هشدار در باره احتمال مرگ یک چهارم جمعیت غزه در سال جدید

هشدار در باره احتمال مرگ یک چهارم جمعیت غزه در سال جدید
دوشنبه 11 دی 1402 - 11:33

یک استاد دانشگاه بریتانیایی نسبت به خطر قریب‌الوقوع ناشی از شیوع بیماری‌ها در نتیجه جنگ غزه و کمبود ضروریات معیشتی و احتمال مرگ یک‌چهارم ساکنان این باریکه هشدار داد.

العالم- فلسطین اشغالی

بنابر این گزارش، "دوی سریذار" استاد دانشگاه ادینبورگ در یادداشتی در روزنامه گاردین در خصوص تبعات بحران انسانی جاری در نوار غزه، نوشت: یک‌چهارم از جمعیت حدودا دو میلیون نفری نوار غزه ممکن است ظرف یک سال به دلیل شیوع بیماری‌ها جان‌شان را از دست بدهند.

این مدرس بهداشت جهانی در دانشگاه ادینبورگ خاطرنشان کرد: این ( خطر)، فقط گلوله و موشک نیست. من تاکنون ندیده‌ایم که سازمان‌های بهداشتی تا به این اندازه نگران شیوع بیماری در غزه باشند.
وی نوشت: بسیاری از غیرنظامیان در نوار غزه ممکن است «نه تنها بر اثر گلوله» کشته شوند که در اثر مشکلات سلامتی و بهداشتی نیز جان خود را از دست بدهند.

نویسنده به اظهارات "مارگارت هریس" سخنگوی سازمان بهداشت جهانی اشاره می‌کند که در ابتدای ماه نوامبر گفته بود موارد ابتلا به اسهال در کودکانی که در اردوگاه‌های پناهجویان در غزه زندگی می‌کنند، بیش از ۱۰۰ برابر معمول است. بیماری اسهال که به دلیل مصرف آب آلوده ایجاد می‌شود، به دلیل محرومیت از دسترسی به داروی "او آر اس" به دومین عامل مرگ‌ومیر کودکان در مناطق محروم جهان تبدیل شده است.

یونیسف نیز هشدار داده که محرومیت از دسترسی به آب، غذا، دارو و ایمنی، تهدیدی بزرگ‌تر از بمب برای جان هزاران نفر از ساکنان نوار غزه است.

در حالی‌که سازمان‌های بین‌المللی زنگ خطر را درباره بحران غزه به صدا درآورده‌اند، ولی همانطور که سخنگوی سازمان بهداشت جهانی گفته، "به نظر می‌رسد جامعه جهانی در مورد غزه، وجدان و الگوهای اخلاقی‌اش را کنار گذاشته است".

پربیننده ترین خبرها