بهترین راهکار حقوقی برای متوقف‌کردن جنایات صهیونیست‌‌ها علیه مردم غزه چیست؟

بهترین راهکار حقوقی برای متوقف‌کردن جنایات صهیونیست‌‌ها علیه مردم غزه چیست؟
يکشنبه 28 آبان 1402 - 07:40

با تداوم جنایات و نسل کشی رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه، "سام حسینی"، روزنامه نگار مستقل در گفتگو با شبکه پرس تی وی، به واکاوی ابعاد مختلف این سوال مهم پرداخت.

العالم - فلسطین اشغالی

سم حسینی روزنامه نگار در گفتگوی اختصاصی با پرس تی وی عنوان کرد: به نظر من ضروری است تا دولت های مختلف که منتقد جنایات و نسل کشی اسرائیل در نوار غزه هستند، دست به دست هم دهند و با استناد به مفاد "کنوانسیون نسل کشی"، اقدام کیفری و قضایی علیه رژیم اسرائیل را در دادگاه های بین المللی در دستورکار قرار دهند.

این روزنامه نگار گفت: در بحبوحه تحولات مرتبط با جنگ غزه، دولت آمریکا عملا خود در قامت یک طرفِ جنگ (به نفع اسرائیل) ظاهر شده و دیگر تردیدی در این رابطه وجود ندارد. با این حال، طیف‌هایی در درون دولت آمریکا نیز وجود دارند که نسبت به اقدامات اسرائیل علیه مردم فلسطین در نوار غزه احساس نگرانی می کنند (به ویژه از منظر اعتبار متصورِ آمریکا برای خود در عرصه بین المللی). با این همه، فعال‌سازی ظرفیت های دیوان کیفری بین المللی در رابطه با جنایات رژیم اسرائیل علیه مردم نوار غزه می تواند تا حد زیادی دولت آمریکا و رویه های آن در رابطه با معادله جنگ غزه را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

وی افزود: باید توجه داشت که آمریکا یک عضو دیوان بین المللی دادگستری نیز هست و می توان از طریق فعال‌سازی ظرفیت ها در این حوزه نیز فشارهای قابل توجهی را به واشینگتن و البته رژیم اسرائیل در متوقف‌کردن جنایاتشان علیه مردم فسلطین وارد کرد. دیوان بین المللی دادگستری ماهیت مستقل تری را از خود در سال‌های گذشته نشان داده و البته که در انتقاد از رژیم اسرائیل نیز صریح تر عمل کرده است. به نظر من ضروری است تا دولت های مختلف که منتقد جنایات و نسل کشی اسرائیل در نوار غزه هستند، دست به دست هم دهند و با استناد به مفاد "کنوانسیون نسل کشی"، اقدام کیفری و قضایی علیه رژیم اسرائیل را در دادگاه های بین المللی در دستورکار قرار دهند.

حسینی خاطرشان کرد: اهمیت این موضوع از آن جهت است که رژیم اسرائیل خود یکی از امضاکنندگان معاهده نسل کشی است و در صورت عدول از مفاد این معاهده، با چالش های حقوقی جدی و عمیقی رو به رو خواهد شد. شاید در این نقطه برخی بپرسند که آیا این اقدام می تواند بمباران نوار غزه توسط رژیم اسرائیل را متوقف کند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که تمسک به این اقدام، بهترین حرکت حقوقی و قانونی علیه این رژیم در شرایط کنونی است. در عین حال، اگر دیوان بین المللی دادگستری، اقدام به صدور حکمی کند که رژیم اسرائیل بر پایه آن به عنوان عامل اصلی نسل کشی در نوار غزه، پاسخگو گردد، این مساله می تواند سطح فشارهای بین المللی علیه تل آویو جهت متوقف کردن جنایاتش علیه ملت فلسطین را چند برابر کند.

این روزنامه نگار مستقل گفت: البته که این حرکت می تواند تا حد زیادی موضع دولت آمریکا در سازمان ملل و مخصوصا شورای امنیت این نهاد را نیز تضعیف کند. توجه داشته باشیم که آمریکا و دیگر دولت‌های غربی عملا هرگونه خط قرمز را از جلو پای اسرائیل برداشته اند و راهِ آن برای ارتکاب به جنایت در نوار غزه را باز کرده اند. در این راستا، کشورهای غربی عملا در حمایت از اسرائیل موضع گیری می کنند و مانع از برقراری آتش‌بس می شوند.

وی افزود: اگر دیوان بین المللی دادگستری حکمی حقوقی را علیه اسرائیل و جنایات آن علیه مردم ساکن در نوار غزه صادر کند، این مسئله می تواند مجمع عمومی سازمان ملل متحد را جهت فعال سازی ظرفیت های قطعنامه "اتحاد برای صلح" تحریک و تشویق کند. مکانیسمی که با هدف مقابله با سواستفاده های کنشگرانی نظیر دولت آمریکا از حق وتوی خود در شورای امنیت در راستای تداوم نسل کشی و جنایات به نفع این کشور و متحدان بین المللی اش اندیشیده شده و می تواند از کارایی نیز برخوردار باشد.

پربیننده ترین خبرها