در گفتگوی اختصاصی با العالم؛

اظهارات فرمانده الحشد الشعبی از مناطق استقرار داعشی‌ها در عراق

اظهارات فرمانده الحشد الشعبی از مناطق استقرار داعشی‌ها در عراق
سه شنبه 21 آذر 1402 - 22:17

یک فرمانده الحشد الشعبی عراق تأکید کرد: نیروهای الحشد تحرکات هسته‌های گروه تروریستی داعش در این کشور را رصد می‌کنند و برای مواجهه با آنها در آمادگی کامل به‌سر می‌برند.

العالم- عراق

"ابو علی البصری" معاون الحشد الشعبی عراق در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه العالم تصریح کرد: عامل نخست در پیروزی بر تروریسم در عراق، فتوای مرجعیت دینی بود که در نتیجه آن، گروه الحشد الشعبی تاسیس شد؛ دومین عامل نیز، پاسخ ملت عراق به این فتوا بود به نحوی که برخی از آنها در خطوط مقدم جنگ حاضر شدند. همین امر، نقش بارزی در تحقق این پیروزی داشت.

البصری از نقش جمهوری اسلامی ایران و بویژه شهید سردار حاج قاسم سلیمانی فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران در مبارزه با تروریسم تشکر و قدردانی کرد.

وی با اشاره به نقش شهید سردار "قاسم سلیمانی" و شهید "ابومهدی المهندس" رئیس هیئت الحشد الشعبی در تحقق پیروزی بر تروریسم در عراق، شهید "حاج قاسم سلیمانی" را "بنده صالح" توصیف کرد که در کنار ابومهدی المهندس عامل اساسی در تشکیل این نیروهای داوطلب مردمی و تاسیس، تسلیح و آموزش آنها بود.

این فرمانده حشد الشعبی یکی از مهم‌ترین عوامل پیروزی را همکاری گسترده میان الحشد و بقیه طیف‌های نیروهای مسلح عراق عنوان کرد که به یک نیروی واحد در مقابله با تروریسم تبدیل شده‌اند.

البصری با اشاره به فروپاشی و سردرگمی تشکیلات نظامی در عراق بعد از سقوط موصل و پیشروی داعش به سمت بغداد، و متعاقب آن، ناتوانی دولت در بسیج نیروهای داوطلب اشاره کرد و متذکر شد که حاج قاسم سلیمانی در فراهم کردن بستر این امر مشارکت داشتند و البته، ملت عراق نیز در کنار رزمندگان ایستادند و از آنها حمایت کردند.

معاون الحشد الشعبی عراق افزود: تیم بزرگی از مستشاران و کارشناسان نظامی از نیروی قدس، در کنار سردار سلیمانی در برهه تشکیل الحشد و مقابله آن با داعش، حاضر بودند و در آموزش و تجهیز نیروهای الحشد به انواع تسلیحات سنگین و سبک نقش داشتند.

او خاطرنشان کرد: موشک‌های کورنتی که جمهوری اسلامی ایران در اختیار عراق قرار داد تحولی اساسی در میدان نبرد ایجاد کرد به نحوی که نیروهای الحشد توانستند با خودروهای بمب‌گذاری‌شده زرهی داعش در جریان جنگ تروریستی‌اش علیه عراق، مقابله کنند.

البصری افزود: نیروهای عراقی در نبرد آزادسازی بیجی با مقاومت شدید داعش روبرو شدند، اما سردار قاسم سلیمانی طرح جنگی را تغییر داد و خواستار دور زدن شهر و قطع مسیر تدارکاتی آنها شد که منجر به عقب نشینی داعش از شهر شد زیرا احساس کردند خطوط امدادرسانی آنها قطع خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: بقایای داعش همچنان در مناطق صعب العبور حضور دارند و همچنان به تعداد اندک در حال جنگ چریکی هستند، به ویژه که برخی کشورهای خارجی به ویژه نیروهای آمریکایی در عراق، نیروهای داعش را با هلیکوپترهای نیروهای بین المللی منتقل می‌کنند؛ اما نیروهای عراقی هوشیار هستند.

وی افزود: برخی عناصر داعش خارج از کنترل نیروهای عراقی در مناطقی مانند وادی حوران و در خاک سوریه هستند، اما آمادگی و هوشیاری نیروهای الحشد الشعبی عراق مانع از دستیابی آنها به هر هدفی علیه عراق می شود.

معاون الحشد الشعبی عراق تاکید کرد: دولت و در راس آن نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح از تمام تحرکات بقایای داعش در عراق آگاه است. به گونه ای که جلساتی میان نیروهای مسلح اعم از ارتش، اطلاعات و الحشد الشعبی برای مقابله با این امر برگزار می شود.

البصری بر حضور نیروهای خارجی در عراق نه به دلیل نیاز عراق به آنها ، بلکه به دلیل وجود توافقات با دولت در زمینه‌های مختلف تاکید کرد و گفت: مردم عراق و بسیاری از رهبران سیاسی عراق این حضور را ناقض حاکمیت و استقلال عراق می‌دانند.

وی تاکید کرد عراق کشوری مستقل است، و پارلمان عراق موضع خود را در قبال نیروهای خارجی با الزام دولت به خروج هر چه سریعتر این نیروها از کشور اعلام کرده است.

ابوعلی البصری معاون الحشد الشعبی عراق در خصوص حملات اخیر آمریکا به تعدادی از گروه‌های مقاومت عراق گفت آنها از الحشد الشعبی نیستند و باید میان آنها تمییز قائل شد و افزود: همه دنیا به وقایع غزه پس از عملیات قهرمانانه طوفان الاقصی و حملات جنایتکارانه رژیم اشغالگر به کودکان، زنان و غیرنظامیان درغزه واکنش نشان دادند.

البصری با قدردانی از موضع دولت عراق در حمایت از مقاومت و مردم غزه که جنایات بی‌سابقه‌ای علیه آن‌ها انجام می‌شود، موضع دولت عراق را افتخارآمیز دانست و تاکید کرد که مردم عراق و الحشد الشعبی از مقاومت حمایت و تجاوز علیه مردم فلسطین را رد می‌کنند.

پربیننده ترین خبرها