جزئیات پاسخ حماس به چارچوب توافق آتش‌بس

جزئیات پاسخ حماس به چارچوب توافق آتش‌بس
چهارشنبه 18 بهمن 1402 - 21:39

پس از تحویل پاسخ جنبش حماس به توافق پیشنهادی نشست پاریس برای آتش‌بس در غزه به میانجیگران، منابع رسانه‌ای، امروز چهارشنبه جزئیات این پاسخ را منتشر کردند.

العالم - فلسطین اشغالی

پس از انتشار خبر پاسخ جنبش حماس به چارچوب توافق «مبهم» آتش‌بس و تحویل آن به میانجیگران قطری و مصری در شب گذشته، امروز منابع رسانه‌ای جزئیات و شرایط موافقت حماس با این توافق تبادل اسرا و آتش‌بس را منتشر کردند.

این منابع تاکید کردند که حماس طرحی ۳ مرحله‌ای برای آتش‌بس در نوار غزه پیشنهاد کرده که شامل آتش بس، تبادل اسرا و اجساد، بازسازی غزه و خروج نیروهای اسرائیلی از نوار غزه است. هر یک از مراحل نیز ۴۵ روزه باشد. این جنبش مقاومت پیشنهاد کرده که در نخستین مرحله، مذاکرات غیرمستقیم با اسرائیل در خصوص توقف عملیات نظامی شود. در ۴۵ روز دوم، نیروهای اسرائیلی کاملا از غزه عقب‌نشینی کنند و در مرحله سوم، اجساد و بقایای کشته شدگان میان دو طرف مبادله شوند.

شبکه الاقصی به نقل از یک منبع آگاه رسمی در حماس گزارش داد که رهبران مقاومت پس از رایزنی‌های مفصل، اصلاحات خود در خصوص پیشنهاد آتش‌بس پاریس را با یک جدول زمان‌بندی شده دقیق به میانجیگران ارائه کردند که شامل آتش‌بس، بازسازی غزه، بازگشت آوارگان، تامین سرپناه فوری برای آنها، خارج کردن مجروحان و رفع محاصره تحمیلی است. میانجیگران نیز با این پیشنهاد، «مثبت و با درک» برخورد کردند.

یک منبع دیگر حماس تایید کرد که پاسخ حماس، شامل اصلاحاتی اساسی در چارچوب توافق پاریس بود که به آتش‌بسی فراگیر و رفع محاصره کامل از نوار غزه منجر می‌شود. زیرا چارچوب توافق پاریس این هدف را دنبال می‌کرد که «بدون هیچ هزینه‌ای و تنها در ازای ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه، اسرای اسرائیلی تحویل شوند.. شامل تضمینی برای آتش بس یا آرام‌سازی موقت وضعیت نبود».

وی توضیح داد که در پیشنهاد پاریس، بازگشت آوارگان به شمال نوار غزه و آزادی تردد در آن طرح نشده بود و تضمینی درباره آن وجود نداشت. به همین دلیل اصلاحات مد نظر حماس با مشورت جناح های مقاومت به آن افزوده شد که «شامل جدول زمان‌بندی شده برای آتش بس، خروج جنگ‌افزارها از نوار غزه، بازگشت آوارگان به مناطق خود، بازسازی و دادن مجوز سفر به مجروحان» است.

فارس

پربیننده ترین خبرها