر آید، اما از نظر نظامی غیرممکن به نظر می آید، به ویژه اینکه مشکلاتی در تأمین سلاح از سوی آمریکا وجود دارد و به تازگی سلاح‌های مورد نیاز اوکراین از رژیم صهیونیستی سر درآوردند.

پربیننده ترین خبرها