حملات آمریکا به عراق و سوریه؛ پای اسراییل در میان است

حملات آمریکا به عراق و سوریه؛ پای اسراییل در میان است
دوشنبه 16 بهمن 1402 - 13:12

خبر: "قصد داریم با حملات بیشتر و اتخاذ تدابیر فوق العاده، نشان دهیم که آمریکا اگر نیروها یا ملتش مورد حمله قرار گیرد، حتما پاسخ خواهد داد". این جمله ها بخشی از اظهارات دیروز (یکشنبه) جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در گفتگو با شبکه "ان بی سی" این کشور است.

العالم - یک خبر چند تحلیل

تحلیل:

  • تنها کلمه ای که در اینجا می توان برای توصیف این لحن سالیوان به کار برد "هوچی گری" است. او کشته شدن سه سرباز آمریکایی را برای اعلام جنگ علنی و تمام عیار به ملت ها و کشورهای منطقه، بهانه کافی می داند و معتقد است که حملات روز جمعه کشورش به سوریه و عراق، "آغاز عملیات های انتقام جویانه آمریکاست"؛ حال آنکه تلاش می کند بر این حقیقت سرپوش بگذارد که کشورش به خاطر نجات رژیم صهیونیستی – که اسطوره ارتش شکست ناپذیرش توسط مقاومت لگد کوب شده است – دست به حمله نظامی به منطقه زده است.
  • نکته خنده دار در اظهارات سالیوان اینجاست که ادعا می کند کشورش در پاسخ به "کشته شدن افرادی از ملت آمریکا" به حمله نظامی به کشورها و ملت های منطقه دست زده است! حال آنکه باید این سئوال را بپرسد که "افرادی از ملت آمریکا" در پایگاه های نظامی غیر قانونی در عراق و سوریه و ... چه می کنند؟ و آیا می توان از عنوان "ملت" برای هزاران نظامی آمریکایی که در عراق و سوریه مستقر هستند، استفاده کرد؟ آیا مقاومت، یک شهر آمریکایی را هدف قرار داده و شهروندان آمریکایی را کشته است؟ یا به نظامیان و پایگاه های نظامی غیر قانونی آمریکایی که مسئول کشتار هزاران انسان بی دفاع در عراق، سوریه، یمن، لبنان و فلسطین اشغالی هستند، حمله کرده است؟
  • احمقانه تر از اظهارات سالیوان، ادعاهای جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکاست که با همان لحن متکبرانه معروف آمریکایی از دولت عراق می خواهد "با خطر شبه نظامیان مقابله کند" و می گوید: "حملات شبه نظامیان و عدم بازخواست از آنها، بیش از حملات ما، حاکمیت عراق را نقض می کند".!! این اظهارات، اهانتی وقیحانه به دولت عراق است. کربی از دولت عراق انتظار دارد با اشغالگران آمریکایی برای ترور نیروهای امنیتی و نظامی خود از جمله الحشد الشعبی "همکاری کند" چون از نظر او مقاومت در برابر اشغالگران، "نقض حاکمیت ملی" عراق محسوب می شود. اما تحمیل حضور نظامی آمریکا بر ملت عراق، به رغم مصوبات پارلمان این کشور، و حملات اشغالگران به مواضع الحشد الشعبی و نیروهای امنیتی عراق – که به شهادت و مجروح شدن ده ها نفر منجر شده است – به نفع "حاکمیت عراق" است.
  • برای شناخت بیشتر مواضع رسمی عراق – که آمریکا آن را با قلدری و تکبر نادیده گرفته است – کربی را – که خود را سخنگوی دولت عراق فرض کرده است - کنار می گذاریم و به نقل اظهارات باسم العوادی، سخنگوی واقعی دولت این کشور می پردازیم؛ وی گفته است حملات هوایی آمریکا به مناطق عکاشات و القائم، نقض حاکمیت ملی عراق است و آمریکا پس از حمله، دست به تحریف حقایق زده و به دروغ ادعا کرده است که آمریکا قبل از حمله با دولت عراق هماهنگ شده است. سخنگوی رسمی دولت عراق تصریح می کند: "این ادعا، دروغ است و هدفش فریب افکار عمومی جهان است ".
  • دولت صهیونیستی آمریکا تصور می کند تلاش های بی وقفه اش برای تبدیل منطقه به میدان جنگ – از طریق باز کردن جبهه های مختلف و ایجاد بحران – می تواند "اسرائیل" را از این خطر نجات دهد. دولت آمریکا فراموش کرده است که این تلاش ها نه تنها کمکی به نجات "اسرائیل" نمی کند بلکه چنانچه این رژیم را مهار نکند، خود را هم به دردسر می اندازد. حتی روزنامه "وال استریت ژورنال" هم در شماره دیروز خود به این حقیقت اذعان کرده است که حملات هوایی آمریکا در هر سطحی هم که باشد نمی تواند "متحدان ایران" را از حملات بیشتر به منافع آمریکا و "اسرائیل" باز دارد. بلکه به گفته ناظران و تحلیلگران، توقف حمله به مواضع آمریکایی، مستلزم آتش بس در غزه است.

پربیننده ترین خبرها