گوترش: باید در غزه آتش بس‌ بشردوستانه کامل برقرار شود

گوترش: باید در غزه آتش بس‌ بشردوستانه کامل برقرار شود
سه شنبه 7 آذر 1402 - 00:58

دبیر کل سازمان ملل متحد بعد از ظهر دوشنبه بر لزوم ادامه گفت‌وگو ‌ها و اجرای آتش بس بشردوستانه کامل در غزه تاکید کرد.

العالم-آمریکا

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد اظهار داشت، گفت‌وگوهایی که منجر به «وقفه بشردوستانه» چهار روزه در غزه می‌شود باید ادامه یابد و به «آتش بس بشردوستانه کامل» تبدیل شود.

آتش‌بس انسانی در نوار غزه از ساعت ۷ صبح روز جمعه به وقت محلی (سوم آذر) وارد فاز اجرایی شده است. این آتش‌بس به مدت ۴ روز ادامه خواهد داشت. این آتش‌بس به منظور ارسال کمک‌های امدادی به نوار غزه و مبادله اسرا اجرا شده است. تاکنون دو مرحله از تبادل اسرا با کمک نیروهای صلیب سرخ اجرا شده است.

«می الکیله» وزیر بهداشت فلسطین نیز روز دوشنبه خواستار توقف فوری و کامل تجاوزات رژیم صهیونیستی به غزه شد و گفت که باید کمکهای انسانی و کادر پزشکی وارد غزه شود.

«کاظم ابوخلف» سخنگوی آژانس امداد و کاریابی سازمان ملل متحد برای پناهندگان «آنروا» گفت که مقام‌های اسرائیلی تا کنون اجازه نداده‌اند سوخت وارد شمال نوار غزه شود.

ابوخلف با اشاره به اینکه دوره آتش‌بس برای گردآوری اطلاعات و تعیین میزان نیازمندیهای نوار غزه به ویژه شمال آن کافی نیست، گفت: «تا کنون نتوانسته‌ایم درباره شمال اطلاعاتی جمع کنیم. البته اولویت، ارائه کمکهای انسانی از جمله آب، غذا و دارو به شهروندانی است که از هفت اکتبر از آن محروم بوده‌اند

سازمان صلیب سرخ نیز اعلام کرد، برای ورود کمک‌های اضطراری بیشتر به نوار غزه ضروری است آتش‌بس موقت و روند تبادل اسرا همچنان ادامه پیدا کند.

حماس و رژیم صهیونیستی روز شنبه با تداوم آتش بس موقت در غزه به تبادل اسرا پرداختند. در چارچوب توافق مربوط به این آتش‌بس که از روز جمعه به مدت چهار روز اجرایی شده، مجموعا 50 اسیر صهیونیست و 150 اسیر فلسطینی مبادله می‌شوند.

پربیننده ترین خبرها