اسامه حمدان در گفتگو با العالم: پیروزی محقق شده است؛ ما آینده غزه را تعیین می‌کنیم

اسامه حمدان در گفتگو با العالم:  پیروزی محقق شده است؛ ما آینده غزه را تعیین می‌کنیم
يکشنبه 15 بهمن 1402 - 22:53

عضو دفترسیاسی حماس ضمن تاکید بر اینکه پیروزی عملا محقق شده است و طی چند سال آینده با آزادسازی کل سرزمین فلسطین تکمیل خواهد شد، گفت: این منطقه تاریخ و آینده خود را به تنهایی و نه طبق خواسته اسرائیلی ها و آمریکایی ها، ترسیم خواهد کرد.

لعالم - لبنان

اسامه حمدان عضو ارشد دفتر سیاسی جنبش حماس در گفتگو با العالم اظهار داشت:‌ بعد از نشست چهارجانبه پاریس پیشنهادی مطرح شد، این پیشنهاد را دریافت کردیم، این یک چارچوب کلی برای مذاکره است و نه یک پیشنهاد مفصل، ما در جنبش در حال بررسی این پیشنهاد هستیم. همچنین با گروههای فلسطینی، به‌ویژه گروه‌های مقاومت که با ما در میدان نبرد مشارکت دارند، درباره آن بحث می‌کنیم.

حمدان خاطرنشان کرد:‌ در رویارویی با دشمن، ما مشتاق به دستیابی به توافقی هستیم که به رنج مردم فلسطین پایان دهد، باعث تحقق آتش بسی کامل و جامع، خروج نیروهای صهیونیست از غزه، ورود کمک‌های انسان‌دوستانه به غزه، آغاز بازسازی و پایان محاصره غزه و توقف جنگ علیه مناطق فلسطینی و مبادل اسرا شود. البته این پیشنهاد همچنان در جنبش و با گروههای مقاومت در دست بررسی است و معتقدیم که باید منتهی به آتش بس کامل و توقف جنگ و تحقق تمام اهدافمان شود.

تاریخ سفر هنیه به قاهره هنوز مشخص نیست

وی افزود:‌ در این میان، سفر اسماعیل هنیه رهبر حماس به قاهره به تعویق نیفتاده است، قاهره از جنبش دعوت کرد تا هیأتی را برای گفتگو درباره این پیشنهاد اعزام کند که ما این دعوت را پذیرفتیم، اما هنوز تاریخی برای آن تعیین نشده است.

خواستار آزادی تمامی اسرا هستیم

عضو ارشد دفتر سیاسی جنبش حماس یادآور شد: درباره گفت و گو با دشمن نیز توافقی حاصل نشده است به این دلیل که دشمن هنوز با آزادی تمام اسرای فلسطینی مخالف است اما ما خواستار آزادی تمام اسرای دربند در زندانهای صهیونیستی هستیم.

وی افزود:‌ پس از 7 اکتبر، دشمن صهیونیستی بیش از 5500 فلسطینی را در کرانه باختری و غزه دستگیر کرد لذا هدف ما فقط آزادی این تعداد نیست بلکه آزادی تمام اسرای فلسطینی از گذشته تا امروز است.

اختلافات در داخل رژیم اشغالگر

حمدان با اشاره به اختلافات درون رژیم اشغالگر گفت:‌ 3 دلیل برای این اختلافات وجود دارد، نخست آنکه عملیات شکست خورده است و هیچ یک از اهداف اعلام شده را محقق نکرده است. نه نابودی حماس و نه بازگرداندن اسرا هیچ یک محقق نشد و حتی تدابیر اعلام شده برای روز بعد از جنگ را نیز هیچکسی نپذیرفت؛ تنها چیزی که این تجاوزگری محقق کرد، قتل کودکان و زنان و غیرنظامیان بی دفاع است که این امر یک موفقیت و دستاورد نیست بلکه فاجعه ای است که ملت فلسطین بهای آن را پرداخت اما از سوی دیگر چهره واقعی رژیم اشغالگر به عنوان یک رژیم تروریست که دست به نسل کشی می زند، برای همگان روشن شد. این یکی از دلایل اختلاف در رژیم اشغالگر است.

وی خاطرنشان کرد: دلیل دوم آن است که مقاومت همچنان در غزه پایدار و مقاوم است. اینجا باید این نکته را اضافه کنم که برخی از علل اختلافات در رژیم اشغالگر به اختلاف میان این رژیم و دولت آمریکا باز میگردد. اختلاف میان رژیم اسرائیل و آمریکا درباره قتل فلسطینیان نیست بلکه درباره نحوه انجام این امر است. برخی تلاش میکنند که با بیان برخی اظهارات که بعضا مضحک و خنده دار است، به نحوی این شکست را جبران کنند. از جمله آنکه می گویند پس از پایان تجاوزگری به غزه، به جنگ لبنان خواهند رفت گویی که رژیم صهیونیست قادر به انجام چنین کاری است! این امر فقط یک توهم است.

عضو ارشد دفتر سیاسی جنبش حماس خاطرنشان کرد: تلاش‌هایی برای آرام کردن شهرک نشینان در اراضی اشغالی وجود دارد زیرا با توجه به چنددستگی ها و اختلافات و نیز ناتوانی ارتش اشغالگر در مقابله با مقاومت، شهرکنشینان درباره آینده این رژیم نگرانی های جدی دارند. از این رو این اظهارات در واقع برای آرام کردن شهرکنشینان و کاهش فشارهای اعمال شده از سوی خانواده های اسرای اسرائیلی در غزه و نیز برای بهبود بخشیدن به موقعیت این رژیم هنگام مذاکرات است. بهر حال این فریبکاری ها برای همه روشن و آشکار است.

فروپاشی کابینه دستاوردی برای مقاومت خواهد بود

حمدان تاکید کرد که همه متوجه شده اند که نمی توان از ملت فلسطین گذر کرد و اراده آنها را شکست داد و یا به مقاومت آنها پایان داد، اکنون فروپاشی کابینه دستاوردی برای مقاومت خواهد بود، تشکیل هر حکومتی مساوی با این است که مقاومت می‌تواند دوباره آن را از بین ببرد، این هم دستاوردی دیگر برای مقاومت است، اما این چیزی نیست که ما به دنبال آن هستیم.

عضو دفتر سیاسی حماس افزود: ما به دنبال پایان اشغالگری، آزادی سرزمین، تشکیل کشور فلسطین با پایتختی بیت المقدس، حاکمیت کامل و بازگشت آوارگان هستیم.

رژیم متجاوز به پایان کار خود رسیده است

وی تاکید کرد: جنگ عملا تمام شده و شکست رژیم صهیونیستی رخ داده و پیروزی برای مقاومت ثبت شده و هدف از ادامه تجاوز، حفاظت از رژیمی است که نه یک رژیم عادی، بلکه رژیمی جعلی و مبتنی بر تجاوز است و شکست ارتش اسرائیل در مقابل ملت فلسطین و مقاومت یعنی پایان این رژیم.

حمدان تاکید کرد: رژیم متجاوز به پایان کار خود رسیده زیرا نتوانسته به اهداف خود دست یابد و آنچه در حال رخ دادن است فقط حملات بیشتر است و هیچ افق و شانسی برای پیروزی اسرائیل در این رویارویی وجود ندارد و فرمانده ارتش و رهبران سیاسی رژیم آن را می دانند و سعی می کنند از خود محافظت کنند.

وی ادامه داد: امروز خبرهای جدی مبنی بر خروج بنی‌گانتز از دولت و صحبت های رئیس ستاد رژیم صهیونیستی مبنی بر استعفا به محض پایان جنگ به گوش می‌رسد که همه اینها نشان می دهد که دشمن متوجه شده است که نبرد به همین دلیل عملا تمام شده است.

حمدان تاکید کرد مقاومت امروز بر روی اقدام میدانی و پایداری مردم خود تکیه دارد و این امر باعث ایجاد دودستگی بیشتر در رژیم صهیونیستی شده است.

دودستگی و بحران در ارتش اشغالگر

وی تصریح کرد: خروج برخی تیپ ها از نوار غزه به دلیل برخی تاکتیک های و برخی نیز به دلیل شکست عملی آنان در میدان و برخی نیز مانند تیپ گولانی که یک چهارم نیروهایش در جریان نبرد کشته شدند و نیاز به ترمیم کامل داشت، به دلیل بحران در صفوف سربازانشان است.

حمدان افزود: برخی تیپ ها نیز به دلیل اقدام سربازان و افسرانش به دلیل تمرد در مشارکت در جنگ و برخی دیگر به دلیل تاکتیک های رزمی عقب نشینی کردند.

وی گفت: آمریکا از تجاوز به غزه به دنبال حفظ مسیرهای راهبردی در منطقه در راستای خدمت به منافع خود و حفظ اشغالگری و تبدیل آن به یک رژیم عادی در منطقه است. اما رژیم اسرائیل این موضوع را در چارچوب حفظ بقای خود می‌بینند که در صورت شکست ارتش دلیلی برای آن باقی نمی ماند.

ایده‌های آمریکا تنها در راستای حفاظت از منافع رژیم صهیونیستی بوده است

حمدان خاطرنشان کرد:‌آمریکایی‌ها در سفرهای متعدد خود به منظقه طی 120 روز گذشته افکار و ایده‌های بسیاری را مطرح کردند اما هیچ کدام عملی نشد زیرا تمام آنها غیرواقعی و خیالی بودند و از پایه و اساس اشتباه بودند. زیرا فقط منافع رژیم صهیونیستی و امریکا را تامین می کردند.

آمریکا پس از عملیات طوفان الاقصی متوجه شد که نمی توان مسئله فلسطین را حذف کرد

عضو دفتر سیاسی حماس تاکید کرد:‌ تنها ایده‌ای می تواند موفقیت آمیز باشد که حقوق فلسطینیان را در نظر بگیرد و مبتنی بر پایان اشغالگری و برپایی کشور مستقل فلسطین باشد. دولت آمریکا پیش از عملیات طوفان الاقصی برای برپایی کشور فلسطینی چندان اصراری نداشت و روایت صهیونیستی را به طور کامل در دستور کار قرار می داد اما پس از عملیات طوفان الاقصی متوجه شد که نمی توان مسئله فلسطین را حذف کرد از این رو یک زمان از کشور فلسطین خلع سلاح شده سخن می گوید و زمانی از کشوری بدون حاکمیت حرف می زند اما همه اینها را فلسطینیان نخواهند پذیرفت.

وی هشدار داد که دولت آمریکا در تلاش برای تحمیل دیدگاه خود، زمان زیادی را تلف می‌کند و هزاران نفر از مردم این امت و ملت فلسطین را به خاک و خون می کشد، امروز می بینیم که چگونه سوریه و یمن را بمباران می‌کند و در جنگ جنایتکارانه در غزه مشارکت دارد و همه کسانی را که برای حمایت از مردم فلسطین تلاش می کنند، تهدید می کند.

نمی پذیریم که کسی در مسائل داخلی فلسطین دخالت کند و یا اینکه شرطی را بر ما تحمیل کند

وی افزود:‌ما نمی پذیریم که کسی در مسائل داخلی فلسطین دخالت کند و یا اینکه شرطی را بر ما تحمیل کند. بلکه هر اقدام و تدبیری باید از طریق توافق میان فلسطینیان و به دور از خواسته ها و دیکته های دشمن و حامیانش صورت بگیرد. کسی که گمان می کند سوار بر تانک اسرائیلی و یا آمریکایی می تواند نزد ما بیاید از نظر ما فقط یک مزدور است.

این رهبر ارشد جنبش حماس تحاوز آمریکا علیه سوریه و عراق و یمن با تجاوزگری علیه غزه را مرتبط دانست و گفت زیرا مقاومت در لبنان و عراق و یمن حمایت خود را از ملت فلسطین و مقاومت اعلام کردند و دست به حملاتی علیه رژیم اشغالگر زدند و این تجاوزگری آمریکایی هیچ گاه نمی تواند عزم و اراده مقاومت را در هم بشکند بلکه مقاومت را گسترش خواهد داد و چهره استعمارگونه امریکا که برای مخفی کردن آن تلاش می کرد، روشن و اشکار ساخت.

وی افزود:‌ آمریکا برای مدت طولانی‌خود را به عنوان حامی آزادی و حقوق بشر و تامین کننده امنیت معرفی‌می‌کرد و بسیاری از مردم منطقه نیز فریب این امر را خوردند و گمان کردند که این امر واقعیت دارد؛ اما تجاوزگری آمریکا واقعیت چهره این کشور را برملا کرد.

حمدان هشدار داد که این تجاوزگری به معنای تنش آفرینی بیشتر است و به هیچ وجه یک راه حل نیست.

آنچه که آمریکا انجام می دهد در واقع تجاوزی علیه ما و ملت سوریه و عراق و یمن است

حمدان آمریکا را به مشارکت در حملات علیه فلسطینیان در باریکه غزه متهم کرد و اینکه با ارسال سلاح همچنان در این جنگ جنایتکارانه مشارکت دارد. در واقع تجاوزگری آمریکا پیامی برای برخی افراد دودل و حامی دولت آمریکاست مبنی بر آنکه هرکسی با آمریکا مخالفت کند در معرض حمله و تجاوز قرار می گیرد. آنچه که آمریکا انجام می دهد در واقع تجاوزی علیه ما و ملت سوریه و عراق و یمن است.

وی تاکید کرد: پیروزی عملا محقق شده است و به عنوان یک واقعیت تثبیت خواهد شد و طی چند سال آینده با آزادسازی کل سرزمین فلسطین تکمیل خواهد شد.این منطقه تاریخ و آینده خود را به تنهایی و نه طبق خواسته اسرائیلی ها و آمریکایی ها ، ترسیم خواهد کرد.

پربیننده ترین خبرها