حماس پیشنهاد آتش بس موقت را رد و بر شرط توقف جنگ برای مبادله اسرا تاکید کرد

حماس پیشنهاد آتش بس موقت را رد و بر شرط توقف جنگ برای مبادله اسرا تاکید کرد
چهارشنبه 29 آذر 1402 - 09:24

رسانه‌های عبری زبان از عدم پذیرش آتش بس موقت پیشنهادی رژیم صهیونیستی از سوی جنبش حماس و تاکید این جنبش بر توقف جنگ برای مبادله اسرا خبر داند.

العالم ـ فلسطین اشغالی

بنابر این گزارش،‌ رسانه‌های عبری زبان اعلام کردند که رژیم صهیونیستی به قطر پیشنهاد یک هفته آتش‌بس موقت در غزه در مقابل آزادی 40 اسیر اسرائیلی را داده است.

این رسانه ها می گویند، نخست وزیر قطر گفته شرط حماس این است قبل از بررسی هرگونه توافقی برای مبادله اسرا، جنگ علیه غزه متوقف شود.

انتشار این خبرها در حالی است که تا کنون حماس در این زمینه اظهار نظر رسمی مطرح نکرده است. اما تجربه اجرای آتش بس موقت قبلی که هفت روز نیز به طول انجامید، نشان داد که رژیم صهیونیستی از آتش موقت صرفا برای تنفس و جمع آوری اطلاعات از اسیران آزاد شده صهیونیست جهت حملات و کشتار بیشتر فلسطینیان استفاد می کند و اهداف انسان دوستانه و توقف کشتار و بمباران مردم فلسطین برایش اهمیتی ندارد.
از زمان حملات رژیم صهیونیستی به غزه تا کنون شمار شهدای نوار غزه به ۱۹ هزار و ۶۶۷ نفر رسیده است.
از سوی دیگر آمار تلفات نظامی رژیم صهیونیستی از ابتدای حمله زمینی به غزه ۱۳۷ نفر و از ۷ اکتبر (15 مهر ماه/ آغاز عملیات طوفان الاقصی) به ۴۶۴ نفر رسیده است.

جنگ غزه

نیروهای مقاومت فلسطین در باریکه غزه شنبه ۱۵ مهر (۷ اکتبر ۲۰۲۳) در واکنش به جنایات مستمر رژیم اشغالگر از جمله کشتار فلسطینیان، هتک حرمت مسجدالاقصی، تعدی به محافظان آن، یورش شهرک نشینان با حمایت نظامیان صهیونیست، با اجرای عملیاتی با عنوان "طوفان الاقصی" مواضع و پایگاه های رژیم اشغالگر قدس را با ده ها موشک هدف قرار دادند. رسانه های اسراییلی نیز اذعان کردند که این رژیم در طول تاریخش شکستی در این سطح رابه خود ندیده بود.

رژیم اشغالگر به دنبال این شکست نظامی، از روز عملیات طوفان الاقصی حملات مداوم و جنایتکارانه اش از جمله بمباران مستمر مناطق مسکونی، کشتار غیر نظامیان، زنان و کودکان،‌ اجرای سیاست جنایت جنگی مجازات دسته جمعی همچون قطع آب و برق فلسطینیان غزه، بمباران بیمارستان ها، آمبولانس ها، مدارس و پناهگاه ها با استفاده از بمب های ممنوعه را آغاز کرد.

رژیم صهیونیستی پس از ارتکاب جنایات جنگی گسترده کشتار بی امان زنان و کودکان فلسطینی، سر انجام تحت تاثیر فشار افکار عمومی و بدون دست یافتن به هیچ یک از اهداف نظامی اعلام شده اش از جمله نابودی حماس و آزادسازی بی قید و شرط اسیران خود، از روز جمعه (۳ آذرماه) به آتش بس چهار روزه با حماس و توافق مبادله اسرا و ارسال کمک های انسانی به غزه تن داد. سپس این آتش بس با تلاش های میانجی گران از جمله قطر، مصر و آمریکا طی دو روز دیگر و بعد به صورت روزانه تمدید شد و در نهایت پس از 7 روز برقراری آتش بس موقت، این رژیم روز جمعه (10 آذر ماه) از ادامه آن سر باز زد.

علل شکست آتش‌بس در غزه

جهاد طه سخنگوی جنبش حماس روز جمعه (۱۰ آذر ماه)‌ در باره علل شکست آتش‌بس در غزه به العالم گفت: شب پنجشنبه (9 آذر ماه) در ازای آزادی 30 اسیر فلسطینی از زندان های رژیم اسرائیل، 10 اسرائیلی از جمله 3 نفر که در اثر تجاوزات و بمباران صهیونیست ها به نوار غزه کشته شده بودند، آزاد شوند، اما رژیم صهیونیستی از تحویل گرفتن اجساد اسرا خودداری کرد.

پربیننده ترین خبرها