یادداشت | چرا عربستان سعودی از پتانسیل خود برای توقف جنگ غزه استفاده نمی‌کند؟!

یادداشت | چرا عربستان سعودی از پتانسیل خود برای توقف جنگ غزه استفاده نمی‌کند؟!
جمعه 17 آذر 1402 - 10:51

وب سایت فرانسوی «اوریون 21» با انتشار گزارشی به بررسی موضع عربستان در قبال تشدید درگیری ها در غزه پرداخت و بر عدم تمایل این کشور به مشارکت فعال در مقابله با تجاوزات رژیم اسرائیل تاکید کرد.

العالمعربستان سعودی

در این گزارش آمده است؛ پیش از 7 اکتبر، عربستان سعودی به دنبال عادی سازی روابط خود با اسرائیل بود اما پس از آن همبستگی خود را با فلسطینی‌ها اعلام کرد ولی به گونه‌ای که منجر به ایجاد اختلال در برنامه‌های پیشرفت اقتصادی و اجتماعی آن نشود که محمد بن سلمان ولیعهد سعودی برای بقای سیاسی خود به آن نیاز دارد به همین دلیل با احتیاط زیادی نسبت به مساله حمایت از غزه رفتار می کند.

همزمان فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان سعودی به طور غیرمستقیم تاکید کرد که کشورش آماده عادی سازی رابطه با رژیم صهیونیستی است اما به شرط آنکه اسرائیل نیز زندگی آسانتری را برای فلسطینیان فراهم کند.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است که به رغم قربانی شدن تعداد زیادی از مردم غزه مشخص است که نمی توان به عربستان سعودی بیش از این اطمینان کرد؛ نظام آل سعود، عبدالرحمن السدیس رئیس امور دینی را مامور کرد تا در مسجدالحرام و پس از نماز جمعه بگوید که موضع گیری نسبت به اوضاع غزه تنها به رهبری سعودی مربوط است و سایری باید مطیع آن باشند.

گزارشگر وب سایت فرانسوی «اوریون 21» براین باور است که عربستان سعودی به جای استفاده از نفت به عنوان ابزاری برای وادار کردن رژیم صهیونیستی و غرب به تغییر سیاستشان در زمینه توقف حمایت از رژیم، کوشید جریان نفت سعودی به جهان به هیچ عنوان متوقف نشود تا پروژه های اقتصادی این کشور دچار اختلال نشود.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها