کنعانی: قرار دادگاه لاهه گواهی بر مصادیق جنایات بین‌المللی است که در غزه می‌گذرد

کنعانی: قرار دادگاه لاهه گواهی بر مصادیق جنایات بین‌المللی است که در غزه می‌گذرد
شنبه 7 بهمن 1402 - 09:33

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به صدور قرار موقت توسط دادگاه لاهه تصریح کرد: قرار دیوان بین‌المللی دادگستری هر چند دیر  اما گواهی بر این واقعیت تلخ است که آنچه در غزه می‌گذرد، از مصادیق جنایات بین‌المللی از جمله نسل‌کُشی است.

العالم - ایران

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به صدور قرار موقت دیوان بین‌المللی دادگستری درباره جنایت در غزه در حساب رسمی خود در برنامه ایکس نوشت: صدور قرار موقت از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری و واکنش خصمانه رژیم صهیونیستی، نشان داد که بنیان این رژیم مبتنی بر خشونت و تبعیض بوده و وَقعی به هنجارها و مقررات حقوقی بین‌المللی نمی‌گذارد.

وی افزود: از سوی دیگر قرار موقت دیوان و نوع برخورد دولت آمریکا، نشانگر استفاده ابزاری واشنگتن از سازوکارهای قضایی بین‌المللی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین نوشت: قرار دیوان بین‌المللی دادگستری هر چند دیر اما گواهی بر این واقعیت تلخ است که آنچه در غزه می‌گذرد، از مصادیق جنایات بین‌المللی از جمله نسل‌کُشی است که با حمایت نامحدود دولت آمریکا از رژیم صهیونیستی ارتکاب یافته و همچنان ادامه دارد.

کنعانی تصریح کرد: جهانیان اکنون با این پرسش روبرو هستند که سازمانها و نهادهای بین‌المللی حافظ صلح و امنیت بین‌المللی، دیگر به چه مجوزی نیاز دارند تا رژیم صهیونیستی را مجبور به توقف نسل کشی نمایند؟

دیوان بین‌المللی دادگستری روز جمعه طی حکمی در راستای رسیدگی به شکایت آفریقای جنوبی به اسرائیل دستور داد فوراً برای جلوگیری از نسل‌کشی در غزه اقدامات لازم را انجام دهد اما دستوری برای توقف اقدامات نظامی این رژیم در غزه صادر نکرد.

دیوان بین‌المللی دادگستری در راستای رسیدگی به شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل اعلام کرد اسرائیل بایستی «تمامی تدابیر» لازم را برای جلوگیری از انجام اقداماتی که مصداق نسل‌کشی محسوب می‌شوند را به کار ببندد.

آفریقای جنوبی ماه گذشته با تنظیم شکوائیه‌ای نزد دیوان بین‌المللی دادگستری که در لاهه مستقر است تل‌آویو را به ارتکاب نسل‌کشی در غزه متهم کرد.

قاضی دیوان بین‌المللی دادگستری گفت اسرائیل بایستی هر کسی که مرتکب نسل‌کشی در غزه می‌شود را مجازات کند. دیوان بین‌المللی دادگستری امروز اعلام کرد برای رسیدگی به شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل در خصوص نسل‌کشی در غزه ذی‌صلاح است.

این دادگاه همچنین حق طرح دعوی از سوی آفریقای جنوبی را وارد دانست و اعلام کرد درخواست اسرائیل برای رد این شکایت غیرقابل قبول است.

دادگاه لاهه علاوه بر این تصریح کرد اظهارات مقام‌های اسرائیلی برای انسان‌زدایی از مردم فلسطین را مد نظر قرار دارد و بر حق ملت فلسطین در نوار غزه برای محافظت شدن در برابر نسل‌کشی تاکید دارد.

پربیننده ترین خبرها