«بلینکن» از کمک تسلیحاتی ۲۵۰ میلیون دلاری به اوکراین خبر داد

«بلینکن» از کمک تسلیحاتی ۲۵۰ میلیون دلاری به اوکراین خبر داد
پنج‌شنبه 7 دی 1402 - 12:21

وزیر امور خارجه آمریکا گفت که کشورش آخرین بسته کمک تسلیحاتی و تجهیزاتی به اوکراین به ارزش ۲۵۰میلیون دلاری را در پایان سال جاری میلادی در اختیار کی‌یف قرار می‌دهد.

العالم - آمریکا

خبرگزاری رویترز به نقل از آنتونی بلینکن نوشت: این بسته شامل مهمات دفاع هوایی، مهمات بیشتری برای سامانه های موشکی «هیماراس»، مهمات توپخانه، مهمات ضد زره و بیش از ۱۵ میلیون گلوله است.

کاخ سفید هشدار داده که بدون اختصاص کمک‌های بیشتر، کمک آمریکا برای اوکراین تا پایان سال تمام می‌شود.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا از کنگره خواسته است کمک دیگری به ارزش ۶۱ میلیارد دلار به اوکراین اختصاص دهد اما جمهوری‌خواهان از تصویب آن بدون توافق با دموکرات ها برای تشدید اقدامات امنیتی در مرز آمریکا و مکزیک خودداری کرده اند.

کنگره از زمان حمله روسیه به اوکراین، بیش از ۱۱۰ میلیارد دلار برای این کشور تصویب کرده است اما از زمانی که جمهوری‌خواهان کنترل مجلس نمایندگان را از دموکرات ها در ژانویه ۲۰۲۳ گرفتند، هیچ بودجه‌ای را تایید نکرده‌اند.

به گزارش ایرنا،‌ ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه سال ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

سه روز پس از آن یعنی پنجشنبه پنجم اسفند سال ۱۴۰۰، پوتین عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد و این جنگ همچنان ادامه دارد.

ضد حمله تابستان اوکراین در پایان سال ۲۰۲۳ نتیجه چندانی به همراه نداشت و حالا با وجود خستگی اوکراین و عدم تمایل کشورهای غربی برای حمایت از کی‌یف باید انتظار یک جنگ طولانی را کشید. کشورهای اتحادیه اروپا متعهد شده اند تا پایان سال آینده میلادی حدود یک میلیون گلوله توپخانه در اختیار اوکراین قرار دهند که با وجود تبدیل شدن جنگ به جنگی فرسایشی عملی شدن این وعده بعید به نظر می‌رسد.

پربیننده ترین خبرها