چین به فناوری رهگیری کشتی‌های باربری با رادارهای دشمن دست یافت

چین به فناوری رهگیری کشتی‌های باربری با رادارهای دشمن دست یافت
يکشنبه 17 دی 1402 - 18:51

دانشمندان نیروی دریایی چین روشی نوینی برای استفاده از رادار نظامی کشورهای دیگر برای مکان‌یابی و ردیابی کشتی‌ها دست یافتند.

العالم - آسیا

این محققان توضیح دادند که با استفاده از ابزارهای ساده ای مانند لپ‌تاپ و آنتن (جداکننده سینگال رادار نظامی)، توانسته اند موقعیت های کشتی های باربری را با دسترسی به سیگنال‌ «رادارها، ناوهای جنگی یا حتی هواپیمای هشدار زود هنگام (اواکس)» کشورهای مختلف، رهگیری کنند.

سونگ جی، محقق دانشگاه هوانوردی دریایی ارتش چین با همراهی تیمش از دانشگاه یانتای در مقاله ای که در نشریه چینی «علم و فناوری» منتشر کرده، تاکید داشته است که این فناوری زمانی که تنها فرستنده یا متحدانش می توانستند از سیگنال ها استفاده کند، غیرممکن تلقی می شد.

وی افزود: استفاده از امواج الکترومغناطیسی برای رهگیری اهداف، مستلزم آگاهی از پارامترهای فیزیکی دقیق است که به صورت دائم در حال تغییر بوده و فقط فرستنده از آن اطلاع دارد.

سونگ با بیان اینکه استخراج اطلاعات از امواج راداری، مانند پیدا کردن سوزنی در انبار کاه است، تاکید کرد که از روشی برای استفاده از سینگال های راداری در راستای شناسایی کشتی های باربری دست یافته است.

وی با بیان اینکه سیستم ما مناسب رهگیری اهداف با سرعت آهسته است، می افزاید: این سیتسم برای کشورهایی مانند چین، که از شبکه های راداری وسیع استفاده می کند، ممکن است مفید نباشد، اما برای کشورهای کوچک‌تر یا نیروهایی که رادارهایشان نابود شده یا اصلاً مقرون به صرفه نیستند، می توانند با کشف سیگنال های دشمن، خود را نجات دهند.

بر اساس این گزارش، تشخیص اهداف در دریا با استفاده از رادار به دلیل شار ثابت امواج الکترومغناطیسی که از انعکاس امواج ایجاد می شود و اغلب اطلاعات مهم را در میان نویز از بین می‌برند، بسیار چالش برانگیز است. اما این تیم نیروی دریایی چین توانسته است کلیه کشتی های تجاری را در ۲۰ کیلومتری ساحل رهگیری کند و به اطلاعی مهمی مانند سرعت و جهت کشتی دست یابد.

به گزارش ایرنا،‌ سانگ و همکارانش در مقاله خود الگوریتم قدرتمند خود را به اشتراک گذاشتند و توضیح دادند که چگونه از آن برای استخراج معکوس پارامترهای عملیاتی یک رادار نظامی از طیف دریافتی استفاده کردند.

دانشمندان چینی در مقاله خود تمام فرآیند و روش های فشرده سازی داده ها و تکنیک های انباشتگی که سرعت و دقت تجزیه و تحلیل کامپیوتری را افزایش می دهد، شرح دادند.

محققان بر این باورند که کشف آنها می تواند در خصوص جنگ الکترونیک از جمله «شناسایی امواج الکترونیکی»، «تسلیحات ضد تشعشع»، «ماموریت‌های نفوذ در ارتفاع پست» و «فناوری رادارگریز» به ارتش چین کمک کند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها