انسانیت به سبک آمریکایی؛‌ کمک‌های بشردوستانه زیر آوار بمب‌های اسرائیل

انسانیت به سبک آمریکایی؛‌ کمک‌های بشردوستانه زیر آوار بمب‌های اسرائیل
شنبه 2 دی 1402 - 16:20

شورای امنیت سازمان ملل، روز گذشته قطعنامه‌ای تصویب کرد که بر اساس آن، ارسال کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه گسترش می‌یابد.

العالم- یک خبر چند خط تحلیل
تحلیل:

-قطعنامه‌ای که روز گذشته در شورای امنیت تصویب شد اهانت بزرگ آمریکا به انسانیت تلقی می‌شود و پرده از کریه‌ترین چهره آن در مقابل جامعه جهانی برمی‌دارد. این قطعنامه موید این واقعیت است که آمریکا جنگ غزه را رهبری می‌کند و اسرائیل، این رژیم سرطانی را به کشتار بیشتر کودکان و زنان تشویق می‌کند تا انتقام شکست مفتضحانه ۷ اکتبر (15 مهر ماه / آغاز عملیات طوفان الاقصی)‌ را بگیرد.

-قطعنامه اخیر شورای امنیت، بی‌اعتنایی آشکار آمریکا به سازمان ملل و نقض فاحش قوانین بین‌المللی و ارزش‌های انسانی تلقی می‌شود. در حالی‌که این قطعنامه خواستار "تسهیل ورود کمک‌های بشردوستانه" به نوار غزه شده، اما امریکا مانع از آن شده که "آتش‌بس" در آن گنجانده شود! حال این سوال را باید مطرح کرد که چگونه ممکن است در زیر آوارهای بمب‌های یک‌تُنی و حملات کورکورانه اسرائیل به غزه، کمک‌های بشردوستانه به این باریکه ارسال شود؟!

-موضوع قابل توجه این است که "اعمال کنترل امنیتی اسرائیل بر کمک‌های ورودی به نوار غزه" رضایت اسرائیل را به همراه داشته و باعث شده سفیر این رژیم از آمریکا بایت این امر تشکر کند. چگونه می‌شود باور کرد که نیروهای اسرائیلی اجازه ورود کمک‌ها به محاصره‌شدگان در نوار غزه را بدهد؟!

-در حالی‌که "تمام طرف‌ها" خواستار تسهیل ورود کمک‌های انسانی به غزه و استفاده از "تمام راه‌های ورود و تردد در تمام نقاط نوار غزه" بودند ولی در این قطعنامه از ترس وتوی امریکا، جرات نکردند که اسم اسرائیل را به عنوان طرف جنگ در غزه درج کنند؛ زیرا می‌دانند که مانعی در مسیر ورود کمک‌ها ایجاد خواهد شد و همچنان یک طرف معابر را مسدود و جاده‌ها را تخریب می‌کند و آن طرف، اسرائیل است.

-هنگامی‌که آمریکا تلاش کرد تا تصویب قطعنامه درباره ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه را بارها به تاخیر بیندازد و پیش از این "قطعنامه توقف درگیری‌های خصمانه جهت ورود کمک‌های انسانی" را وتو کرد، نقش خود را آشکار کرد و نشان داد که تنها در یک‌صورت اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه را می‌دهد و آن کمک برای مردگان است.

-در بحبوحه قلدری‌های آمریکا در شورای امنیت، درخواست‌های آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز بی‌پاسخ ماند. او تأکید کرد که "حمله اسرائیل" مشکل اصلی در برابر ورود کمک‌هاست و "آتش‌بس انسانی تنها راه برای تامین نیازهای اساسی و فوری ساکنان غزه و پایان دادن به کابوس مستمر آنهاست".

-جامعه جهانی، روز گذشته شاهد گوشه دیگری از خوی وحشیگری، خونریزی و قلدری آمریکا بود که داعیه‌دار دفاع از حقوق بشر و آزادی‌هاست.

پربیننده ترین خبرها