پارلمان عراق در تلاش برای پایان دادن به حضور نظامیان آمریکا

پارلمان عراق در تلاش برای پایان دادن به حضور نظامیان آمریکا
جمعه 29 دی 1402 - 18:00

نماینده ائتلاف فتح در مجلس عراق گفت که در این نهاد قانونگذاری تحرکاتی برای پایان دادن به حضور نظامیان اشغالگر آمریکایی در این کشور از طریق اتخاذ برخی تصمیمات در جریان است.

العالم - عراق

«علی ترکی» نماینده ائتلاف فتح در مجلس عراق در گفت و گو با خبرگزاری المعلومه اظهار داشت که در این نهاد قانونگذاری عراق، تحرکاتی برای پایان دادن به حضور نظامیان آمریکایی در کشور از طریق اتخاذ تصمیماتی که به هرگونه حضور رزمی آمریکا در کشور پایان می دهد و مصوبه قبلی مجلس برای پایان دادن به حضور نیروهای ائتلاف بین المللی را اجرایی می کند، وجود دارد.

وی افزود: تلاش و اقدامات نمایندگان مجلس عراق برای پایان دادن به حضور نیروهای نظامی آمریکا در داخل کشور و اطمینان از خروج این نیروها از عراق انجام خواهد شد به ویژه اینکه چند سال قبل، مجلس عراق به مصوبه ای برای پایان دادن به حضور نیروهای آمریکایی رای مثبت داد.

نماینده ائتلاف فتح در مجلس عراق اضافه کرد که نهایی شدن توافقنامه «چارچوب استراتژیک» یکی از گزینه ها برای اطمینان از خروج نیروهای آمریکایی خواهد بود که به آن تکیه خواهد شد، به ویژه پس از حملات و تخلفاتی که این نیروها در داخل عراق مرتکب شده اند.

وی بیان کرد که عراق نیازی به هیچ نیروی رزمی خارجی در داخل خاک خود ندارد و این موضوع را « محمد شیاع السودانی» نخست وزیر نیز قبلا" با صراحت اعلام کرده است بنابراین، لغو توافق با واشنگتن، دروازه خروج نیروهای نظامی آمریکا از عراق خواهد بود به خصوص که حضور این نیروها در داخل خاک عراق دیگر موجه نیست.

«محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق دیروز (‌پنجشنبه ) در این باره تاکید کرد که پایان دادن به ماموریت ائتلاف برای تداوم روابط خوب میان عراق و کشورهای عضو این ائتلاف ضروری است.

السودانی گفت: یکی از چالش‌های پیش روی عراق عدم ارائه تصویر دقیق از وضعیت است و امروز داعش تهدیدی برای کشور عراق محسوب نمی‌شود.

وی تاکید کرد: توجیهات ادامه حضور ائتلاف با توسعه توانمندی‌های نیروهای امنیتی ما از بین رفته است.

نخست‌وزیر عراق خاطرنشان کرد: ما می‌خواهیم هرچه سریع‌تر پایان دادن به مأموریت ائتلاف بین‌المللی در عراق را آغاز کنیم؛ چراکه این اقدام یک خواسته رسمی مردمی است و آنها در این مورد جدی هستند.

السودانی گفت: پایان دادن به حضور ائتلاف برای ثبات عراق ضروری است.

پیشتر نیز در رابطه با حضور نظامیان آمریکایی در عراق «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق مهر امسال در گفت وگو با روزنامه «نشنال» تاکید کرده بود که گروه تروریستی داعش امروز دیگر تهدیدی برای این کشور نیست و به ائتلاف بین المللی به سرکردگی آمریکا که برای مقابله با آن تشکیل شده است، نیازی وجود ندارد.

نیروهای اشغالگر آمریکایی از سال ۲۰۰۳ میلادی در عراق مستقر هستند که بزرگترین پایگاه آنها «عین الاسد» در استان «الانبار» در غرب این کشور است.

آمریکایی‌ها همچنین شماری از نیروهای نظامی و سامانه‌های پدافندی را در سفارت خود در منطقه تحت تدابیر شدید امنیتی سبز در قلب بغداد مستقر کرده‌اند.

پارلمان عراق ۱۵ دی سال ۱۳۹۸، دو روز بعد از اقدام تروریستی دولت ترامپ در به شهادت رساندن سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه و ابومهدی المهندس جانشین فرماندهی الحشد الشعبی در مسیر فرودگاه بغداد، با برگزاری جلسه‌ای به خروج همه نیروهای نظامی خارجی رای داد.

به دنبال جنایت های نیروهای آمریکایی در حمله به پایگاه های الحشد الشعبی و شهادت سرداران سلیمانی و المهندس، اخراج نظامیان آمریکایی و نیروهای خارجی به مطالبه اصلی مردم، جریان های سیاسی و دینی عراق تبدیل شده است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها