واپسین نفس های آمریکا در عراق به دنبال تشدید حملات مقاومت

واپسین نفس های آمریکا در عراق به دنبال تشدید حملات مقاومت
جمعه 6 بهمن 1402 - 13:44

به نوشته روزنامه رای الیوم، آمریکا درنهایت تسلیم خواسته های مقاومت عراق درخصوص خروج فوری از عراق و تخلیه تمام پایگاه های نظامی خود در این کشور شد که این امر قبل از هرچیز نتیجه حملات مقاومت به پایگاه های اربیل ، الشدادی، عین الاسد و پایگاه های این کشور در سوریه است.

العالم - عراق

عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه اینترنتی رای الیوم با انتشار مقاله ای نوشت: وزارت امور خارجه عراق روز پنج شنبه اعلام کرد که با آمریکا برای تعیین جدول زمانی تدریجی برای خروج مستشاران ائتلاف بین المللی از خاک عراق و پایان حضور این ائتلاف درعراق توافق شده است.

پیشتر دولت آمریکا از همه ی خواسته های عراقی درخصوص خروج از این کشور فرار می کرد و توقف هر گونه حمله به پایگاه های نظامی این کشور را به عنوان پیش شرط ورود به هرگونه مذاکره در این زمینه مطرح می کرد اما حملات موشکی و پهپادی مقاومت به این پایگاه ها و نیز افزایش روز افزون خسارات وارده باعث شد که این پیش شرط را کنار بگذارد.

چند روز پیش سخنگوی گردان های سید الشهداء، فرمانده ی نظامی آمریکا در عراق را غافلگیر کرد زیرا از نیروهای خود خواست که نخست حملات خود را به پایگاه های آمریکایی تشدید و خسارت مالی و جانی بیشتر به آنها وارد کنند که درنتیجه آن، آمریکا شمار زخمی های خود را 80 تن اعلام کرد.

همچنین از نیروهای گردان های سید الشهداء خواسته شد با بستن همه ی مسیرهای کشتیرانی به سوی سواحل فلسطین اشغالی در حمایت از مردم غزه، فاز دوم عملیات خود را برای فشار بر آمریکا آغاز کنند.

اجرای فوری این دستورات در تشدید سریع حملات به پایگاه های آمریکایی در سوریه و عراق و حملات موشکی و پهپادی به بنادر اسدود و حیفا و میدان گازی کاریش در نزدیک سواحل لبنان منعکس شد.

پر واضح است که این اقدام سریع و برنامه ریزی شده ی مقاومت اسلامی عراق، درحقیقت تحرکی است برای کامل کردن حلقه ی محاصره ای که نیروی دریایی یمن علیه کشتی های اسرائیلی و آمریکایی در دریای سرخ و تنگه باب المندب به کار بسته اند و بعید نیست که در مرحله دوم به تنگه ی هرمز در خلیج فارس نیز گسترش یابد.

مقاومت اسلامی در مراکز سه گانه خود؛ یمن، لبنان و عراق، عملیاتی دقیق و برنامه ریزی شده را در زمین و دریا با هدف فشار جدی بر آمریکا که پوشش حمایتی گسترده برای رژیم صهیونیستی ایجاد کرده است، انجام می دهد.

آمریکا در تشکیل ائتلاف بین المللی برای پشتیبانی کشتیرانی در دریای سرخ و در نهایت حمایت از کشتی های اسرائیلی شکست خورده و این شکست در تداوم حملات نیروی دریایی یمن در دریای سرخ و کشیده شدن دامنه این حملات به کشتی های نظامی و غیر نظامی آمریکا منعکس شده است.

همچنین تجاوزگری های آمریکا در یمن نیز نتوانسته است حملات نیروی دریایی یمن را متوقف کند و اینک امریکا دست به دامن چین شده است تا از طریق ایران زمینه برقراری آتش بس فراهم شود.

درست است که شمار نیروهای آمریکایی در عراق بیش از 2500 تن نیست اما خارج کردن این نیروها از عراق شکستی بزرگ برای آمریکا و نفوذ آن درخاورمیانه بعد از شکست ننگین در افغانستان است.

آمریکا که حدود 6 تریلیون دلار در جنگ علیه عراق هزینه کرده است و باعث قربانی شدن 4487 تن و زخمی شدن 32 هزار نفر شده است، در نهایت با سرنوشتی روبرو خواهد شد که هرگز انتظار آن را نداشت و بعید است که سفارت عریض و طویل آن در بغداد عمر چندانی داشته باشد.

به هرحال آمریکا چاره ای جز خارج کردن نیروهای خود از عراق ندارد و بایدن که از طرفداران سرسخت جنگ در عراق بود اگر این خروج ننگین و شرمسار را مانند خروج از افغانستان بدون هرج و مرج و راحت پشت سربگذارد بسیار رئیس جمهور خوش شانسی خواهد بود.

شکی نیست که سران آمریکا تنها زبان زور را می فهمند و پس از شکست دولت های عراق در فراهم کردن زمینه خروج آمریکایی ها از این کشور از طریق دیپلماسی، به نظر می رسد مقاومت عراق تصمیم گرفته است که به نحو احسن از این زبان استفاده کند تا به حضور بیگانگان در عراق پایان داده شود.

آنچه مسلم است این است که عراق جایگاه واقعی خود را درمنطقه خاورمیانه و جهان عرب بازخواهد یافت و این بازگشت با پایان حضور استعمارگران در خاک این کشور قرین خواهد شد.


پربیننده ترین خبرها