پیش‌بینی رسانه آمریکایی از واکنش ایران به اقدام احتمالی آمریکا

پیش‌بینی رسانه آمریکایی از واکنش ایران به اقدام احتمالی آمریکا
چهارشنبه 11 بهمن 1402 - 12:36

صاحب نظران شبکه "ام‌اس‌ان‌بی‌سی" در مقاله‌ای با هشدار نسبت به اقدام نظامی آمریکا علیه ایران نوشتند: تهران در برابر چنین اقدامی دست بسته نبوده و با واسطه یا بی واسطه می‌تواند به اهداف آمریکایی در منطقه حمله تلافی جویانه انجام دهد.

العالم - آمریکا

مقاله نویسان این تارنمای شبکه تلویزیونی آمریکایی امروز با اشاره به درخواست‌های برخی از چهره‌های سیاسی تندرو آمریکایی برای حمله مستقیم علیه ایران به تلافی جان‌باختن سه سرباز آمریکایی در تهاجم پهپادی اخیر نوشتند: ایران در پاسخ می‌تواند به نیروها و پایگاه‌های آمریکایی حمله کند. حضور نظامی گسترده واشنگتن در منطقه خاورمیانه، در حالی که معمولاً به‌عنوان یک منبع قدرت در نظر گرفته می‌شود، ممکن است تبدیل به یک فهرست طولانی از اهداف آسیب‌پذیر برای حملات ایران شده باشد.

از سوی دیگر، مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که این کشور "در زمان و مکان مورد نظر خود" عمل خواهد کرد. اما انحصار انتخاب مکان و زمان در اختیار آمریکا نیست. اگر ایران نیز مورد حمله قرار بگیرد با اختصاص زمان، گزینه‌های خود را قبل از واکنش بررسی می‌کند که البته این پاسخ ممکن است فوری نبوده و طبق پیش‌بینی آمریکائی‌ها نباشد. در چنین وضعی، حدود ۴۵ هزار سرباز آمریکایی مستقر در خاورمیانه باید برای مدتی طولانی در حالت آماده باش قرار گیرند. نیروهای آمریکایی مستقر در عراق و سوریه که از اواسط اکتبر تاکنون بیش از ۱۶۰ بار مورد حمله قرار گرفته‌اند، در معرض بیشترین خطر قرار دارند.

اقدام‌های تلافی‌جویانه ایران می‌تواند از استفاده از موشک‌های بالستیک برای حمله به پایگاه‌های آمریکا در عراق و سوریه تا افزایش کمک‌های تسلیحاتی به شبه‌نظامیان همسو باشد. فرمانده نیروهای آمریکایی در خاورمیانه تخمین می‌زند که ایران بیش از هر کشور دیگری در منطقه موشک بالستیک و کروز در اختیار داشته باشد. حداقل برخی از این موشک‌ها می‌توانند به پایگاه‌های بزرگ آمریکا از جمله پایگاه هوایی العدید در قطر، ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در بحرین، پایگاه هوایی الظفره در امارات متحده عربی و همچنین پایگاه هوایی موفق السلطی اردن برسند.

در گزارش این شبکه آمریکایی آمده است: شبکه نیروهای نیابتی تهران نیز بسیار قدرتمند بوده و مهیای استفاده از تاکتیک‌های نامتقارن در برابر یک دشمن برتر هستند.

به عنوان مثال، حزب‌الله لبنان حدود ۱۵۰ هزار موشک در اختیار دارد که برخی از آنها با هدایت دقیق می‌توانند به تمام شهرهای بزرگ اسرائیل رسیده و با تخریب زیرساخت‌های غیرنظامی مانند فرودگاه‌ها، بنادر و شبکه برق، آن را در یک جنگ تمام عیار فلج کنند.

حوثی‌های یمن نیز پیشتر با انجام ده‌ها حمله به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ، مختل کردن زنجیره‌ تامین جهانی و وادار کردن شرکت‌های بزرگی مانند بریتیش پترولیوم به انصراف از این مسیر، عزم خود را برای مبارزه نشان داده‌اند. حتی کشتی‌های جنگی آمریکا نیز از موشک‌های ضدکشتی حوثی‌ها مصون نیستند.

آنانی که برای اقدام نظامی آمریکا علیه ایران فشار می‌آورند، به اشتباه تصور می‌کنند که تهران لزوماً تحت فشار آمریکا زانو می‌زند. رفتار پنج سال گذشته تهران مهر باطل بر این باور می‌زند. اما کسانی که به جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا توصیه می‌کنند که مستقیماً با ایران درگیر شود، نباید تصور کنند که واکنش ایران مشخص بوده و پیامدهای آن قابل پیش‌بینی یا مدیریت است.

نمایندگی ایران در سازمان ملل، ساعاتی پیش خبر ارسال پیام‌های متعدد از سوی آمریکا به ایران در ۲ روز گذشته را رد و اعلام کرد که هر حمله‌ای به خاک ایران، منافع و یا اتباع آن در خارج از مرزها با پاسخ قاطع مواجه خواهد شد.

برخی رسانه های خبری مدعی شده‌اند: واشنگتن در دو روز گذشته از طریق واسطه‌ها پیام‌های متعددی به تهران ارسال کرده مبنی بر این‌که خواهان جنگ گسترده نیست و هشدار داده که گسترش جنگ با تحرکات آمریکا همراه خواهد شد و ایران نیز در پاسخ هشدار داده حمله در داخل خاک ایران خط قرمز است و با پاسخ مناسب همراه خواهد بود.

امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل روز دوشنبه (۹ بهمن) در نامه‌ای به رئیس شورای امنیت تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران مسئولیتی در قبال اقدامات هیچ فرد یا گروهی در منطقه ندارد.

ایروانی گفت: همانطور که قبلاً در مکاتبات ما از جمله نامه‌های مورخ ۴ دسامبر ۲۰۲۳ و ۲ ژانویه ۲۰۲۴ تاکید شده بود، هیچ گروهی وابسته به نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، خواه در عراق، سوریه یا هر جای دیگری که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم تحت کنترل جمهوری اسلامی ایران یا از طرف آن عمل کنند، وجود ندارد. بنابراین جمهوری اسلامی ایران مسئولیتی در قبال اقدامات هیچ فرد یا گروهی در منطقه ندارد.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها