کنعانی: امیدواریم آتش‌بس در غزه جنبه پایدار بگیرد

کنعانی: امیدواریم آتش‌بس در غزه جنبه پایدار بگیرد
دوشنبه 6 آذر 1402 - 11:10

سخنگوی وزارت امور خارجه امروز در نشست هفتگی با خبرنگاران ابراز امیدواری کرد که آتش‌بس در غزه جنبه پایدار بگیرد و شاهد تکرار درگیری و جنگ مجدد نباشیم.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

سخنگوی وزارت امور خارجه ناصر کنعانی امروز (دوشنبه) ششم آذر ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت.

* اگر دولت آمریکا نبود جنگ غزه رخ نمی‌داد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در این نشست و در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره اظهارات مقامات آمریکایی درباره آینده غزه و نقشه‌های این کشور برای مردم غزه اظهار داشت: متاسفانه دولت آمریکا در طول سالیان متمادی گذشته بخشی از مشکل بوده است، نه راه‌حل. در جنگ اخیر غزه و ۴۸ روز جنگ تحمیل شده و تجاوز رژیم صهیونیستی علیه مردم بی پناه غزه، متاسفانه دولت آمریکا عملا بخشی از این جنگ بوده و بلکه تمام این جنگ بوده است. اگر دولت آمریکا نبود، این جنگ اتفاق نمی‌افتاد. دولت آمریکا توان اثرگذاری بر رژیم صهیونیستی داشت که بازدارندگی لازم را ایجاد کند و این همه جنایت در این ۴۸ روز علیه مردم غزه اتفاق نیفتد.

وی عنوان کرد: دولت آمریکا تمام عیار در حوزه نظامی، سیاسی و بین‌المللی از این رژیم در شورای امنیت حمایت کرد و مانع از پایان دادن جنگ در کوتاه‌ترین زمان شد. بزرگ‌ترین کمکی که دولت آمریکا می‌تواند بکند این است که حمایت تمام عیار خود از رژیم صهیونیستی را بردارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه طرح‌های سیاسی که دولت آمریکا در سال‌های گذشته ارائه کرد، هیچکدام حلال مسأله و بحران مزمن و ریشه‌دار فلسطین نبود، اظهار داشت: این طرح‌ها مبتنی بر عدالت و انصاف نبود. به دلیل نادیده گرفتن واقعیات مسأله فلسطین طرح‌های آمریکا نتوانست به پایان این بحران کمک کند.

کنعانی افزود: آمریکا و رژیم صهیونیستی در طول جنگ اخیر نتوانستند آنچه را در حوزه نظامی طراحی کرده بودند، به منصه ظهور برسانند. شواهد دال بر این است که رژیم صهیونیستی تمایل به استمرار ماجراجویی دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: دولت آمریکا مایل است آن چیزی که در جنگ علیه غزه محقق نکردند در رویکرد سیاسی و از طریق شورای امنیت محقق کنند. اهداف محقق نشده در جنگ ظالمانه را در رویکرد سیاسی محقق کند. این چیزی است که دولت آمریکا در طول سال‌های گذشته تجربه کرده است.

وی افزود: ملت فلسطین اجازه تحقق اهداف نامشروع را به هیچ طرفی نه رژیم صهیونیستی و نه آمریکا نخواهند داد. سرنوشت فلسطین به دست ملت فلسطین رقم خواهد خورد. این ملت به عنوان صاحبان و مالکان حقیقی فلسطین حق دارند سرنوشت خود را تعیین کنند و درباره کشورشان تصمیم بگیرند. اگر دولت آمریکا مایل است به تجربیات غلط گذشته تجربه جدیدی اضافه کند، می‌تواند، ولی اقدامات غیرعادلانه و غیرمنصفانه و بدون در نظر گرفتن واقعیات فلسطین هیچگاه به حل این بحران کمک نخواهد کرد.

* به همه تعهدات خود براساس برجام و قطعنامه عمل کرده‌ایم

سخنگوی وزارت خارجه درباره بیانیه اخیر سه کشور اروپایی گفت: پاسخ ایران به این بیانیه توسط نمایندگی ایران در وین داده شد. در این بیانیه مواضع و دیدگاه‌های ایران بیان شد.

وی افزود: تعهدات مندرج در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت مبتنی بر تعهدات متقابل است و اینکه از همه اعضا می‌خواهد به طور یکسان به تعهداتشان عمل کنند. عمل متقابل به تعهدات یک اصل شناخته شده و تثبیت شده در حقوق بین‌الملل است.

کنعانی بیان کرد: فعالیت‌های هسته‌ای ایران از جمله غنی‌سازی در سطوح مختلف کاملا صلح‌آمیز است و در راستای حقوق جمهوری اسلامی ایران براساس ان.پی.تی است. فعالیت‌های هسته‌ای صلح آمیز ایران تحت نظارت و راستی آزمایی پادمانی آژانس قرار دارد. جمهوری اسلامی ایران به همه تعهدات خودش براساس برجام و قطعنامه عمل کرده، ولی طرف‌ها به گونه‌ای ادعا می‌کنند که گویی این ایران است که با نقض قطعنامه ۲۲۳۱ از برجام خارج شده است. این اظهارات با انگیزه‌های سیاسی توسط برخی طر‌ف‌ها مطرح می‌شود.

وی تصریح کرد: این کشورها تعهدات داوطلبانه را با تعهدات قانونی مخلوط می‌کنند و تلاش می‌کنند با پنهان کردن برخی از واقعیات اتهاماتی را علیه ایران مطرح کنند. برجام علاوه بر ایران دارای اعضا و طرف‌های دیگر است و دارای ضمیمه‌هایی است که باید توسط همه طر‌ف‌ها اجرا شود. نمی‌توان اجرای تعهدات را از ایران صرفا طلب و خود به انجام تعهداتشان پایبند نباشند.

* مسیر دیپلماتیک در بحث مذاکرات برجامی همچون گذشته باز است

سخنگوی وزارت خارجه گفت: همکاری ایران با آژانس تحت الشعاع اظهارات غیرسازنده برخی طرف‌ها قرار نخواهد گرفت و همکاری‌های ایران با آژانس بر مبنای توافق و بیانیه مشترک امضا شده بین ایران و آژانس ادامه خواهد یافت. مسیر مذاکرات هم مسیر خودش را دارد. مسیر دیپلماتیک در بحث مذاکرات برجامی همچون گذشته باز است و ایران برای انجام مذاکرات و تداوم آن برای بازگشت متعهدانه همه طرف‌های برجامی به توافق هیچگونه محدودیتی ندارد.

* رژیم صهیونیستی هیچ خط قرمزی برای خود قائل نیست

کنعانی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه امروز روز پایان آتش‌بس در غزه است و آیا تمهیداتی برای تمدید آتش بس اندیشیده شده؟ اظهار داشت: امروز چهارمین روز و براساس توافق اولیه روز پایانی توافق موقت موسوم به توافق آتش‌بس انسانی است. طبیعتا به عنوان ایران خواست و انتظارمان همانند دیگر کشورها و ملت‌ها این است که جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه به صورت کامل متوقف و آتش‌بس وارد روند پایدار شود و جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه تکرار نشود. این خواست جامعه جهانی است.

وی ادامه داد: ۱۲۰ کشور در مجمع عمومی سازمان ملل با رای دادن به قطعنامه خواستار پایان دادن به این جنایت و جنگ ظالمانه و یک طرفه علیه مردم فلسطین شدند. ملت‌های دنیا خواسته مشابه و دقیقی دارند. ملت‌های دنیا در این مدت با حضور در خیابان‌های جهان خواستار پایان دادن به این جنگ تجاوزکارانه هستند.

وی ادامه داد: این تجاوز می‌بایست خاتمه یابد و تکرار نشود. در گفت‌وگوها با طرف‌های منطقه‌ای و موثر که داشته و داریم این موضوع را با جدیت دنبال می‌کنیم. طرف منطقه‌ای فعال در این زمینه کشور قطر و در سفر اخیر امیرعبداللهیان به دوحه به صورت مبسوط در این خصوص مورد گفت‌وگو قرار گرفت. مذاکرات و تلاش‌هایی که در حال انجام است این است که آتش بس شکل پایدار به خود بگیرد و تجاوز ظالمانه علیه غزه تکرار نشود.

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: رژیم صهیونیستی در عبور از خطوط قرمز و نقض حقوق بشردوستانه و حقوق بین‌الملل و مقررات آمره بین‌المللی هیچ خط قرمزی را برای خود قائل نیست و نشان داد همه حقوق مصرح در منشور ملل و کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو را نقض کرده و پایبند نبوده است. خواستار پایان دادن به این تجاوز هستیم و مشورت‌های ایران با طرف‌های مختلف ادامه دارد.

* امیدواریم آتش‌بس جنبه پایدار بگیرد

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: در مشورت‌ها در سطح رئیس جمهور و وزیر خارجه این گفت‌وگوها انجام و ادامه می‌یابد. به نظر می‌رسد رژیم صهیونیستی چون پیروزی نداشته به دنبال این است با ادامه تجاوز در پی کسب پیروزی برای خودش باشد. امیدواریم جامعه جهانی با هشدارهای لازم به رژیم صهیونیستی و آمریکا مانع از نقش آتش‌بس و جنایات رژیم صهیونیستی شود. دولت قطر در این خصوص تلاش‌های جدی را انجام می‌دهد و امیدواریم آتش‌بس جنبه پایدار بگیرد و شاهد تکرار این درگیری و جنگ نباشیم.

وی همچنین به روح بیش از ۶۰ خبرنگار در جنگ غزه ادای احترام کرد و گفت: خبرنگاران نشان دادند که در بیان حقیقت پا به پای ملت مظلوم فلسطین و شانه به شانه آنها ایستادند و برای به تصویر کشیدن حقیقت در غزه از بذل جان خود دریغ نکردند.

* نقشی در حملات نداریم

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره ورود ناوهای آمریکایی به منطقه و حملات به کشتی‌های اسرائیلی و درخواست آمریکایی‌ها برای حملات تلافی جویانه علیه ایران نیز گفت: دولت آمریکا در ارتباط با مسائل منطقه‌ای هیچ موقع نقش امنیت سازی نداشت و نقش این دولت کمک کننده به ایجاد بی ثباتی و ناامنی در منطقه بوده است. حضور ناوگان نظامی آمریکا در منطقه را در چارچوب استمرار حمایت‌‌های دولت آمریکا و ایجاد فضای حمایتی برای رژیم صهیونیستی ارزیابی می‌کنیم.

وی افزود: ایران همواره به امنیت و ثبات در منطقه پایبند و متعهد بوده و نقش موثری را ایفا کرده است. در ارتباط با ادعاهای مقامات آمریکایی این ادعاها فرافکنانه و متمرکز بر اهداف سیاسی با هدف انحراف اذهان عمومی از واقعیات صحنه فلسطین و نقش حمایتی تمام عیار دولت آمریکا از جنایات رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین است. افکار عمومی فریب این موج سواری رسانه‌ای دولت آمریکا و رسانه‌های آمریکایی را نخواهد خورد.

کنعانی بیان کرد: در مورد آنچه از سوی گروه‌های مقاومت در منطقه علیه رژیم صهیونیستی و دولت آمریکا رخ می‌دهد، قبلا هم اعلام کردیم ما نقشی در این اقدامات نداریم و واکنش طبیعی گروه‌های مقاومت در منطقه به نقش غیرقانونی آمریکا در حمایت از جنایات ضد بشری رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین و واکنش طبیعی به حضور غیرقانونی آمریکا در خاک برخی کشورها از جمله سوریه است. آمریکا باید مسؤولیت حضور غیرقانونی خود در منطقه و حمایت تمام عیار از رژیم صهیونیستی را بپذیرد.

* حمایت از مردم فلسطین منحصر به مردم یمن نیست

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار المسیره یمن اظهار داشت: انصارالله اعلام کرده در حمایت از مردم فلسطین علیه اهداف رژیم صهیونیستی اقدام می‌کند. حمایت از مردم فلسطین منحصر به مردم یمن نیست و دیگر جریان‌ها در منطقه در چارچوب حمایت از مردم مظلوم فلسطین اقدام کرد و ملت‌های دنیا هم اقدام کردند. حضور میلیون‌ها نفر از ملت‌های کشورهای دنیا در میادین و خیابان‌ها که همچنان ادامه دارد، نشانگر آن است که حمایت از فلسطین اکنون گستره جهانی به خود گرفته است.

کنعانی اضافه کرد: انزجار از رژیم صهیونیستی یک گستره جهانی به خود گرفته است و اقدامات جنایتکارانه این رژیم علیه مردم فلسطین برای ملت‌های دنیا قابل تحمل نیست. آنچه یمن انجام داد بخشی از واکنش طبیعی در خصوص جنایات رژیم صهیونیستی و حمایت از مردم فلسطین است. بهتر است دولت آمریکا به خواسته ملت‌ها توجه و به آن تمکین کند.

* به تلاش‌های خود ادامه می‌دهیم

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره اقدامات دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: حمایت از مسأله فلسطین موضوع مستمر و جزو برنامه‌های کاری تعریف شده دستگاه دیپلماسی ایران است. نگاه ایران به مسأله فلسطین اصولی و پایدار است. در شرایطی که ملت غزه تحت جنگ ظالمانه قرار گرفته‌اند متناسب با شرایط و نیاز ایران سیاست‌های حمایتی خود از موضوع فلسطین را متمرکز بر شرایط جاری کرده است و در شرایط جاری آنچه حائز اهمیت بود پایان دادن به تجاوز رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه،‌ رفع محاصره، ارسال کمک‌های انساندوستانه و مخالفت با کوچاندن فلسطینی‌ها از غزه و شمال غزه و تلاش برای شکل دهی اقدام منسجم در حوزه اسلامی برای حمایت از مردم فلسطین بود.

وی گفت: مسأله فلسطین به مسأله مهم مورد اهتمام کشورها و دولت‌های اسلامی شده است. ایران به تلاش‌ها و اقدامات خود ادامه خواهد داد.

* کمک‌های ارسال شده متناسب با نیاز غزه نیست

کنعانی درباره فرآیند کمک‌رسانی به غزه گفت: ارسال کمک‌های انساندوستانه به غزه در دستورکار ایران بوده است. در توافق آتش‌بس مشخص شده روزانه چه تعداد کمک ارسال شود. میزان تعیین شده به هیچ وجه متناسب با نیاز غزه نیست. انتظار ایران و همه ملت‌های و کشورهای حامی فلسطین این است که ارسال کمک‌های انساندوستانه به صورت نامحدود ادامه یابد.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: میزانی که الان منتقل می‌شود در مقایسه با نیازی که هست قطره در مقابل دریاست و این‌ها نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای مردمی باشد که ۴۸ روز جنگ را تحمل کرده و ۱۶ سال تحت محاصره بوده‌اند. ارتباطات با مقامات مصر، صلیب سرخ و ... برقرار است و تلاش‌هایی صورت می‌گیرد. آنچه مسلم است رژیم صهیونیستی جز در برابر اعمال فشار و زور تمکین نخواهد کرد. همچنان فشارهای بین‌المللی به رژیم صهیونیستی برای ارسال کمک‌های انساندوستانه کافی نبوده است.

این دیپلمات ارشد ایرانی گفت: انتظار از افکار عمومی دنیا این است که این را به صورت مطالبه مطرح کنند تا رژیم صهیونیستی تمکین کند.

* عدم توفیق صهیونیست‌ها در اهدافی که دنبال کردند

وی در پاسخ به سؤال دیگری بیان کرد: رژیم صهیونیستی در تحقق آنچه به دنبال آن بود توفیق نیافت. جز اینکه بیش از ۲۰ هزار نفر از مردم مظلوم و شهروندان غزه را قتل عام کرد. بعد از آغاز توافق آتش‌بس چهار روزه شاهد بودیم که سیل مردم غزه به سمت شمال غزه گسیل شدند و به هشدارها و تهدیدات رژیم صهیونیستی توجه نکردند. این نشانگر آن است که رژیم صهیونیستی با ملت غزه و فلسطین روبرو است و این مردم فلسطین هستند که برای احقاق حقوق خود در مقابل رژیم صهیونیستی ایستاده‌اند و این رژیم باید برای تحقق اهداف خود با همه ملت فلسطین زورآزمایی کند.

* به دنبال طرد هیچ جریانی در داخل افغانستان از سازوکارهای سیاسی این کشور نیستیم

سخنگوی وزارت خارجه درباره برگزاری نشستی در مسکو با حضور جریان‌های مخالف طالبان و از جمله با حضور ایران نیز بیان کرد: فارغ از تحولات مربوط به نشست‌ها، یک اصل اساسی داریم و آن این است که ما به دنبال کمک به تثبیت ثبات و آرامش و امنیت در افغانستان و ایجاد شرایط بهتر برای زندگی توأم با آرامش مردم افغانستان هستیم.

وی با بیان اینکه امنیت افغانستان را امنیت ایران تلقی می‌کنیم، اظهار داشت: بی ثباتی در افغانستان محدود به مرزها و جغرافیای این کشور نخواهد شد. به مفید بودن تلاش‌ها و سازوکارهای منطقه‌ای برای کمک به تحکیم صلح و ثبات در افغانستان معتقد هستیم و دولتی در آنجا مستقر شود که نماینده همه ملت افغانستان باشد.

کنعانی ادامه داد: تمامی تحرکات و تلاش‌های دیپلماتیک ایران در طول دو سال و اندی گذشته در همین چارچوب تعریف شده است. اگر با مقامات دولت سرپرستی افغانستان گفت‌وگو و مذاکره می‌کنیم، نظرات خود را در این جلسات بیان می‌کنیم، به دنبال طرد هیچ جریانی در داخل افغانستان از سازوکارهای سیاسی این کشور نیستیم. به ملت افغانستان متعهدیم و همه باید کمک کنند به شکل گیری دولتی که برگرفته از همه اقشار مردم افغانستان باشد.

* آمریکا باید تکلیف خود را روشن کند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی گفت: آنچه در منطقه از اقدام برخی گروه‌های مقاومت علیه اهداف رژیم صهیونیستی می‌بینیم بخشی از واکنش طبیعی جریان‌های مقاومت نسبت به حمایت تمام عیار دولت آمریکا از رژیم غاصب صهیونیستی است. این هشدار قبلا داده شده بود که رویکرد دولت آمریکا با واکنش ملت‌های منطقه و خارج از منطقه مواجه خواهد شد. این واکنش به عملکرد ناصحیح و محاسبه غلط آمریکا نسبت به ماهیت قضیه فلسطین است.

کنعانی ادامه داد: آمریکا باید تکلیف خود را روشن کند که بخشی از تجاوز و نسل کشی و جنایت است و یا بخشی از راه‌حل. دولت آمریکا کاملا نشان داد که تمام آن چیزی است که رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین انجام می‌دهد. گزارش‌هایی منتشر شد که آمریکا از پایگاه‌های منطقه‌ای خود در حمایت از این رژیم در حال استفاده است. اینها در منطقه ایجاد واکنش می‌کند.

وی گفت: اقدام آمریکا علیه نیروهای مقاومت در منطقه اقدام تجاوزکارانه است. دولت آمریکا با اشغال غیرقانونی بخشی از خاک سوریه علیه گروه‌های سوریه اقدام نظامی انجام می‌دهد. در صورت تداوم حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی امکان تکرار این اقدامات علیه منافع و اهداف آمریکا در منطقه توسط گروه‌های منطقه‌ای قابل تصور است. این موضوع هیچ ارتباطی با ایران ندارد و بارها اعلام کردیم ایران گروه‌های مقاومت در منطقه تحت امر ایران و گروه‌های وکالتی و نیابتی ایران نیستند و آنها نماینده ملت‌های خود هستند.

کنعانی در پاسخ به سؤالی درباره اتفاقات اخیر در صحنه داخلی عراق اظهار داشت: ایران همواره از روند سیاسی داخلی عراق حمایت کرده و می‌کند و این بخشی از دموکراسی و مردمسالاری در داخل عراق است.

* استفاده از پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی گفت: اطلاعاتی داریم که دولت آمریکا از پایگاه‌های نظامی منطقه‌ای خود برای کمک رسانی نظامی و ارسال تجهیزات و تسلیحات برای رژیم صهیونیستی به صورت مستمر استفاده می‌کند. این اطلاعات توسط جهات ذیربط ایران داده شده و اطلاعات لازم به آنهایی که نیاز بود منتقل شد و این امر پنهانی نیست.

وی گفت که حملات گروه‌های مقاومت به پایگاه‌های آمریکا ارتباطی به ایران ندارد.

این دیپلمات ارشد ایرانی افزود: بازگشت رژیم صهیونیستی به رویکرد نظامی بدون واکنش نخواهد بود و گروه‌های مقاومت در منطقه نشان دادند دست بسته نمی‌مانند و در حمایت از مردم فلسطین تردید نخواهند کرد. این هشدار به دولت آمریکا داده شده و علنی هم ما این موضوع را اعلام کردیم.

* سفر رئیسی به ترکیه

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره سفر آیت‌الله رئیسی به ترکیه نیز خاطرنشان کرد: این سفر در زمان خودش توسط جهات ذیربط و نهاد ریاست جمهوری اطلاع رسانی خواهد شد.

* آزادی اسرای تایلندی

خبرنگار رسانه ترکیه درباره همکاری ایران و ترکیه در آزادی اسرای غیرنظامی در دست حماس هم اظهار داشت: مبتنی بر درخواستی که برخی از کشورها از جمله تایلند از ایران داشتند و در گفت‌وگوهای وزرای خارجه به صورت تلفنی و حضوری در زمان دو وزیر خارجه در دوحه انجام شد و درخواست‌هایی که دیگر مقامات تایلند داشتند این موضوع مورد پیگیری ایران قرار گرفت و در همان چارچوب و نگاه انساندوستانه حماس، تعدادی از شهروندان تایلندی هم از بازداشت نیروهای حماس آزاد شدند و این تلاش‌ها ادامه خواهد یافت.

وی گفت که موضوع فلسطین از موضوعات مهم مورد توجه ایران با کشورهای دیگر از جمله ترکیه است و ترکیه نقش مهمی در موضوع فلسطین دارد و می‌تواند نقش‌های موثری را ایفا کند.

* کسی حق ندارد و نمی‌تواند برای ملت فلسطین تعیین تکلیف کند

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی درباره رضایت برخی سران کشورهای منطقه از حضور صلحبانان، نیروهای ناتو و ارتش آمریکا در غزه هم گفت: کسی حق ندارد و نمی‌تواند برای ملت فلسطین تعیین تکلیف کند. راهکارهای سیاسی غیرعادلانه و یکجانبه طرفدارانه از رژیم صهیونیستی در سالیان گذشته توسط برخی کشورها از جمله آمریکا و برخی طرف‌های اروپایی به عنوان راه‌حل مطرح شد و نشان داد راه‌حل نبوده، بلکه طرحی برای استمرار بحران بوده است و نتیجه آن را شاهدیم.

وی گفت: ایران این گونه طرح‌ها و ایده‌ها را راه‌حل نمی‌داند و این‌ها طرح‌هایی برای استمرار بحران است. این ملت فلسطین هستند که حق دارند راجع به سرنوشت خود تصمیم بگیرند. ایران راهکار دموکراتیک برای بحران فلسطین پیشنهاد کرده است.

* تهدیدی بالای سر ایران نیست

بحث مکانیسم ماشه نیز از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست مطرح شد و کنعانی در این خصوص اظهار داشت: تهدیدی بالای سر ایران نیست و ایران نشان داده کشور تهدیدپذیری نیست و به اندازه کافی اقتدار دارد که در حوزه سیاسی و منطق حقوقی و بین‌المللی و هم حوزه نظامی است. ایران تهدید را نپذیرفته و نخواهد پذیرفت.

* کریدورهای دریایی

وی در پاسخ به سؤالی درباره دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه برای حضور در اقتصاد دریا محور و کریدورهای دریایی نیز بیان کرد: این یک پروژه ملی تلقی می‌شود. نگاه راهبردی مقام معظم رهبری مورد توجه و اهتمام دولت خواهد بود و تحقق این ایده و نگاه به عنوان رویکرد راهبردی نیازمند طراحی راهبردی توسط همه دستگاه‌های دولتی است و آنچه مربوط به دستگاه دیپلماسی باشد آن را انجام خواهد داد. دولت ایران این موضوع را مورد توجه قرار داده و خواهد داد.

* انتظار از مصر؛ تلاش بیشتری کنید

این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سؤال دیگری درباره ارسال کمک‌های انساندوستانه به مردم غزه گفت: ما در ارتباط با ارسال کمک‌های انساندوستانه به غزه و مردم فلسطین از روزهای ابتدایی تجاوز رژیم اسرائیل مورد توجه قرار دادیم و به صورت ملی و در نشست‌های مختلف با طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در سازمان ملل و گفت‌وگو با مقامات ذیربط صلیب سرخ و ... دنبال کردیم. ارتباط مستمری بین هلال احمر ایران با هلال احمر مصر و صلیب سرخ بین‌المللی بوده که کمک‌های خود را ارسال کنیم و در این خصوص اقدام و کمک‌هایی را برای مصر ارسال کردیم، ولی به دلیل مخالفت رژیم صهیونیستی تاکنون موفق نشدیم کمک‌ها را ارسال کنیم.

وی یادآور شد: این صرفا مربوط به کمک‌های ایران نیست. حجم کمک‌های ارسالی کشورهای مختلف دنیا که باید از طریق رفح ارسال شود به دلیل بسته بودن مرز امکان ارسال آنها محقق نشد و اکنون در چارچوب آتش بس موقت قرار شد حجم ناچیزی از کمک‌ها ارسال شود. انتظار از مصر است که تلاش بیشتری کند و با استفاده از ظرفیت‌های ملی خود در چارچوب تلاش‌های دیپلماتیک رژیم صهیونیستی را وادار به پذیرش برای باز کردن مرز کند.

وی ادامه داد: مسأله فلسطین مسأله مهم منطقه و جهان اسلام و بین‌المللی است. ملت فلسطین انتظار کمک‌ها از جامعه جهانی و کشورهای اسلامی دارند که برای حمایت از مردم فلسطین تلاش بیشتری و از همه ظرفیت‌های خود استفاده کند. همگرایی کشورهای اسلامی یک همگرایی قابل قبول و امیدوارکننده بود و این کشورها با تمرکز بر مسأله فلسطین تلاش‌های امیدبخشی را انجام دادند، ولی به هیچ وجه کافی نیست و به اندازه‌ای که ملت فلسطین نیاز دارند نبوده و انتظار است این کشورها تلاش بیشتری را در این خصوص انجام دهند.

* همکاری‌ها با آژانس ادامه دارد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره همکاری با آژانس گفت: همکاری‌های ما با آژانس ادامه دارد. فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران تحت نظارت آژانس ادامه دارد و اقدام ایران درباره بازرسان آژانس واکنشی طبیعی به اقدام غیرسازنده تروئیکای اروپایی در ارتباط با همکاری های سازنده ایران با آژانس بود. ایران نسبت به رفتار غیرسازنده واکنش متناسب نشان خواهد داد. همکاری ایران با آژانس تحت الشعاع اظهارات غیرسازنده دیگر طرف‌ها از جمله سه کشور اروپایی قرار نخواهد گرفت.

* تحفظ خود را به صورت رسمی اعلام می‌کنیم

خبرنگاری درباره بیانیه نشست اکو و اشاره به موضوع دو دولتی در این بیانیه و اینکه آیا ایران در این خصوص تحفظی نداشته است؟ سؤال کرد که کنعانی گفت:‌ در ارتباط با مسأله فلسطین در هر نشستی که دیدگاه‌ها و مفادی در بیانیه‌ها و اسناد و قطعنامه در ارتباط با مسأله فلسطین وارد شود که برخلاف نگاه اصولی و اعلام شده ایران در ارتباط با مسأله فلسسطین و راهکار حل مسأله فلسطین باشد، بدون هیچ استثنایی تحفظ خود را به صورت رسمی اعلام می‌کنیم و این کار را به صورت مستمر انجام داده‌ایم.

* روابط با جمهوری آذربایجان

وی همچنین در پاسخ به سؤالی گفت که روابط با جمهوری آذربایجان خوشبختانه در مسیر خوبی قرار دارد. گفت‌وگوهای سیاسی و همکاری‌های اقتصادی و همکاری‌های نیروهای نظامی و ... رو به جلو و پیشرفت و رضایت بخش است و خوشبین هستیم این همکار‌‌ی‌ها ادامه یابد و این اراده جدی وجود دارد.

* ارتباطی با ایران ندارد

سخنگوی وزارت خارجه درباره توقیف یک کشتی صهیونیستی توسط یمن و حمله پهپادی به یک کشتی دیگر توسط انصارالله یمن و مرتبط خواندن آن به ایران اظهار داشت: طرفی که اقدام کرده اعلام کرده و مسؤولیت آن را پذیرفته و من چه توضیحی بدهم؟ این موضوع ارتباطی با ایران ندارد.

* پهپادی را به روسیه برای استفاده در جنگ نفرستادیم

کنعانی درباره اتهامات مجدد زلنسکی رئیس جمهور اوکراین به ایران و موضوع ارسال پهپادها به روسیه برای استفاده در جنگ گفت: موضع روشنی در ارتباط با بحران اوکراین داریم. نباید اجازه دهیم که فضاسازی‌های رسانه‌ای بر مواضع رسمی و سیاسی مقامات دولت اوکراین تاثیر بگذارند و روابط ایران و اوکراین را بیش از این متاثر کنند. بارها گفته‌ایم روابط نظامی ما با روسیه در حوزه‌های مختلف نظامی سیاسی و اقتصادی در چارچوب منافع دو کشور و همکاری‌های متعارف و شناختاه شده است و به زیان هیچ کشوری هم نیست.

این دیپلمات ارشد ایرانی با بیان اینکه اوکراین و برخی کشورهای غربی با تکرار برخی ادعاها به دنبال منافع خاص خود هستند، اظهار داشت: جای تاسف دارد مقامات اوکراین با طرح این ادعاها به دنبال اهداف سیاسی و جذب هر چه بیشتر کمک‌های مالی و تسلیحاتی و نظامی از کشورهای غربی هستند. از ابتدا و از زمان آغاز جنگ در اوکراین به صراحت اعلام کردیم مخالف جنگ و کشته شدن و آوارگی انسان‌ها و از بین بردن زیرساخته‌ها هستیم و اینکه خواستار توقف جنگ هستیم. این را بارها به مقامات اوکراین اعلام کردیم و علاقه‌‌مندیم روابط دوستانه با اوکراین و روسیه حفظ و تقویت شود و روابط نظامی ایران با روسیه به معنای تقابل با اوکراین نیست و از همکاری‌ها با روسیه در زمینه‌های مختلف به قبل از جنگ برمی‌گردد.

کنعانی تصریح کرد: در بحث پهپادها به صراحت اعلام کردیم ما پهپادی را به روسیه برای استفاده در جنگ نفرستادیم و ادعاها در این باره را بارها قاطعانه و صریح رد کردیم. مواضع ما روشن است.

* حمله مسلحانه به سه دانشجوی فلسطینی تبار در آمریکا

وی درباره حمله مسلحانه به سه دانشجوی فلسطینی تبار در یکی از ایالت‌های آمریکا گفت: چنین اتفاقی رخ داده و اخبار نگران کننده‌ای منتشر شده است. این اقدام تکان دهنده‌ و ناظر بر وجود ریشه‌ها و زمینه‌های افراط گرایانه در داخل آمریکاست. این جنایات باید محل توجه و پیگیری و رسیدگی فوری و جدی مقامات دولت آمریکا قرار بگیرد و روشنگری لازم را انجام دهند.

سخنگوی وزارت خارجه در پایان و درباره روابط ایران و ترکیه با بیان اینکه روابط سیاسی و اقتصادی ایران کاملا روشن است و اطلاعات آن مشخص است، اظهار داشت: همکاری‌های خوبی بین دو کشور برقرار است و ان‌شاءالله در چارچوب منافع دو کشور ادامه خواهد یافت.

وی در ابتدا سالروز تشکیل بسیج مستضعفین را تبریک گفت و افزود: بسیج مستضعفین یادگار امام راحل و شجره طیبه‌ای است که در طول سال‌های گذشته خدمات ماندگار برای ملت و کشور عزیزمان در حوزه‌‌های مختلف امنیت، اقتصاد و خدمات عمومی به مردم ارائه کرده است.

پربیننده ترین خبرها