کشته شدن 3 نظامی آمریکایی و دام نتانیاهو برای بایدن

کشته شدن 3 نظامی آمریکایی و دام نتانیاهو برای بایدن
دوشنبه 9 بهمن 1402 - 20:27

خبر:در حمله بزرگ پهپادی به پایگاه نیروهای آمریکایی در مرزهای مشترک اردن و سوریه، سه نظامی آمریکایی کشته و ۳۴ نظامی دیگر مجروح شدند.

العالم- یک خبر و چند تحلیل

تحلیل:

-طبق روال، مقامات آمریکایی و در راس آنها، جو بایدن رئیس‌جمهور و لوید اوستن وزیر دفاع آمریکا بلافاصله پس از این حمله انگشت اتهام را به سمت ایران و آنچه آن را "گروه‌های نیابتی ایران در سوریه و عراق" می‌نامند نشانه گرفته و تهدید کرده‌اند که آمریکا "به این حمله پاسخ خواهد داد".

-اشتباهی که همواره آمریکا مرتکب آن می‌شود و باعث می‌شود در یک دور باطل بچرخد این است که آمریکا زمانی از مواضعش عدول می‌کند که متحمل خسارات هنگفت جانی و مالی شود و جایگاه و اعتبارش آسیب نبیند همانند سرنوشتی که در افغانستان به آن دچار شد. یکی از اشتباهات بزرگ آمریکا این است که به ملت‌های منطقه به عنوان "بچه" نگاه می‌کند که نیاز به قیم دارند و این قیم باید از کشور و ملت‌های‌شان و از جمله از قضیه محوری فلسطین، دفاع کند.

- شرم‌آور است که آمریکا با این شیوه وقیحانه و احمقانه، ملت‌های عرب را کوچک می‌شمارد، به این صورت که وقتی مقاومت در فلسطین، لبنان، سوریه، عراق، یمن و سایر مناطق اقدامی علیه نیروهای آمریکایی انجام می‌دهد، خود را متعجب نشان می‌دهد در حالیکه خودش از ۱۳ هزار کیلومتر دورتر آمده تا از رژیم صهیونیستی حمایت کند که فلسطین را غصب کرده و علیه دو میلیون فلسطینی در غزه نسل‌کشی به راه انداخته است، اما عذر بدتر از گناه آن است که آمریکا این جوانان مقاومت را مزدوران ایران می‌نامد، این در حالی است که عقل سالم می‌گوید آنچه عجیب است، سکوت صدها میلیون عرب در قبال قتل، شکنجه، ظلم، گرسنگی و آواره نمودن برادران دینی‌شان در غزه توسط رژیم صهیونیستی و حتی همدستی آمریکا در این جنایت است.

-بایدن و اوستن می‌خواهند که ملت‌های عربی از استقرار پایگاه‌های آمریکایی در منطقه خشمگین نشوند در حالی‌‌که اگر این پایگاه‌ها نبود این رژیم هرگز نمی‌توانست به جنایات خود در غزه ادامه دهد و عامل تمام بحران‌ها و فتنه‌ها در منطقه شود. آمریکا به یقین می‌داند که اگر از ایجاد بحران و فتنه دست بردارد، هیچ توجیهی برای حضور غیرقانونی خود در منطقه نخواهد یافت، حضوری که اولین و آخرین هدف آن حفظ امنیت اسرائیل و تضعیف امنیت همه کشورهای منطقه است.

-"افراد منطقی" در دولت آمریکا- البته اگر چنین افرادی باشند- نباید چنین اتهامات واهی علیه ایران را تکرار کنند منبع این اتهام‌زنی طرف‌هایی هستند که منافع اسرائیل را بر منافع آمریکا ترجیح می‌دهند. در واقع، هدف از تکرار چنین اتهاماتی وارد کردن آمریکا به نبردی جدید در منطقه، گسترش بحران و شعله‌ور کردن آن برای نجات نتانیاهو و دولتش از شکست‌های سیاسی و باتلاق غزه است.

-"افراد منطقی" در دولت آمریکا بایستی توصیه‌ها و هشدارهای ایران درباره خطر گسترش دامنه درگیری در منطقه به دلیل تجاوز مستمر اسرائیل به نوار غزه و نیز تجاوز مستمر آمریکا به عراق، سوریه و یمن را جدی بگیرند. چنین سیاست تحریک‌آمیزی هرگز اراده ملت‌های عربی را در حمایت از غزه و فلسطین سست نمی‌کند بلکه بر عکس، عزم آنها را محکم تر می کند. ایران نیز همواره بر ضرورت حفظ صلح و ثبات و امنیت منطقه تأکید کرده و متذکر شده است که تجاوز به غزه راه‌حل نیست بلکه راه‌حل نهایی، آتش‌بس است.

-جامعه جهانی از جمله آمریکا می‌داند که گروه‌های مقاومت منطقه در تصمیمات و اقدامات خود از ایران دستور نمی‌گیرند و ایران در تصمیمات آنها برای نحوه‌ حمایت از ملت فلسطین و یا دفاع از خود و مردم کشورشان در برابر هر گونه تجاوز و اشغالگری دخالتی ندارد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها