افشای جزییات برنامه مصر برای پسا جنگ در غزه

افشای جزییات برنامه مصر برای پسا جنگ در غزه
دوشنبه 13 آذر 1402 - 13:49

منابع آگاه مصری برخی از جزییات برنامه قاهره برای غزه در دوران پسا جنگ و تشکیل کشور فلسطین از طریق ادغام حماس در سرویس امنیت فلسطین را فاش کردند.

العالم - فلسطین اشغالی

بنابر این گزارش،‌ منابع آگاه مصری با اشاره به جزئیاتی از برنامه ها و مواضع رسمی مصر نسبت به نوار غزه در پسا جنگ، از برنامه های این کشور برای وضعیت فعلی جنگ غزه و نیز برخی راه حل‌های پیشنهادی در زمینه توقف جنگ و تشکیل کشور فلسطین خبر دادند.

این منابع به العربی الجدید گفتند که نظر مصر برای آینده نوار غزه مبتنی بر «ادغام جنبش حماس در تشکیلات خودگردان فلسطین و ورود آن به سرویس امنیت پیشگیرانه فلسطین و در عین حال حفظ محمود عباس رئیس فعلی تشکیلات خودگردان به عنوان رئيس تشریفاتی است.

این منابع می گویند، مصر در صدد یافتن راه حلی برای همزیستی مسالمت آمیز است که به امنیت ملی مصر، فلسطین و «اسرائیل» آسیب نرساند.»

بازسازی دولت فلسطین

به گفته منابع مصری، نظر رسمی قاهره به نقشه جدیدی بستگی دارد که توسط تیمی از کارشناسان جغرافیایی تهیه شده و امکان «تجدید ساختار کشور فلسطین» و برچیدن برخی از شهرک‌های ساخته شده توسط اشغالگران صهیونیست و ایجاد مناطق «حائل غیرنظامی» بین سرزمین‌های فلسطین و رژیم اسرائیل را فراهم می کند.

این منابع در رابطه با تشکیل دولت فلسطین توضیح دادند که «دیدگاه رسمی مصر مبتنی بر ایده آشتی ملی همه جانبه فلسطین و تشکیل دولت تکنوکرات است و از جمله اسامی افراد پیشنهادی برای تشکیل آن،«سلام فیاض» نخست وزیر سابق فلسطین در مرحله انتقالی 3 ساله است.»

آنها خاطرنشان کردند: برای تشکیل این دولت «مصر در کنار یک شریک عرب یا بین المللی یا سازمان ملل متحد، ضامن اجرای این طرح خواهد بود».

این منابع اشاره کردند که برآوردها در مورد جنگ کنونی حاکی از آن است که «اسرائیل در حال برنامه ریزی برای جداسازی شمال نوار غزه، تخریب و شخم زدن آن و انجام عملیات نظامی خاصی است تا واقعاً آن را کنترل کند و امنیت آنجا را در دست بگیرد».

العربی الجدید در این زمینه خاطرنشان کرد که مصر «ممکن است در مقطعی مجبور به پذیرش تعدادی از آوارگانی شود که از بلای جنگ فرار می کنند چراکه قوانین بین المللی کشورهای همسایه مناطق درگیر جنگ را ملزم به انجام آن می کند».

پربیننده ترین خبرها