تشدید بارش برف و باران و کولاک در ۱۱ استان+ویدیو

تشدید بارش برف و باران و کولاک در ۱۱ استان+ویدیو
شنبه 23 دی 1402 - 22:15

سازمان هواشناسی نسبت به تشدید بارش در ۱۱ استان و احتمال آسیب‌ به محصولات کشاورزی و خطر ریزش بهمن و کولاک برف هشدار داد.

العالم - ایران

سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح نارنجی از ادامه تشدید فعالیت سامانه بارشی، بارش باران و برف، مه گرفتگی، در مناطق کوهستانی کولاک برف و احتمال بهمن طی روز یکشنبه ( ۲۴ دی) در گیلان، مازندران، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، شمال شرق خوزستان، ارتفاعات قزوین، البرز و تهران خبر داد.

بر اثر این مخاطره جوی اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، لغزندگی زمین در گردنه‌های کوهستانی به سبب بارش برف، کاهش دید، احتمال سقوط سنگ از ارتفاعات، احتمال بهمن، کولاک برف، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌ها، آبگرفتگی معابر و احتمال قطعی برق در نواحی روستایی در نقاط سردسیر دور از انتظار نیست.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از این شرایط جوی پرهیز از سفرهای غیر ضروری به‌ویژه در گردنه‌های برف گیر و مجهز بودن خودروها به وسایل زمستانی در مناطق سردسیر، عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، خودداری از فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، پرهیز از فعالیت‌های عمرانی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و آمادگی راهداری جهت برف‌روبی در گردنه‌ها و نقاط سردسیر را توصیه می‌کند.

این سازمان همچنین با صدور هشدار سطح زرد از ادامه فعالیت سامانه بارشی بارش باران، در نواحی سردسیر و مرتفع بارش برف، وزش باد شدید موقت، در نواحی کوهستانی کولاک برف، کاهش نسبی دما و در مناطق گرمسیر رعدوبرق تا یکشنبه (۲۴ دی) خبر داد.

سازمان هواشناسی همچنین نسبت به افزایش بیشینه سرعت وزش باد تا ۲۴ نات و افزایش بیشینه ارتفاع امواج تا ۱.۵ متر از یکشنبه تا دوشنبه (۲۴ تا ۲۵ دی) در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های خوزستان و بوشهر، در شمال خلیج فارس و تنگه هرمز هشدار سطح زرد صادر کرد.

آخرین اخبار مربوط به تعطیلی مدارس شهرهای کشور - فردا (یکشنبه ۲۴ دی ) - به دلیل بارش سنگین برف و برودت هوا

اردبیل؛

برف و یخبندان موجب تعطیلی مراکز دانشگاهی و کلیه دوره‌های تحصیلی در نوبت صبح و عصر مدارس در شهرستان اردبیل، نیر، نمین، سرعین، مشگین شهر و گرمی، بیله سوار مغان، جعفرآباد و انگوت و نیز مدارس بخش ارشق و بخش هیر برای روز یکشنبه(فردا) شد.

همدان؛

به علت برودت هوا و وزش باد شدید، مراکز پیش‌دبستانی و مدارس ابتدایی در سراسر استان در روز یکشنبه ۲۴ دی در نوبت صبح تعطیل است و آموزش‌ها به صورت مجازی و در بستر شبکه شاد صورت می گیرد.

آذربایجان غربی؛

با توجه به بارش برف و برودت هوا، مدارس تمامی مقاطع تحصیلی شهری و روستایی در شهرستان چالدران در نوبت صبح تعطیل است.

مدارس بخش‌های صفاییه و قطور شهرستان خوی هم در نوبت صبح فردا یکشنبه غیر حضوری بوده و آموزش ها از بستر شاد انجام خواهد شد.

قم؛

ستاد مدیریت بحران استان قم در اطلاعیه اعلام کرد، با توجه به برودت دما و وارونگی هوا برای مدیریت مصرف انرژی و پیشگیری از شیوع احتمالی بیماری‌های فصلی، کلیه مهدکودک‌ها، پیش دبستانی‌ها و مدارس مقطع ابتدایی در استان روز یکشنبه مورخ ۲۴ دی ماه ۱۴۰۲ بصورت غیرحضوری برگزار می‌گردد.

لازم به ذکر است امتحانات مقاطع متوسطه اول و دوم طبق برنامه‌های قبلی، برگزار می‌گردد.

بارندگی کدام مسیرهای کشور را مسدود کرده؟

محور چالوس و آزادراه تهران-شمال در استان های تهران، البرز و مازندران به دلیل بارش سنگین برف و عدم ایمنی کافی تا اطلاع بعدی مسدود است.


بارش نیم متری برف و کولاک شدید محور سروآباد - هورامان - پاوه (گردنه ژالانه) را مسدود کرد.

ارتفاع برف در محور ارتباطی سروآباد به منطقه هورامان محدوده گردنه ژالانه به ۵۰‌ سانتی‌متر رسیده است.

خودروهای شخصی در محدوده پاسگاه ژالانه به طور کامل زیر برف مدفون شده‌اند.

کولاک


گردنه حیران نیز در محور شهرستان بندر مرزی آستارا به اردبیل به دلیل بارش سنگین برف مسدود شد.

برف


فرمانده پلیس راه کندوان گفت: محور کندوان به‌علت بارش شدید برف و کولاک از بالای طویر مسدود شد.

سرگرد محمد احمدی فرمانده پلیس راه کندوان، با اشاره به بارش برف در جاده کندوان، اظهار کرد: در حال حاضر جاده کندوان مسدود شده است و پلیس راه در صورت تغییرات بعدی محدودیت، متعاقبا وضعیت را اعلام خواهد کرد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها