عملیات طوفان الاقصی؛

لحظه به لحظه با نود و هشتمین روز حملات رژیم صهیونیستی به غزه و کرانه باختری/ محاکمه تاریخی رژیم صهیونیستی در دادگاه لاهه/ افزایش شهدای غزه به 23708 نفر

لحظه به لحظه با نود و هشتمین روز حملات رژیم صهیونیستی به غزه و کرانه باختری/ محاکمه تاریخی رژیم صهیونیستی در دادگاه لاهه/ افزایش شهدای غزه به 23708 نفر
جمعه 22 دی 1402 - 08:49

درحالی نبرد «طوفان الاقصی» وارد نود و هشتمین روز خود شده است که رژیم صهیونیستی برای اولین بار در تاریخ جعلی خود در پرونده‌ای که آفریقای جنوبی علیه این رژیم به اتهام نسل کشی و ارتکاب جنایات جنگی علیه ملت فلسطین تشکیل داده است، در برابر دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه حاضر شد.

العالم - فلسطین اشغالی

نخستین جلسه دادگاه دیوان بین‌المللی دادگستری درباره بررسی شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی در پرونده نسل کشی این رژیم در نوار غزه روز گذشته (پنجشنبه) برگزار شد و نماینده آفریقای جنوبی و تیم حقوقی این کشور به طور جداگانه تاکید کردند که اسرائیل کشتار جمعی را تشدید کرده است و نسل کشی و قتل فلسطینیان در غزه باید متوقف شود.

جلسه نخست دادگاه حدود سه ساعت به طول انجامید و مهلتِ داده شده به قضاتِ دادگاه بین المللی لاهه، بین سه تا ۶ هفته است.

همچنین نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با خشم و عصبانیت به برگزاری نخستین دادگاه رسیدگی به جنایت‌های رژیم صهیونیستی در دیوان بین المللی دادگستری واکنش نشان داد.

بنیامین نتانیاهو طی سخنانی نتوانست خشم خود را از آفریقای جنوبی به علت طرح شکایت علیه رژیم صهیونیستی در دادگاه لاهه پنهان کند و گفت: نفاق و دورویی آفریقای جنوبی سر به فلک کشیده است.

نتانیاهو همچنین مدعی شد: در حالی که اسرائیل با نسل‌کشی علیه ملت خود مقابله می‌کند، به نسل‌کشی یک ملت دیگر متهم می‌شود.

وی ادامه داد: در حالی که ما با تروریست‌ها و دروغ‌پراکنی مبارزه می‌کنیم، امروز شاهد وارونگی (در قواعد) دنیا بودیم.

از سوی دیگر آمریکا به برگزاری جلسه دادگاه لاهه برای رسیدگی به جنایت نسل کشی اسرائیل نیز واکنش نشان داد.

در همین راستا؛ جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی و سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا با اشاره به شکایت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل در دیوان بین المللی دادگستری گفت: هیچ نشانه ای مبنی بر اینکه اسرائیل در اقدامات نسل کشی نقش دارد, وجود ندارد.

آفریقای جنوبی چند هفته پیش با تنظیم دادخواستی نزد این دادگاه مستقر در لاهه خواستار رسیدگی به اتهام اسرائیل در خصوص ارتکاب نسل‌کشی در جنگ غزه شد.

در همین حال، اتحادیه عرب نیز بر حمایت کامل خود از دادخواست ارائه شده از سوی آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی در برابر دادگاه بین المللی لاهه به اتهام ارتکاب کشتار جمعی و نقض کنوانسیون منع کشتار جمعی سال ۱۹۴۸ تاکید کرد. همچنین ۲۰۰ کارشناس و پروفسور حقوق بین الملل حمایت کامل خود را از آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی اعلام کردند.


گزارش لحظه‌به‌لحظه العالم از نود و هشتمین روز حملات به غزه و کرانه باختری:

20:18 | کودک خبرنگار: اینترنت در غزه برای ششمین بار قطع شد

«لما جاموس» کودک فلسطینی، با انتشار ویدئویی از قطع اینترنت و خطوط ارتباطی در غزه برای ششمین بار خبر داد.

همزمان در این ویدئو صدای جنگنده های رژیم اشغالگر که در ارتفاع کم در حال پرواز بر فراز منطقه بودند، شنیده می شود.

فیلم

20:04 | اقدام جالب قطری‌ها برای همبستگی با فلسطین

«حسن الهیدوس» کاپیتان تیم ملی قطر در مراسم افتتاحیه جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳، برای همدردی با مردم فلسطین قرائت سوگندنامه این مسابقات را به «مصعب البطاط» کاپیتان تیم ملی فلسطین واگذار کرد.

فیلم

19:28 | مدیر بیمارستان شهدای اقصی در دیر البلح در مرکز باریکه غزه:

نسبت به توقف خدمات بهداشتی و پزشکی در این بیمارستان به خاطر تمام شدن سوخت هشدار می دهیم.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که سوخت ظهر پنجشنبه 11 ژانویه 2024 به این بیمارستان خواهد رسید، تا الان جمعه 12 ژانویه 2024 ساعت 17 و 20 دقیقه سوخت به بیمارستان نرسیده است، تا نیم ساعت دیگر سوخت بیمارستان به طور کامل تمام خواهد شد.

کودکان و بیماران پس از توقف فعالیت ژنراتورهای برق با خطر مرگ مواجه خواهند بود، تمام طرف های ذی ربط را مسئول هر نوع تراژدی می دانیم که روی دهد.

از کشورهای جهان می خواهیم فورا برای ارسال سوخت به بیمارستانهای غزه به ویژه بیمارستان شهدای اقصی قبل از اعلام مرگ دهها بیمار و مجروح و کودک در بخش های مراقبت های ویژه و نوزادان مداخله کنند.

18:07 | شعار بانوی مصری در قاهره: ای مردان، ای مصری ها، جوانمردی و دین کجاست؟

فیلم

17:56 | راهپیمایی مردم اردن در حمایت از غزه و همبستگی با یمن

مردم اردن امروز جمعه برای اعلام حمایت از غزه و همبستگی با یمن به خیابان ها آمدند.

«از امان به غزه و یمن درود می فرستیم، جانمان فدای غزه، غزه داستان عزت و غرور است، نه به کوچاندن اجباری بلکه مقاومت و ایستادگی تا آزادی و بازگشت»

فیلم

17:23 | تصاویری از حملات مبارزان سرایا القدس به نیروهای پیاده نظام ارتش اشغالگر در شرق باریکه غزه

فیلم

16:50 | محمد علی الحوثی عضو شورای سیاسی عالی یمن در جمع تظاهرکنندگان در صنعا:

ملت یمن همواره یاور و پشتیبان ملت فلسطین باقی خواهد ماند.

آمریکا دشمن ملتها و خود تروریسم است.

16:06 | وزیر دادگستری آفریقای جنوبی:

«اسرائیل» در زمینه پاسخ به ادله ما با شکست مواجه شده و ما به قوانین و ادله ای که ارائه کرده ایم، متمسک هستیم.

16:06 | زخمی شدن 15 نظامی صهیونیست در غزه طی 24 ساعت گذشته

ارتش رژیم اشغالگر از زخمی شدن 15 نظامی خود در درگیری ها در باریکه غزه طی 24 ساعت گذشته خبر داد.

ارتش رژیم اسرائیل همچنین اذعان کرد که از 7 اکتبر تاکنون 2511 نظامی و از ابتدای عملیات زمینی در غزه 1099 نظامی زخمی شدند.

15:53 | راهپیمایی مردم صعده یمن برای اعلام حمایت از غزه و محکومیت تجاوز نظامی آمریکا و انگلیس

فیلم

15:29 | تعداد شهدای غزه به 23708 تن رسید

وزارت بهداشت فلسطین شمار شهدای غزه از آغاز جنگ را 23708 نفر و شمار مجروحان را هم 60005 نفر اعلام کرد.

رژیم صهیونیستی در ۲۴ ساعت گذشته ۱۳ جنایت دیگر را در غزه مرتکب شده که طی آن ۱۵۱ فلسطینی شهید و ۲۴۸ نفر هم زخمی شدند.

14:18 | شدت ویرانی ها در منطقه “تل الزعتر” واقع در شمال نوار غزه

تصاویری از وضعیت منطقه “تل الزعتر” در شمال نوار غزه منتشر شده که حجم سنگین ویرانی‌های ناشی از حملات صهیونیست‌ها را نشان می‌دهد.

فیلم

14:06 | توپخانه رژیم صهیونیستی، ساختمانی مسکونی را در منطقه "الزوایده" در مرکز نوار غزه بمباران کرد.

13:56 | تظاهرات در لاهه همزمان با دومین جلسه رسیدگی به جنایات صهیونیستها

همزمان با برگزاری دومین جلسه دادگاه لاهه برای بررسی شکایت آفریقای جنوبی و برخی دیگر از دولت‌ها از رژیم صهیونیستی در خصوص جنایت ضد مردم غزه، انبوهی از حامیان فلسطین مقابل ساختمان این دیوان بین المللی تجمع کردند.

فیلم

13:09 | نجیب میقاتی نخست وزیر لبنان:

ما به فرستادگان اطلاع دادیم که بحث آتش بس در لبنان به تنهایی غیرمنطقی است و همزمان خواستار آتش بس در غزه هستیم.

ما نمی پذیریم که برادران ما در معرض نسل کشی قرار گیرند در حالی که ما به دنبال توافق خود باشیم.

11:13 | افزایش شهدای خبرنگار غزه به 117 نفر

دفتر رسانه‌ای دولت غزه در بیانیه‌ای اعلام کرد که تعداد شهدای خبرنگار و روزنامه‌نگار از ابتدای نسل کشی اشغالگران علیه غزه (هفتم اکتبر) تاکنون به ۱۱۷ نفر رسیده است. (جزئیات بیشتر)

11:02 | جنبش حماس:

حمله آمریکا و انگلیس به یمن را محکوم می کنیم و آن دو را مسئول پیامدهای آن بر امنیت منطقه می دانیم.

ما تاکید می کنیم که منطقه شاهد امنیت و ثبات نخواهد بود مگر با پایان دادن به اشغالگری صهیونیست ها در سرزمین های فلسطینی و عربی.

10:02 | تجمع حمایت از فلسطین در نیویورک/ حامیان فلسطین: "آمریکا و انگلیس به جهنم بروید"

معترضان و طرفداران فلسطین در واکنش به حملات هوایی علیه یمن در میدان تایمز نیویورک تجمع کردند و شعار "بریتانیا و ایالات متحده به جهنم بروید" سر دادند.

فیلم

09:47 | جنبش انصار الله یمن: حمله به کشتی‌های رژیم صهیونیستی را متوقف نخواهیم کرد

- سخنگوی انصارالله یمن تاکید کرد که تجاوز آمریکا و انگلیس به این کشور هیچ توجیهی ندارد و صنعا در حمایت از مردم مظلوم غزه و مقابله با جنایات رژیم صهیونیستی، حمله به کشتی های این رژیم را متوقف نخواهد کرد.

- وی افزود: ما تاکید می‌کنیم که هیچ تهدیدی برای کشتیرانی بین‌المللی در دریای سرخ و عرب وجود نداشته و ندارد و حمله اخیر آمریکا و انگلیس به یمن مطلقا" هیچ توجیهی ندارد و عملیات نظامی نیروهای یمن در دریای سرخ تنها کشتی‌های رژیم اسرائیل یا کشتی‌هایی را که به سمت بنادر فلسطین اشغالی می‌رفتند، هدف قرار می دهد و خواهد داد و هیچ تهدیدی برای کشتیرانی بین المللی نبوده و نخواهد بود.

08:59 | اعلام حمایت جنبش مجاهدان فلسطینی از ملت و دولت و ارتش یمن

- جنبش مجاهدان فلسطینی تاکید کرد از ملت و دولت و ارتش یمن به دلیل حمایت های بی دریغشان از آرمان فلسطین و یاری غزه قدردانی و اعلام می کنیم که کنار برادران یمنی خود ایستاده ایم.

- جنبش مجاهدان فلسطینی در یک کنفرانس خبری اعلام کرد: از ملت و دولت و ارتش یمن به دلیل حمایت های بی دریغشان از آرمان فلسطین و یاری غزه تحت هر شرایطی قدردانی و اعلام می کنیم که کنار برادران یمنی در برابر حملات وحشیانه و غیر اخلاقی ایستاده ایم.

- این جنبش تاکید کرد: ما حملات آمریکایی به یمن را همچون حمله به کل جهان اسلام و کشورهای عربی می دانیم و آن را محکوم و اعلام می کنیم که این حملات در راستای سیاست های قلدرمابانه آمریکا است که همه کشورها و ملت های منطقه را به نابودی کشانده است. یمن بهای مواضع شرافتمندانه و اخلاقی و انسانی خود را در حمایت از غزه به نیابت از همه ملت های مسلمان پرداخت می کند.

08:18 | فراخوان گروه های مختلف مردمی در فلسطین برای شکستن محاصره مسجد الاقصی و عزیمت به سمت آن برای اقامه نماز جمعه

08:06 | سامی ابوزهری، از رهبران جنبش حماس گفت: تجاوز آمریکا و انگلیس به پایگاه های ارتش یمن به این علت که کنار غزه ایستاده است، تجاوز به همه امت مسلمان و بیانگر تصمیم کشورهایی که به یمن حمله کردند برای گسترش منطقه درگیری خارج از غزه است اما بدانند که این اقدام عواقبی خواهد داشت.

07:48 | تظاهرات در مقابل کاخ سفید در واشنگتن در مخالفت با بمباران یمن و محکومیت تجاوز به نوار غزه

این گزارش به روز می‌ شود ...

پربیننده ترین خبرها