واکنش روسیه به حمایت آلمان از اسرائیل در پرونده نسل‌کشی در غزه

واکنش روسیه به حمایت آلمان از اسرائیل در پرونده نسل‌کشی در غزه
يکشنبه 1 بهمن 1402 - 17:07

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، اظهارنظر مقام‌های دولتی آلمان مبنی بر مقابله با آفریقای جنوبی در پرونده شکایت از اسرائیل به خاطر نسل‌کشی در غزه را غیراخلاقی و غیرقابل قبول توصیف کرد.

العالم - اروپا

ماریا زاخارووا روز یکشنبه در بیانیه‌ای در سایت وزارت امور خارجه روسیه در عین حال افزود: تصمیم دولت آلمان مبنی بر مخالفت با جمهوری آفریقای جنوبی که در دادگاه بین المللی دادگستری، اسرائیل را به نسل کشی مردم نوار غزه متهم کرد، ما را شگفت زده نکرد.

وی اظهار داشت: برلین همواره بدون توجه به پیامدها، از اسرائیل حمایت و از نظم مبتنی بر قوانین تعریف شده توسط واشنگتن پیروی می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در ادامه از یک بیانیه دولت برلین که در آن ضمن اشاره به تاریخ آلمان و جنایت نازیسم علیه بشریت، این دولت را متخصص مسائل کشتار جمعی معرفی کرده است،‌ابراز تعجب کرده و افزوده است: با جنایات آلمان در طول جنگ جهانی دوم علیه بشریت و سایر مردم، ملیت ها و ملیت ها مرتکب شد، چه باید کرد؟

زاخارووا همچنین با اشاره به مصادیقی از اقدامات دولت آلمان در قبال مردم غزه، آفریقا و نیز نقش حمایت از کی‌یف در مقابله با مسکو افزود: رفتار دولت فعلی آلمان را غیرقابل قبول و غیراخلاقی می‌دانیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در این باره تصریح کرد: با توجه به مواضع و اقدامات دولت کنونی آلمان، این سوال مطرح می شود که آیا توبه قبلی آلمان از رویکرد نازیسم صادقانه بوده و آیا نازی زدایی در این کشور به اهداف خود رسیده است؟

زاخارووا گفت: تاریخ نمونه‌های بسیاری را می‌داند که جنایتکارانی که مرتکب جرایم جدی شده‌اند، راه اصلاح را در پیش گرفتند و با استفاده از دانش تجربیات غیرقانونی خود، به جلوگیری از جنایات مشابه کمک کردند؛ اما این رویکرد فقط در صورت توبه واقعی و شناخت بی قید و شرط گناه خود بدون کوچکترین اشاره ای به تلاش برای توجیه جنایات خود امکان پذیر است.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه افزود: آنچه که بیش از همه نگران‌کننده است، تجدید حیات نظامی‌گری آلمان در بحبوحه حمایت از شیوه‌های نئونازی است که این روند با توجه به تجربه تاریخی متناقض این کشور می تواند عواقب بسیار ناگواری برای سرنوشت خود آلمان و همچنین اروپا و جهان داشته باشد.

به گزارش ایرنا،‌ پیش از این، روسیه از شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی در دیوان دادگستری بین‌المللی به دلیل نسل کشی در غزه حمایت کرده بود.

آندری کلین سفیر روسیه در لندن در مصاحبه با شبکه رادیویی ال بی سی گفته بود: هدف اسرائیل در غزه حذف شهروندان بومی غزه است و دلایل موجهی وجود دارد که آفریقای جنوبی این موضوع را در دیوان بین‌المللی دادگستری مطرح کند. سفیر روسیه در لندن تاکید کرد که فلسطینی‌ها شکست ناپذیرند و باید بتوانند وطن خود را تأسیس کنند.

پربیننده ترین خبرها